Gå til innhold

Skoleuniformer.

Trixie

Anbefalte innlegg

....dersom kvinner også kunnet debatteknikk....ville dem forstått... at man argumenterer mot meninger og ikke person....

Waco...

....tankene tenner...

Deler av innlegget er slettet av moderator.

1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-06-03 07:57 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Waco,

du snakker om at vi skal argumentere mot meninger, ikke person - vel, ditt glansargument mot meg var spørsmål om hva som feilte MEG...det kan faktisk tolkes som et personangrep, men hva vet vel jeg?

Og det var den energien jeg giddet å bruke på denne saken..takk for nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....flere som legger merke til at damer ennå ikke klarer å skille sak/person.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Waco:

Nei, men jeg merker at enkelte ikke klarer å skille mellom en debattant og et helt kjønn. Ikke alle kvinner har et problem med det å skille sak og person. Jeg tror faktisk ikke at det gjelder de fleste heller, så konklusjonen din blir litt drøy.

Det synes nå jeg, i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

waco - frekke skolejenter på 16 er ferdig med grunnskolen! Just in case you didn't know.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

På skolen min går de fleste ganske likt kledd uansett, så jeg kan godt forstå at assisterende rektor i alle år har prøvd å innføre skoleuniform. Jeg tror ikke det ville vært så ille, jeg!

Selv var jeg så heldig at jeg gikk på en barneskole hvor ingen brydde seg om hvordan folk gikk kledd. Derfor fikk jeg sjokk da jeg begynte på en mye større ungdomsskole: Plutselig ble jeg dømt etter hva jeg hadde på meg! Mitt første år på ungdomsskolen var rett og slett grusomt, og selv om ingen mobbet eller plaget meg, har jeg aldri følt meg så ensom og alene i hele mitt liv. Mye av det var kanskje min egen "feil" ettersom jeg ikke var vant til å tenke på hvordan jeg så ut, og hadde total mangel på stil, men problemet hadde ikke oppstått i det hele tatt hvis vi hadde hatt skoleuniformer.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig for skoleuniformer.

Hadde noen bare sett motepresset i skolen skikkelig, åpnet øynene for alt som kan skje uten ord, men med handlinger, da hadde det blitt mye bedre for mange, mange barn. Klærne 'alle' har på seg i dag, er jo som en uniform likevel, bare en mye dyrere en, og med mye høyere status.

Alle merkeklærne mange føler seg presset til å kjøpe er de svakes uniform, og de som virkelig er sterke, blir stående utenfor, uten Miss Sixty, uten Buffalo, men med hånende ord slengt i ansiktet. Dette er mobbing, i mange tilfeller. Mobbing av de som ikke vil eller klarer å skaffe seg klærne som etter hvert har blitt normen for folk på deres alder.

En skoleuniform hadde bidratt til at iallfall noe av dette hadde forsvunnet. Da må man faktisk skille mellom folks personlighet og ikke klærne deres. Og dette kan vel bli en stor vekker for noen.

Og uniformen trenger ikke å være kjedelig, som mange har sagt før meg.

I tillegg vil mange av de mer 'vanlige' problemene med egne klær på skolen forsvinne. Som for eksempel "Hva skal jeg ha på meg i dag?" Hvem har vel ikke vært litt sent ute nettopp på grunn av det? icon_biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hei da. Et spørsmål:

Hvordan har dere tenkt å løse kles-problematikken på fritiden?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amanda, jeg ser du stiller spørsmål og det må du få lov til.

Med skoleuniformer er det nærliggende å anta at skolebarn i større grad enn nå blir bevisste på at motepress kun er et gigantisk produksjon av ulike roller.

Man vil selvsagt ikke fjerne skjønnetsmaset helt, men vi vil kunne begrense den.

Det er en liten selvmotsigelse det der, feministers evige krav om at jenter bør kle seg akkurat som de vil og motsetningen med at det vil skape et press.

Men heldigvis har femininster svært liten makt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amanda: Det går fint an å skifte klærtil noe annet senere på dagen, og hvis man skal noe rett etter skolen, kan man også bare gå i skoleuniformen.

Mht. mobbing så er det vel ikke SÅ aktuelt... På skolen er man nødt til å være, og vidt forskjellige personer blir satt sammen i klasser og MÅ tilbringe dagene sammen. Det er her mobbing eksisterer.

På fritida er man gjerne sammen med venner, og man velger gjerne ikke venner som mobber på grunn av klær. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boll@:

Selvsagt skifter man til andre klær etter skoletid. Problemet her er jo så klart at presset vil fortsette - bare på tidspunkter der barna er for seg selv. Det vil si man pakker bort ansvaret for skaping av holdninger i skolen, og skyver problemet over på barna.

Hva mener du med at "mht. mobbing så er det vel ikke SÅ aktuelt"? Hva da?

Jeg tror det er ganske naivt å tro at et barn på fritiden kan "gjemme seg bort" med egne venner, og unngå andre mennesker.

Selvsagt omgås vi (og også barn) personer vi ikke er bestevenner med i fritiden.

Og poenget her er vel også at det skal vi kunne fortsette med, - uten å innføre en "frisone" midt på dagen, for å prøve å unngå konfliktene resten av tiden.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er FOR skoleuniform i grunnskolen.

Det bunner i et par måneder i militæret, der jeg så hvor viktig PERSONLIGHETEN er når man ellers er likt kledd. Når man etter en stund fikk gå i "sivil", så dukket folk opp i de rareste kreasjoner. Da var det rart at en av de hyggelige og snille kom i svart og cowboyboots!!! Da lærte jeg en del om hvor feil inntrykk klær kan gi av folk. (Eller for å si det på en annen måte: jeg ble møtt av mine egne fordommer!!)

Min konklusjon er derfor at uniformering gir barn mulighet til å vise hvem de er. Og det er jo først og fremst på skolen man møtes, og der man blir kjent. Og når man da oppdager at folk kler seg annerledes hjemme, så har man jo allerede blitt kjent med dem og deres personlighet. Slik at klær vil ha mindre betydning.

Og angående sexy uniformer. HALLOOOOO!! Gidder ikke kommentere det.

Men uniformer må jo selvfølgelig være tilpasset norske værforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns det bør være skoleuniform.

På skolen min er det ikke spesielt mye kjøpepress eller mobbing, men jeg har lyst på skoleuniformer!

Syns faktisk det er søtt;)

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv gått på skole der det var skoleuniform og syntes det var helt ok. Men der måtte vi betale uniformene selv, og det går jeg ut i fra at man hadde måttet i Norge og. Da må foreldrene legge ut for uniform også, gjerne flere ganger i året etter årstidene og unger som vokser, i tillegg til fritidsklær, og da er man i grunnen like langt og vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Spennende debatt.

Når det gjelder dette med klær på fritiden så mener jeg at når man bruker klær på skolen så må man ( skal man følge moten og være in ) ikke bruke samme klær to dager på rad eller i uka. Mens om man bare brukte disse klærene på fritden ville det kanskje ikke være så nøye, får på mandag har du bukse A og er sammen med venn A. Og på torsdag er du sammen med venn B og kan ha bukse A uten at det skaper en krise ......

For da ser jo ikke "alle" ( skolen / klassekamerater ) at du går likt kledd noen dager .....

Og du trenger ikke så mange bukser / antrekk som om du må bruke egen klær på skolen !

Jeg er for skoleuniform. Som andre har sagt før så vil man kunne lære å kjenne folk på andre grunnen enn klær.

Mobbing vil selvsagt alltid være, men vi kan hindre en liten del av mobbing, det å føle seg utenfor ( som er vel så viktig som det å bli mobbet ) Å føle seg alene, ikke populær etc er likestilt med mobbing. Ikke morro icon_frown.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

Dagens ungdom blir stadig utsatt for et økende press. Presset kommer fra ulike ting, men jeg mener kjøpepresset er en betydelig del. Her i Norge har det ikke vært noen tradisjon for bruk av skoleuniformer, men, det har i de siste årene vært drøftet i flere sammenhenger. Jeg mener at en uniform ville svekke ungdommens identitetsutvikling.

Fordeler:

- Kan flytte fokus fra personens klær til personens indre egenskaper.

- Minske pengepresset

Men jeg mener det er flest ulemper... Men det er bare min mening.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...