Gå til innhold

Jeg hater huden min og vil gjøre noe med den

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Det er sikkert noen som kjenner seg igjen i dette at du føler at huden din ødelegger ansiktet ditt, at du ikke kan gjøre noenting, du kan ikke dra på stranda, du kan ikke overnatte med andre, du kan ikke dra på klasseturer, du kan ikke dra til bassenger, du kan ikke stå opp 5 min før skolen men 1 time fordi du må sminke huden din, du blir bare depressiv og tenker at alt ville vært bedre hvis huden din var fin. Sånn har i allfall jeg det, og sånn har det vært i ett år nå. Jeg er virkelig utrolig lei, ingenting absolutt ingenting funker. Jeg har egentlig ikke så mange kviser, bare noen få og litt arr på haka. Jeg har veldig store porer i panna, nesa og kinnene. Jeg er rød på haka, rød på nesa og rød på kinnene. Jeg klarer meg ikke uten foundationen min, selvom det ikke blir finere med den på.

Jeg er v illig til å gjøre hva som helst for å få huden finere, og jeg har bestemt meg til å dra til hudlege og gjøre en eller annen peeling eller sliping eller NOE som helst som ville ha hjulpet. Jeg vet at huden min ikke er VELDIG ille, men det er også det at den er så utrolig blek i forhold til resten av kroppen, og jeg føler bare at det ser ut som at jeg har vært låst inne i ett rom uten lys i 5 år ellerno. Det er helt grusomt, det å vise huden mn uten sminke er så utrolig sårt for meg. Det ødelegger virkelig hele hverdagen min. Jeg blir seriøst depressiv av den. Det er sikkert ikke så mange som skjønner dette her hvis de ikke ser igjen problemet selv, så værsåsnill ikke kritiser meg og si at det er verre ting som skjer i verden og det er verre ting å klage over og at jeg kommer til å oppleve verre ting , JEG VET DET. Men dette ødelegger virkelig alt for meg.

Og som jeg sa, jeg er jo villig til å gjøre hva som helslt. Så til jul så tenkte jeg at jeg kunne ønske meg en eller annen gjennomgang eller hva jeg kan kalle det hos hudlege. Det kan koste opp til 10.000 kroner, så hvis noen vet om noe som dere VET funker, så del det med meg og hvis det er noe dere vet at IKKE funker. Hudlegen vet vel kanskje hva hun kan gjøre med den, men hvis det er noe dere virkelig anbefaler som har hjulpet for dere så hadde det vært fint om dere hadde delet. Jeg er 15 år hvis det har noe å si.

Endret av linnea amina
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du fått tallet 10 000 fra?

For det første, gå til legen din og få henvisning til hudlege. Offentlige hudleger er billigere enn de private. Du må kanskje vente et par måneder på å få time, jeg ventet ca. 3.

For det andre, det er mange som forstår deg. Ta en titt på f.eks. denne tråden her inne, så ser du at det er mange som sliter med det samme som deg. De fleste i den tråden er nok noe eldre enn deg, men jeg er glad for at du tar tak i problemet nå. Jeg er 20 og sliter fortsatt med uren hud, da jeg var 15 sa alle til meg at det bare var noe jeg ville vokse av meg, og at jeg bare måtte rense huden min og spise sunt.

Hva har du prøvd? Hva renser du huden med, hva har du hele tatt forsøkt? Dette er noe nok både hudlegen og legen din vil spørre deg om. Hvordan er huden din? Store, dype kviser? Mange over hele ansiktet? Har du uren hud andre steder? Får du lett arr eller dype arr?

Når du er 15 er du "midt i det", så de fleste tenker nok at du bare vokser det av deg. Er jo slik det er for de fleste. Dersom du ikke har alvorlig akne vil nok ikke hudlegen sette deg på sterke saker, og det kan derfor kun være nok (og billigere) å ta turen til vanlig lege og forsøke noe hun råder deg til.

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke rosacea da? Siden du sliter med grov og rød hud? Isåfall er det mye du kan gjøre i forhold til kosthold + riktige produkter.

Anonym poster: b65639b623edd33cdafcb792b2e5fc40

Skrevet

Du er veldig ung, og det kan godt hende dette går over av seg selv. Men siden du vil gjøre noe med det nå: Hva slags hudpleieprodukter bruker du?

