Gjest Blomst83 Skrevet 2. desember 2012 #1 Skrevet 2. desember 2012 Tittelen sier alt.Noen som vet hvor jeg kan finne det?Overalt hvor jeg ser inneholder alle jakker nettopp dette, for dun er utelukket!
2shy Skrevet 2. desember 2012 #2 Skrevet 2. desember 2012 Hvorfor er dun utelukket? Noen produsenter er bevisste når det gjelder humanetiske forhold hvis det er det som veier. Ellers er vel de fleste kåpene man får kjøpt på f.eks Vero Moda hovedsakelig vattert og ikke med dun. Fjällreven Nuuk Parka er en veldig varm jakke uten dun, men den koster også 4 ganger så mye som en vattert jakke på Vero Moda. 1
Gjest Blomst83 Skrevet 2. desember 2012 #3 Skrevet 2. desember 2012 Det er grunnen ja Sist gang jeg var på Vero Moda hadde de kun med dun.
belle_ Skrevet 2. desember 2012 #4 Skrevet 2. desember 2012 Det er grunnen ja Sist gang jeg var på Vero Moda hadde de kun med dun. Vero moda har nok ikke dun i jakkene sine nei? Da bør du sjekke igjen
Gjest Blomst83 Skrevet 2. desember 2012 #5 Skrevet 2. desember 2012 For det første så sto det inne i jakka at det var dun i deg,og for det andre så spurte jeg hun som jobbet der.
belle_ Skrevet 2. desember 2012 #6 Skrevet 2. desember 2012 Det synes jeg er merkelig, for jeg pleier alltid å sjekke om det er dun i jakkene, helst fordi jeg ikke kjøper en vinterjakke uten dun, ville derfor aldri kjøpt en jakke på vero moda. Men om du sier det så. Sjekk nelly.com, tror de har noen.
Gjest Blomst83 Skrevet 2. desember 2012 #7 Skrevet 2. desember 2012 Men det skal sies at det ikke var i år,så kanskje de har fått inn uten i år
Gjest Blomst83 Skrevet 2. desember 2012 #8 Skrevet 2. desember 2012 http://www.veromoda.no/vero-moda/outerwear/VIGGO3/4JACKET-A12/10084820,no_NO,pd.html?dwvar_10084820_colorPattern=10084820_BLACK&forceScope= Denne er det dun i.
Vulpes Skrevet 2. desember 2012 #11 Skrevet 2. desember 2012 Finnes det jakker uten dun som er tilsvarende varme som dunjakker?
Gjest Blomst83 Skrevet 2. desember 2012 #12 Skrevet 2. desember 2012 Om de er like varme vet jeg ikke,men å gå med dun er noe jeg aldri kommer til å gjøre. Men det finnes garantert jakker som er varme,men som ikke inneholder dun
Vulpes Skrevet 2. desember 2012 #13 Skrevet 2. desember 2012 Om de er like varme vet jeg ikke,men å gå med dun er noe jeg aldri kommer til å gjøre. Men det finnes garantert jakker som er varme,men som ikke inneholder dun Jeg har en dunparkas fra Bergans, og selv med den (og lag på lag med fleece og ull under, supervarme sko og to lag skjerf osv.) hender det at jeg ikke er varm nok ute i vinterkulda. Så da er det plutselig ikke bare-bare å kjøpe en dunfri jakke fra Vero Moda og være fornøyd med det. Trist om dunen i jakken min kommer fra dyr som ikke har hatt det bra, men jeg vet helt ærlig ikke hva annet jeg skal kle meg i. 2
Gjest Blomst83 Skrevet 2. desember 2012 #14 Skrevet 2. desember 2012 Men da tar jeg heller enda et lag med klær under en dunfri jakke enn å gå med dun. Jeg har mine verdier og de står jeg for uansett hva!
Vulpes Skrevet 2. desember 2012 #15 Skrevet 2. desember 2012 Men da tar jeg heller enda et lag med klær under en dunfri jakke enn å gå med dun. Jeg har mine verdier og de står jeg for uansett hva! Det er fint at du har det, altså. Jeg bare klarer ikke å se hvordan jeg skal komme meg gjennom de kaldeste vinterdagene når jeg f.eks. er med og ser brødrene mine gå skirenn om jeg må gå med jakker uten dun, sett at de aldri kan bli like varme som dunjakken. For jeg kler meg virkelig bra under, med mange gode lag. Ikke like lett å kle seg alltid når man kan være en frysepinn uten like. 1
Gjest Blomst83 Skrevet 2. desember 2012 #16 Skrevet 2. desember 2012 Jeg er en frysepinn uten like.Har problemer med blodsirkulasjonen,men dog.Har man verdier så har man verdier.
