Gå til innhold

Skoleuniformer.

Trixie

Anbefalte innlegg

Bør det innføres skoleuniformer i Norge også?

Jeg mener at det blir en fordel både for foreldre og barn.

Presset på økonomien er stor med skoebarn. Det er viktig og ha det hotteste og du kan risikere å bli utstøtt om du kommer med feil klær.

Har to to stk i skolen kan det bli tøft.

Med uniformer slipper barn og forestille seg.

Mange foreldre som har dårlig råd er fortvilet over hva som kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg forstår det med økonomien og at presset på klær slipper taket, men jeg synes ikke noe om skoleuniformer. Jeg er for at de skal få kle seg som de vil enn å kle seg i disse kjedelige uniformene som man sikkert må vaske 4-5 ganger pr uke.

Hva med vinteren da? Hvis det blir sånn at jenter skal gå med skjørt og gutter med bukse?

De kommer jo til å fryse seg i hjel. Strømpebukse under skjørtet er ikke så forferdelig varmt.

Jeg håper ikke noe sånt kommer her på våre skoler. Jeg liker ikke skoleuniformer og har ikke lyst til å kle mine barn i sånne heller.

Dessuten er sånne uniformer utrolig kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, trykket på feil, men nå ble jeg ivrig!!!

ENDELIG er det noen som har skjønt noe!! Skoleuniforner i Norge hadde vært gull. Med det kjøpepresset foreldrene står overfor, og ikke minst mobbepresset på de elevene som ikke har de "rette" klærne, bør vi absolutt gjøre noe!!

En tror kanskje at det kun er i ungdomsskolen at presset er stort, men man ser unger helt ned i 3.klasse som er vanvittig klesfiksert. Skremmende spør du meg. Hva vil skje med dem når de blir 15-16 år??

Dersom du lurer på hvordan det vil bli, er det bare å huske tilbake til russetiden!! Alle var like, - ingen "finere" enn andre, og jeg tror faktisk at den dressen var en av grunnen til at samholdet blir spesielt og alle ble likestilt.

Hvordan skal så uniformene se ut?? Ikke vet jeg, men det måtte kanskje vært mulighet for bukser, skjørt, shorts etc. Det hadder ikke trengt å bli kjedelig!!!

Klem i natten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til skoleuniform.

Her hvor vi bor er det vanlig med skoleuniform. Du slipper mobbingen og motepresset, men selvfølgelig finner barna andre grunner for å mobbe. Skoleuniformer trenger ikke være kjedelige. På vår skole kan jente velge blant bukse, kjole, skjørt og shorts. Guttene kan velge mellom bukse og shorts. De kan ha fire forskjellige farger på blusene, skjortene, pologenserene og tennisskjortene. Som dere ser så trenger man ikke å gå helt likt kledd hver eneste dag. Vi har en standar uniform som MÅ brukes på spesielle dager, en standar vinteruniform og en standar sommeruniform. Som en liten kommentar til slutt, skoleuniformene på vår skole kommer nok på ca. 3000 kr. i året. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt ikke.

Bruke uniform for å hindre mobbing?

Hva med holdningene alle kommentarene og drittslengingen bunner i?

De finner garantert noe annet å sette fingeren på. Hvem som ser best ut i uniformen for eksempel - slankepress vil fortsatt være der.

Dessuten så har da vitterlig alle barn et liv utenom skolen.

I fritiden vil selvsagt presset være like stort - eller mener dere det vil ommøblere hodeinnholdet til disse ungene å presse dem inn i en uniform?

Holdninger er skummelt, og kureres ikke ved å fortrenge. For det er det jeg mener det gjør - å late som om alt blir bedre bare barna ser like ut.

Nei, samtaler med barna, og tid sammen er, etter hva jeg kan se, veien.

Å lære barn å sette pris på nettopp ulikhetene, og ikke gjøre dem til en stor, kjedelig saueflokk.

~Amanda~1212[ Dette Innlegg er endret av: Amanda den 2002-06-01 10:52 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amanda.

Du skriver at man "ikke må presse barna inn i skoleuniform for at dem ikke skal være en del av en saueflokk".

En uniform er en identitet, akkurat som man bruker like uniformer i korps, like russedrakter, eller dengang jeg gikk i speidern og hadde speideruniform.

Jeg synes det var stilig jeg.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte selv skoleuniform i mange år da jeg gikk på skole i utlandet, og må si at det er utrolig praktisk! Dessuten kan man personifisere dem mye mer enn dere kanskje tror! Dessuten ganske sexy synes jeg...bare se på Britney Spears icon_smile.gif

Skjønner et mange er skeptiske, men jeg merket selv at det gjorde det lettere for barn å bli godtatt på skolen.

Synes det burde innføres på flere skoler jeg.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Skoleuniform burde finst i Norge også! icon_smile.gif

Jo- jeg tror det kommer til å hindre en lite del av mobbing som er nå! Hvorfor ikke begynne en plass?

Dessuten så trenger de jo ikke se kjedelige ut!

Grå eller mørkeblå. Og hvem sier jenter skal gå med skjørt? Lever vi ikke i 2002??

Ja til uniform i grunnskolen !! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også ja til skoleuniform.

Etter å ha bodd i England og sett hvor praktisk det er og hvor tidsbesparende det også faktisk er, så kan jeg ikke annet enn å si; JA!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg sier klart ja til uniformer.

Argumentet om at det er kjedelig synes jeg var litt uklar, siden vi ikke vet hvordan uniformene skal se ut. Jeg antar at de som designer en eventuell uniform også vil ta med i beregning at vi bor i et vinterland...

Innføringen av uniformer er heller ikke bare for å hindre mobbing. Er helt enig i at holdningene bak må endres.

Jeg får legge til at jeg har gått på skole der vi brukte uniformer, og kan ikke finne noe negativt i det.

Samhørigheten blir forsterket, man trenger ikke planlegge hva man skal ha på seg, man kan fokusere på annet enn hvor kule klær alle andre har på seg og man vil være sikker på at alle kler seg ordentlig. (Så slipper man slike diskusjoner som foregår på enkelte Oslo-skoler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste anonym:

Argumentet mitt om at uniform er "kjedelig", er en del av argumentet som sier at vi dermed gjør alle like.

Jeg er for variasjon, og selv om klær kan sees på som en bagatell, synes jeg det er å ta et langt skritt tilbake å innføre skoleuniformer.

Forresten - jeg tror neppe mange elever i ungdomsskolen (for eksempel), vil godta dette i det hele tatt. Man begynner å få egne ideer og tanker, og et system som smeller alle inn i samme boks, blir sannsynligvis dårlig mottatt (håper jeg).

Hva jeg vil frem til her er kanskje uklart, men poenget er at jeg ikke ser vitsen med uniformer. Om det er for å hindre forskjeller, er det altså etter min mening helt på trynet å begynne med det ytre.

Om det ikke er for å hindre forskjeller, hva er det i tilfelle til for?

Forsterket samhørighet? Skal samhørigheten bygges på likt utseende?

Jeg synes det er å begynne i helt feil ende.

Dette med å fokusere på andre ting enn "kule klær" - som sagt, barn og unge har en fritid, der presset selvsagt vil fortsette, eller hva?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Her er det altså snakk om BARN i GRUNNSKOLEN.

Da skal etter min mening sexy eller ikke, med eller uten uniform, ikke være et tema!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om man begynner fra første klasse, og når man skal i u-skolen så har du ikke valg. Her er det uniformsplikt og alle skal.

Amanda skriver at da har de egne meninger og vil ikke godta det.

Syns ikke det er noe argument.

Hva er det så vanskelig med uniform på skolen da?

I fritiden har en jo også en uniform i mange år.

Barnehagen går alle i rød eller blå bobledress.

Så begynner man i skolen og vi velge det som er in akkurat som alle andre.

Nå er det dongry og enten rosa eller blå liten topp.

Russetiden er alle like.

Faktisk er det mange barn i skolen som er utafor p.g.a de ikke har økonomi hjemme til å følge med på motefronten.

Når en ser på prisene på klær til ungdommen som er in så kan en få hetta.

En bukse koster 700 kr, så er det alt andre de skal ha.

Kjenner en familie med tre elever. Det er ikke lett for hverken foreldre eller barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn i uniform del av en saueflokk? Kjedelig?

Ja, kanskje det, men spør du meg, er det jo slik det er i dag når det kommer til klær! Tenåringsjenter for eksempel kler seg helt likt, ALLE skal ha Miss Sixty bukser osv....DET er saueflokk det! For ikke snakke om kjedelig...

Er helt klart for uniformer i skolen; det har fungert glimrende i andre land. Kom ikke her å si at norsk ungdom er mer individuell enn utenlandsk ungdom, for det er de ikke..

Å tro at innføring av uniform vil stoppe mobbing er naivt, mobbing handler ikke bare om klær, men holdninger.

En annen ting; de som seriøst skriver at skoleuniformer er sexy; bør sjekke topplokket sitt! Det er slike holdninger som skaper dritt i samfunnet12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting; de som seriøst skriver at skoleuniformer er sexy; bør sjekke topplokket sitt! Det er slike holdninger som skaper dritt i samfunnet

Hva er det som feiler deg? Jeg kan si at skolepikeuniformer er sexy, AKKURAT som noen synes regnfrakker er deilige.....

Så var det det igjen da.... å ha litt respekt for andres meninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva er det som feiler deg? Jeg kan si at skolepikeuniformer er sexy, AKKURAT som noen synes regnfrakker er deilige.....

Så var det det igjen da.... å ha litt respekt for andres meninger...."

Ja, jøss beklager Waco, jeg respekterer ikke meningen din, men du respekterer jo ikke min heller, så da er vi jo like langt12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...