Skrevet

Du er bare 15 år TS... Jeg skal gi deg tips på dyr hudpleie hvis du starter en helt lik tråd om 15 år til, men for øyeblikket skal du vite at mye skjer i tenåringskroppen din ift hormoner (selvbilde) og slikt, og du vil sannsynligvis få bedre hud etterhvert som tiden går. Så behold pengene dine, og ta heller kontakt med en hudlege i samspill med foreldrene dine :)

Gjest BettyBoop
Skrevet

Hei. Det er sikkert noen som kjenner seg igjen i dette at du føler at huden din ødelegger ansiktet ditt, at du ikke kan gjøre noenting, du kan ikke dra på stranda, du kan ikke overnatte med andre, du kan ikke dra på klasseturer, du kan ikke dra til bassenger, du kan ikke stå opp 5 min før skolen men 1 time fordi du må sminke huden din, du blir bare depressiv og tenker at alt ville vært bedre hvis huden din var fin. Sånn har i allfall jeg det, og sånn har det vært i ett år nå. Jeg er virkelig utrolig lei, ingenting absolutt ingenting funker. Jeg har egentlig ikke så mange kviser, bare noen få og litt arr på haka. Jeg har veldig store porer i panna, nesa og kinnene. Jeg er rød på haka, rød på nesa og rød på kinnene. Jeg klarer meg ikke uten foundationen min, selvom det ikke blir finere med den på.

Jeg er v illig til å gjøre hva som helst for å få huden finere, og jeg har bestemt meg til å dra til hudlege og gjøre en eller annen peeling eller sliping eller NOE som helst som ville ha hjulpet. Jeg vet at huden min ikke er VELDIG ille, men det er også det at den er så utrolig blek i forhold til resten av kroppen, og jeg føler bare at det ser ut som at jeg har vært låst inne i ett rom uten lys i 5 år ellerno. Det er helt grusomt, det å vise huden mn uten sminke er så utrolig sårt for meg. Det ødelegger virkelig hele hverdagen min. Jeg blir seriøst depressiv av den. Det er sikkert ikke så mange som skjønner dette her hvis de ikke ser igjen problemet selv, så værsåsnill ikke kritiser meg og si at det er verre ting som skjer i verden og det er verre ting å klage over og at jeg kommer til å oppleve verre ting , JEG VET DET. Men dette ødelegger virkelig alt for meg.

Og som jeg sa, jeg er jo villig til å gjøre hva som helslt. Så til jul så tenkte jeg at jeg kunne ønske meg en eller annen gjennomgang eller hva jeg kan kalle det hos hudlege. Det kan koste opp til 10.000 kroner, så hvis noen vet om noe som dere VET funker, så del det med meg og hvis det er noe dere vet at IKKE funker. Hudlegen vet vel kanskje hva hun kan gjøre med den, men hvis det er noe dere virkelig anbefaler som har hjulpet for dere så hadde det vært fint om dere hadde delet. Jeg er 15 år hvis det har noe å si.

er ikke sikkert du trenger å gå så drastisk til verks ts. Prøv heller en hudpleier først. Der kan du finne ut mer av huden du\in og hva slags hudpleieprodukter som passer best til din hud
Skrevet

Wow, jeg leste "jeg hater HUNDEN min", tror jeg må være trøtt. Lurte liksom på hva du egentlig ville "gjøre med den"...

Anonym poster: 1efe98df3bd25e5e59ae38d9920041e1

• Liker 6
Skrevet

Av en eller annen grunn trodde jeg det sto hunden og ikke huden. Må innrømme eg ikke forsto mye av innholdet i teksten da

Anonym poster: bfd380612f7427102742cd6b2eaac763

• Liker 2
Skrevet

Herregud, denne tråden ble bare så feil når jeg leste HUNDEN, ikke huden. :gjeiper: Skjønte det var noe når jeg kom til at den ødela ansiktet og du måtte stå opp en time tidligere for å sminke den. Ikke nok med at du sjokkerende nok faktisk hatet hunden din, du skulle sminke den og liksom. :gjeiper:

Anonym poster: 473f40772334f06b503b7bb0db4e9d3a

• Liker 2
Skrevet

Wow, jeg leste "jeg hater HUNDEN min", tror jeg må være trøtt. Lurte liksom på hva du egentlig ville "gjøre med den"...

Av en eller annen grunn trodde jeg det sto hunden og ikke huden. Må innrømme eg ikke forsto mye av innholdet i teksten da

Haha, ja, tydeligvis ikke bare meg, disse kom opp mens jeg skrev. :gjeiper:

ab #9

Gjest badeand1
Skrevet

Herregud, denne tråden ble bare så feil når jeg leste HUNDEN, ikke huden. :gjeiper: Skjønte det var noe når jeg kom til at den ødela ansiktet og du måtte stå opp en time tidligere for å sminke den. Ikke nok med at du sjokkerende nok faktisk hatet hunden din, du skulle sminke den og liksom. :gjeiper:

Hvorfor svare når dere bare skal komme med slike kommentarer?

Hjelper ikke TS i det hele tatt.

TS; jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Bare at jeg ikke kan bruke sminke for å skjule huden min.. Så sånn sett er du heldig da.. hvis man prøver å se det positive i det. :)

Jeg har også veldig store porer og små kviser her og der. Blir også veldig fort rød rundt munnen så fort jeg trekker på smilebåndet men det forsvinner igjen etter 5-10 sekunder. Så du er ikke aleine om å plages med ansiktet ditt. :klem:

• Liker 1
Skrevet

Haha det samme gjorde jeg! Helt til jeg kom til kviser, da måtte jeg lese en gang til. Skjønte liksom ikke hvorfor TS hadde hatt det så mye bedre med en fin hund :fnise:

Over til TS. Vet at basiron gel ikke har fungert på så mange av venninnne mine, men den var et vidunder for meg. Så klart, ting blir ikke bedre over natten, men med basiron gikk det overraskende fort. Jeg var den eneste i klassen med ordentlige kviseutrbrudd, alle de andre hadde bare et par her og der, ikke noe synlig. Ansiktet mitt var fult av det, spesielt pannen. Etter jeg begynte å ha på basiron i 5 min morgen og kveld, smørte meg med jojoba olje etterpå, har uten min blitt utrolig mye bedre. Har bare noen bittesmå nupper en gang i blant, men ingen kviser lenger. Har nok vokst det litt fra meg også, men er jo verdt å prøve.

Et annet tips er å ikke stresse huden med alt for mange produkter. Jeg har bare brukt en naturlig toner uten alcohol på kvelden for å fjerne sminken før jeg har brukt basiron og oljen, på morningen bare vann. Ellers har jeg latt ansiktet være i fred. Har bare brukt pudder for å dekke over ansiktet, og ellers brukt så lite sminke som mulig. Det er også lurt å holde seg til samme produkter over tid, ikke bytt produkter hele tiden siden du ikke ser bedring, dette stresser også huNden. (beklager, jeg måtte bare :))

Anonym poster: 461c724761ef76bb66996f2dab433bd7

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg godt igjen i det du skriver TS, har hatt dårlig hud (men også dårlige renserutiner, feil produkter og for mye vasking av ansiktet) i mange år.

Er nå voksen og bruker kun en mild rens når jeg dusjer og a-creme (fuktighetskrem fra apoteket.) Har bortsett fra en liten oppblomstring før mensen lite problemer med huden idag. Husk på at mye av hudproblemene er genetisk, og du er jo fremdeles tenåring og da er det jo fryktelig vanlig med kviser også da.

Men det er helt sikkert mulig for deg å få finere hud om du går til hudpleier og får analysert hudtypen din, og deretter anbefalt produkter for fuktighet og rens.

Skrevet

Haha 0 stress med det med hunden, fikk meg til å smile haha! Men allikavel, jeg bruker clean start kitet fra dermalogica til å rense huden nå, og i tillegg til det en fuktighetskrem fra bareminerals.

Tusentakk for alle svar!

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor svare når dere bare skal komme med slike kommentarer?

Hjelper ikke TS i det hele tatt.

TS; jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Bare at jeg ikke kan bruke sminke for å skjule huden min.. Så sånn sett er du heldig da.. hvis man prøver å se det positive i det. :)

Jeg har også veldig store porer og små kviser her og der. Blir også veldig fort rød rundt munnen så fort jeg trekker på smilebåndet men det forsvinner igjen etter 5-10 sekunder. Så du er ikke aleine om å plages med ansiktet ditt. :klem:

Ouff, jaja. Det er så utrolig kjipt, men man får jo ikke gjort så mye med det.. Noe som egentlig gjør det enda mere deprimerende. Menmen

Skrevet

Er som om jeg skulle skrevet det selv! Bare at jeg ikke er 15 år lengre :fnise:

Slenger meg på denne.....

Skrevet (endret)

Jason prdukter får man da kjøpt i de fleste helsekost butikker, iallefall Life kjeden selger en del av Jason. Gir god fuktighet til leggene men egner seg ikke i fjeset...

Slettet innleggssitering fjernet.

Tekola, mod.

Endret av Tekola
Skrevet

Haha, jeg også! :fnise:

Men fra spøk til alvor. Du er ikke alene om dette, ts, og husk at du bare er 15 år enda. Jeg har også vært plaget med mye av det samme som deg. En venninne meldte seg inn i nu skin, og jeg fikk prøve en av rensekremene hun hadde. Jeg tuller ikke når jeg sier at dette virkelig var en vidunderkur for både meg og henne. Den koster bare rundt 300,- (småtterier i forhold til det du er villig til å betale), og den ga i alle fall meg ganske raskt resultater. Vil absolutt anbefale deg å teste sånne produkter før du gjør noe så drastisk.

Jeg har denne serien her;

clearactionsystem-lg.jpg?et=mLkGkdv7CRIp2EM0ka9x5g&nmid=0

Lykke til! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...