Gå til innhold

Borgelig vielse

Gifteklar!!!:)

Anbefalte innlegg

Hei! :-)

Er helt ny her jeg da. Vi skal gifte oss til sommeren, og ha borgelig vielse. En vielse tar vanligvis 5-6 minutter, men vi synes det virker litt stusselig, og har lyst til å gjøre mer ut av det..Har lyst til å har 15-20 minutter iallefall sånn at man kan huske at det faktisk har skjedd, men HVA skal vi gjøre???Blir glad for forslag!!! :-)

Har tenkt på at noen kan lese et dikt eller synge en sang eller noe, men føler på en måte at det blir litt teit?? Synes det er så vanskelig. Har aldri vært i et borgelig bryllup før heller, så vi er liksom veldig blanke da...

Håper det er noen som vil dele erfaringer eller ideer iallefall!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og :velkommen: Vi skal gifte oss borgerlig til sommeren. For oss blir selve vielsen på tinghuset bare noe vi må gjennom for å få underskrevet papirer. Dette gjør vi tidlig på bryllupsdagen, sammen med våre forlovere. Senere på dagen skal humanetisk forbund (vi er ikke medlemmer der) ha en sermoni for oss i hagen på det stedet hvor vi skal ha festen. Da skal familie og øvrige gjester få være med. Den sermonien blir temmelig lik en kirkelig vielsessermoni. Jeg skal gå opp midtgangen sammen med min far, gjestene sitter på benker på hver sin side og brudgommen står framme sammen med sermoniholderen. Sermoniholderen holder en tale til oss, vi skal ha diktlesing, solosang, ringsermoni og brudemarsj. Som sagt blir det som en kirkelig vielse bortsett fra salmer, velsignelse og snakk om Gud. Og dersom været skulle bli dårlig, noe vi selvsagt håper at det ikke blir, har vi klart et lokale innendørs på hotellet hvor festen også skal være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅÅ!!! :-) Det hørtes jo bare så idyllisk ut da!!! :-) Får jo nesten lyst til å legge om hele "opplegget" her!!..hehe...Vi har tenkt til å ha med foreldre, besteforeldre og forlovere på vielsen på tinghuset vi da, men er så fryktelig tom for ideer. Har aldri hatt noen forestilling på hvordan bryllupet "mitt" skal være, og jeg har bare vært i 2 bryllup også og de har jo vært i kirken. Har lyst til å få det så fint selvom en rettsal ikke er det mest romantiske stedet på denne jord :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med tinghuset, de har helt sikkert noen ideer eller tips.

Vet både dikt og solosang er vanlig i borgelig vielse.

Har ikke tenkt så mye over akkurat den biten da vi skal gjøre som Jeanine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde solosang i vår borgelige vielse, var kjempeflott det! Bare husk på at om dere skal vies på tinghuset et eller annet sted så har dere kun 10 min til rådighet (de setter av 15 min til hvert par, men det går noen minutter på å få folk inn og ut også...)

Vielsen på tinghuset er kort, men veldig fin. Teksten som leses opp er nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen:)

Jeg har snakket med tinghuset og sorenskriveren, men hun er vel det jeg vil kalle ganske så ubehjelpelig!! :-? Uansett hva vi spør om, så er det bare at det er absolutt ikke vanlig å gjøre noe mer ut av det, og de husker hver gang meget godt, og det er klart det går an, men det er absolutt ikke vanlig bare så dere vet det!! Åååh.. :-( det er så frustrerende, for når vi spør om råd, så sier hun at det er opp til oss! Selvfølgelig så skal vi bestemme og planlegge alt selv, men vi blir jo bare glad for råd fordeom!! Og når vi spurte om det var ledig den 2.juli, så svarte hun bare at det var ledig, men vi kunne ikke "booke" oss inn enda så lenge i forveien. Jeg spurte da når vi kunne gjøre det, og da foreslo hun i begynnelsen av juni :-( ..skikkelig frustrerende med andre ord...Det er derfor jeg har lagt inn innlegg her da så kanskje noen snille sjeler her inne har lyst til å komme med forslag og innspill :-) Hun har forresten sagt at vi kan få en halvtime til rådighet da :-) Det eneste positive med hele dama omtrent..hehe.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det var da dårlig service... Jeg har ikke så mange forslag å komme med selv, men hva med å få en av gjestene til å lese et fint kjærlighetsdikt, eller om dere kjenner noen som kan synge en sang eller spille noe vakkert på et eller annet instrument? Rart at de mente det var for tidlig å booke plass. Papirene dere skal sende inn/levere når dere booker plas kan ikke være eldre en fire måneder gamle når vielsen finner sted så så lenge dere holder den grensa så må det da være det samme for når dere booker. Vi kommer til å sende inn papirer med en gang vi er innenfor den fristen! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papirene dere skal sende inn/levere når dere booker plas kan ikke være eldre en fire måneder gamle når vielsen finner sted så så lenge dere holder den grensa så må det da være det samme for når dere booker.

Hos oss er det ikke eldre enn 3mnd, så dette varierer nok noe fra tinghus til tinghus.

2. juli er også en fredag, her hadde de forskjellige booking regler for om det var man-fredag eller lørdag.

Ville ringt med jevne melomrom frem til sommeren jeg, nettopp for å spørre om booking. Rett og slett fordi jeg ikke stoler på mennesker som yter dårlig service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :-) er 4 mnd her også, så vi skal sende inn nå snart så vi er sikre på at ting går i orden i tide..hehe..bedre tidlig enn i siste liten synes jeg iallefall :-) Nå skal jeg legge meg så dere får sove godt alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...