Chiquita Skrevet 7. mars 2004 #1 Skrevet 7. mars 2004 Jeg lurer på en ting som jeg vil tro sykepeleire el.l kan svare på... Hva betyr cutant og sub-cutant? Jeg har vel egentlig forstått at det betyr utenfor og "innenfor" huden, på en måte, men jeg lurer. (Skal bruke desinfiserende servietter cutant, og sette sprøytene sub-cutant i forbindelse med IVF-forsøk) *klem*
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2004 #2 Skrevet 8. mars 2004 Akkurat betydningen av subcutant har jeg ikke, men det er like innenfor huden, feks insulinsprøyter settes gjerne subcutant. Vanlige måter å sette injeksjoner er jo s.c. (subcutant), i.m (intramuskulært) og i.v. (intravenøst). Når du setter subcutant setter du i hudvevet (underhuden?), mens i.m. er som ordet sikkert sier deg i muskelvev, og i.v i en venøs åre (vene). Når du skal sette en injeksjon subcutant er det fint om du med to-tre fingre griper fatt i en hudfold som du løfter litt opp, slik at du liksom løfter huden opp fra musklene under og får satt injeksjonen riktig. Cutant har jeg faktisk ikke hørt brukt som begrep, men det er jo logisk at det er som du sier hudens overflate. Lykke til med IVF-forsøket!
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2004 #3 Skrevet 8. mars 2004 Subkutant Når man setter (fx) insulin gjennom huden og inne i fettvevet under kaller man det en sub(under)kutan(huden) injeksjon. Dersom nålen kan beveges litt fra side til side etter at man er kommet igjennom huden er man på riktig plass. Setter man nålen dypere og kjenner at den "sitter fast" er man kommet inn i muskulatur (intramuskulært). Subkutant vev Underhuden inneholder vesentlig fett, blodårer og nervetråder og er løs av konsistens. Dette kjenner man ved at huden lar seg bevege mot musklene som ligger enda dypere. Sånn nå har jeg sjekket for sikkerhets skyld
Chiquita Skrevet 8. mars 2004 Forfatter #4 Skrevet 8. mars 2004 Tusen takk du. Jeg skal sette sprøyene i "folden" under navlen, og der har jeg mye å gå på før jeg kommer inn til noen muskel, ja (Første gang jeg har oppdaget en fordel med litt ekstra størrelse på den "valken") Takk igjen *klem*
Linsi Skrevet 8. mars 2004 #5 Skrevet 8. mars 2004 Prøv også å sette den 45 grader og ikke 90 grader rett inn.
Chiquita Skrevet 8. mars 2004 Forfatter #6 Skrevet 8. mars 2004 OK, takk. Kommer nok til å overlate denne delen til Bananmannen (jeg liker ikke sprøyter, så det å sette de på meg selv i tilleg synes jeg høres litt "skremmende" ut) *klem*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå