Gå til innhold

stamming

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei !

Jeg har en sønn i skolealder som plutselig har begynt å stamme. Er det noen som har noen gode råd? Dette er veldig plagsomt og pinlig for ham.

Har hørt at man ikke skal hjelpe til når det stokker seg , men det er ikke så lett når jeg ser han sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tips/råd til den som samtaler med barn som stotrer eller stammer

- ved å kommentere stammingen ovenfor barnet vår å f.eks si at det skal ta det med ro eller trekke pusten osv er med på å gjøre barnet oppmerksom på at det har et taleproblem. Dette er råd som på sikt vil kunne gjøre mer skade enn nytte. altså: inngå "ta det med ro-råd"

- Sett ned eget taletempo. Dette har en indirekte virkning.

- Se på barnet når det snakker, og vis med selve ansiktsuttrykket at du er interesseri i hva barnet sier, og ikke på hvilken måte det frembringer budskapet på.

- Behold blikk-kontakten med barnet i situasjoner hvor det står fast (Ikke stirre, men poenget er at man ikke forlater barnet i stammeøyeblikket)

- Dersom det er fremmede i huset, ikke press barnet til å snakke dersom det ikke selv har lyst.

- I perioder hvor du registrerer at barnet har flere gjentagelser enn ellers, kan det være lurt å stille spørsmål som krever korte, presise svar (lukkede spørsmål)

- Snakk i enkle, korte setninger. Det bør ikke være for stort gap mellom ditt og barnets språkniva når dere kommuniserer sammen.

- Det kan også være lurt å ikke presse barnet til å snakke mer enn høyst nødvendig når det er trett, sykt eller oppspilt

- Pass på at dagsprogrammet ikke blir for stramt. Gi barnet noen pustepauser.

- Ikke overdriv dette med å stille direkte spørsmål til barnet, som f.eks "hva heter dette? Nå må du fortelle hvor du var i går?"

Dette kan lett får karakter av kryssforhør og blir anstrengende for barnet. Det er lettere å få barnet i tale gjennom å kommentere det en gjør i leiken eller annet arbeid, f.eks "jeg lurer på hvor toget her tenkt å kjøre i dag?". Dersom barnet ikke sier noe, svarer du selv og kommenterer videre.

- Når du snakker med deg selv/tenker høyt, kommenterer det du er i ferd med å gjøre, er du en fin talemodell for barnet.

- Unngå å avbryte barnet når det snakker

- Legg opp til aktiviteter hvor du ser at barnet er mest mulig flytende. Eks. spill hvor det kreves bare enkeltordsytringer, enkle billedbøker, sanger, ellinger, rim og regler.

- Dersom barnet er svært oppspilt og skal fortelle noe: si til barnet at "nå hører jeg at du har noe viktig å si meg - vi setter oss ned". På den måten gri du barnet noe tid til å roe seg, samtidig som du signaliserer at du har god tid til å lytte.

- Vær forsiktig med å skryte av barnet når det snakker uten å stamme (da gir du lett inntrykk av at flytende tale er det eneste akseptable og barnet kan jomme til å føle press mht. å prestere flyt)

- Gi stammeren nok tid til å snakke!

_____

Dette var råd vi fikk av logopedtjenesten i den kommunen hvor jeg studerer.

Hvor gammelt er barnet ditt?

Kanskje dere kunne få komme i kontakt med logoped (snakk med læreren), slik at dere kan få hjelp om det er nødvendig, og være sikker på at dere ikke gjør "mer skade en godt", om du skjønner

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Sønnen min begynte å stotre da han begynte i første klasse, men det gikk etterhvert over. I hans tilfelle kan det imidlertid forklares med at han fikk en venninne som stotret veldig mye, og jeg mistenker at han ubevisst ble påvirket av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Tusen takk for mange gode råd!

Sønnen min er 11 år.

Jeg skal kontakte frøkna hans i dag og forhåpentligvis hjelper hun meg videre til logoped. Hvis ikke kontakter jeg det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kontakte frøkna hans i dag

Hadde jeg gått 4 år på høyskole for å bli almennlærer, så hadde jeg blitt "fornermet" om noen kalte meg "frøken".

Lærer er jo "tittelen", så hvorfor ikke bruke den da???

(Like "fornærmet" blir jeg når noen kaller førskolelærere eller andre som jobber i barnehagen for "tanter", men det er en annen diskusjon) *grr*

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg gått 4 år på høyskole for å bli almennlærer, så hadde jeg blitt "fornermet" om noen kalte meg "frøken".

Lærer er jo "tittelen", så hvorfor ikke bruke den da???

(Like "fornærmet" blir jeg når noen kaller førskolelærere eller andre som jobber i barnehagen for "tanter", men det er en annen diskusjon) *grr*

*klem*

Fornærmet? Hvorfor i all verden bli fornærmet? Det er i mine øyne like "dumt" som en venn av meg ble fornærmet da damen i kassa på polet ba om legitimasjon.. Han var da tross alt 31!!!

Man kan bli fornærmet over mye - men akkurat slike bagateller??

Når det er sagt..

Barn kan starte å stamme på grunn av engstelse - det er når vi puster ut vi snakker, og dersom barn ikke klarer slappe av vil pusten hemme pratingen..

Se på denne linken :

http://www.mcguirenorge.com/

Mulig den er for voksne, men.....

Lykke til i alle fall - også med frøkna :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Datteren min hadde samme problemet og fikk mye av de samme rådene som (Tante) :tunge1::ler::wink: Chiquita gir deg her. de er veldig gode.

Gi ham tid

ikke fullfør setningene for ham

Husk dette er utrolig frustrende for ham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...