Vulpes Skrevet 2. desember 2012 #17 Skrevet 2. desember 2012 (endret) Jeg er en frysepinn uten like.Har problemer med blodsirkulasjonen,men dog.Har man verdier så har man verdier. Men hvordan løser du det de dagene kulda er som verst og du må være mange timer ute i kulda uten å kunne bevege deg noe særlig? Kjøper du jakker i for stor størrelse så du kan ha f.eks. to tykke ullgensere under (i tillegg til vanlig ullundertøy-lag osv. så klart)? Eller kommer du aldri i slike situasjoner? EDIT: Leser rykter noen steder på nettet nå om at Bergans-jakkene bruker dun fra døde dyr..? I så fall har jeg i hvert fall ingen kvaler med å kjøpe Bergans sine dunjakker, men har ikke funnet noen pålitelig kilde på dette ennå. Endret 2. desember 2012 av Tonje! 2
awesome. Skrevet 2. desember 2012 #18 Skrevet 2. desember 2012 (endret) I Norge bruker man kun dun fra døde dyr, kanskje det er det du har lest om? I andre land er bruker man å rive fjærene av levende dyr slik at de får sår osv. EU har en avtale mellom landene om at man ikke skal bruke fjær fra levende dyr, men siden dette kun er en avtale kan man ikke straffe de som bryter den. Har blitt skrevet mye i mediene om at Stortinget bør innføre en lov mot å plukke fjær fra levende dyr slik at man kan straffe de som gjør det. Tror du kan være temmelig sikker på at Bergans bruker dun fra døde dyr, jeg bruker hvertfall min Bergansjakke om vinteren da det ikke eksisterer andre jakker som er like varme Endret 2. desember 2012 av awesome. 1
Gjest Blomst83 Skrevet 3. desember 2012 #19 Skrevet 3. desember 2012 Men hvordan løser du det de dagene kulda er som verst og du må være mange timer ute i kulda uten å kunne bevege deg noe særlig? Kjøper du jakker i for stor størrelse så du kan ha f.eks. to tykke ullgensere under (i tillegg til vanlig ullundertøy-lag osv. så klart)? Eller kommer du aldri i slike situasjoner? EDIT: Leser rykter noen steder på nettet nå om at Bergans-jakkene bruker dun fra døde dyr..? I så fall har jeg i hvert fall ingen kvaler med å kjøpe Bergans sine dunjakker, men har ikke funnet noen pålitelig kilde på dette ennå. Det er det jeg har pleid å gjøre å ja. Og nettopp p.g.a. min blodsirkulasjon er jeg vant med å ha på meg lag på lag. Ta vinterstøvlettene mine f.eks. Jeg har sorel sko som alle skryter av at så skal varme,men jeg må bruke 3 par ullsokker i, men fryser for det. Jeg kjøpe en dunfri jakke på Cubus for noen år,og den holdt noegnlunde på varmen.Ja jeg måtte ha noen lag med klær under, men som du sier må du ha den under dynjakka også.Joda jeg kommer oppi sånne situasjoner.Og jeg er fra Oslo og der har man den grusomme sure vinden som man ikke kan "kle" ute,men bor nå på Lillehammer og ja gradestokken kryper lenger ned enn i Oslo, men her kan man "kle" kulda ute. 15 minus her er 15 minus, men i Oslo er 15 minus i hvert fall 20 minus. Det høres bra hvis det skulle vise seg at Bergans ikke bruker dun fra levende dyr,men som du sier så finnes det ingen pålitlige kilder på det. Men jeg skal prøve å se om jeg kan finne ut av det
Gjest Blomst83 Skrevet 3. desember 2012 #20 Skrevet 3. desember 2012 I Norge bruker man kun dun fra døde dyr, kanskje det er det du har lest om? I andre land er bruker man å rive fjærene av levende dyr slik at de får sår osv. EU har en avtale mellom landene om at man ikke skal bruke fjær fra levende dyr, men siden dette kun er en avtale kan man ikke straffe de som bryter den. Har blitt skrevet mye i mediene om at Stortinget bør innføre en lov mot å plukke fjær fra levende dyr slik at man kan straffe de som gjør det. Tror du kan være temmelig sikker på at Bergans bruker dun fra døde dyr, jeg bruker hvertfall min Bergansjakke om vinteren da det ikke eksisterer andre jakker som er like varme Helt enig.De burde innføre en lov som gjør at man kan straffe de som bruker dun fra levende dyr, for så lenge det ikke er straffbart er det nok mange som driter i den avtalen EU har lagd. Er litt skeptisk når man sier at man er temmelig sikker, for da betyr det at det kan være noen prosent sjanse for at de ikke gjør det.Men som jeg skrev til Tonje skal jeg prøvde å se om jeg finner noen kilder som kan gi meg et 100% svar på om de bruker fra døde eller levende dyr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå