Gå til innhold

Varm vinterjakke uten dun.

Anbefalte innlegg

Skrevet

TS, det finnes som sagt produsenter som er bevisste på hva slags dun de bruker i plaggene sine, Bergans er en av disse.

Du kan jo lese litt info om bruk av dun i tekstiler her:

http://www.bergans.no/sider/dun.html

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Blomst83
Skrevet

Nettopp! Godt å høre at det er noen som forstår. Takk! :)

Skrevet (endret)

Nettopp! Godt å høre at det er noen som forstår. Takk! :)

Det handler nok ikke om at folk ikke forstår...

Men for min del handler det om å vite hvilke alternativer som faktisk finnes og som er like varme som dunjakker, samt hva som faktisk stemmer her - for hvis f.eks. Bergans og andre merker konsekvent kun bruker dun fra døde dyr fra matproduksjonen så ser jeg ikke noe galt i å bruke deres jakker.

Jeg har forresten også en dunfri parkas fra Cubus (de som likner på Canada Goose-jakkene), og den er langt ifra varm nok for meg på de kaldeste vinterdagene dessverre.

Endret av Tonje!
  • Liker 1
Gjest Twelve12
Skrevet

Vero moda har nok ikke dun i jakkene sine nei? Da bør du sjekke igjen :)

Kjøpte jakke med dun på Vera Moda i fjord.

Hvordan vet jeg at det er dun?

For i ny og ne så stikker det en duntust ut av jakka som det ofte gjør av dunjakker..

Skrevet

Kjøpte meg Bergans Tromsø Insulated Lady Parka for et år siden, og den er helt fantastisk. Utrolig god, varm, og veldig grei passform. Den har også litt lengde, så låra ikke blir kalde. Den koster litt, men så absolutt verdt pengene.

Jeg bor i Tromsø, så trenger en slik type jakke. Varm slik at den holder på de verste kuldedagene, og vanntett slik at jeg også kan bruke den i slapse-/regnvær.

Gjest Blomst83
Skrevet

Kjøpte jakke med dun på Vera Moda i fjord.

Hvordan vet jeg at det er dun?

For i ny og ne så stikker det en duntust ut av jakka som det ofte gjør av dunjakker..

Jeg syntes jakka virka litt tung så da titta jeg inni, og der sto det dun.Og spurte dama bak kasse sånn just in case, og hun sa at det var dun. Og de hadde flere med dun.

Skrevet

Jeg syntes jakka virka litt tung så da titta jeg inni, og der sto det dun.Og spurte dama bak kasse sånn just in case, og hun sa at det var dun. Og de hadde flere med dun.

Ja, men det betyr ikke at alle jakkene fra VM har dun. Så hvis du vet at f.eks Bergans kun bruker dun som er plukket fra døde dyr, hva er galt med det?

Gjest Blomst83
Skrevet

For det første så har jeg aldri sagt at alle jakkene fra VM inneholder dun. Jeg svarte på den komentaren om at jakkene der ikke innholdt dun og da måtte jeg sjekke igjen.Og på den du sitere skrev jeg flere,ikke alle! Og jeg har opptil flere ganger nå sagt takk når jeg ble informert om at Bergans ikke bruker fra levende dyr og at jeg skal sjekke det.Så jeg har da ikke sagt at det er noe galt med det!

Skrevet

For det første så har jeg aldri sagt at alle jakkene fra VM inneholder dun. Jeg svarte på den komentaren om at jakkene der ikke innholdt dun og da måtte jeg sjekke igjen.Og på den du sitere skrev jeg flere,ikke alle! Og jeg har opptil flere ganger nå sagt takk når jeg ble informert om at Bergans ikke bruker fra levende dyr og at jeg skal sjekke det.Så jeg har da ikke sagt at det er noe galt med det!

Okey okey okey :)

Skrevet

Fjällräven Nuuk er super. Også har jeg Bergans Sauda-dunjakke til mer sportsbruk. Stoler på det Bergans skriver og har ikke dårlig samvittighet når jeg bruker jakken.

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg har også Fjällräven Nuuk Parka. Veldig varm, og helt uten dun. :) Leste en del om diverse vinterjakker da jeg skulle kjøpe ny, og landet på denne.

Ellers har Fjällräven, Bergans og Stormberg garanti på at de ikke bruker dun fra levende plukkede fugler i sine jakker. Jeg ville nok ikke kjøpt fra andre produsenter enn de som har en slik garanti hvis du skal være helt sikker. Selv får jeg en dårlig følelse av å bære noe fra døde dyr på meg, samme om det er dun eller pels.

Når det er sagt, så kan man få billigere jakker som også er varme. Jeg kjøpte en parkas fra Vero Moda med tekstilfyll for et par år siden, og med en tynn ullgenser under holdt jeg absolutt varmen. Men Nuuk-parkasen min er såklart noe helt annet.

Endret av Badabing
Skrevet

Har også Fjällräven Nuuk Parka. Elsker den, har holdt meg varm selv i -20 de siste dagene!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...