Gå til innhold

Sa til alle at nissen ikke finnes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke opp til hver enkelt familie om de vil ha julenisse eller ikke? Jeg har ei venninne som har ei datter på snart 6 og de har aldri hatt det selv om de feirer jul. Jenta fortalte de andre barna i barnehagen at nissen ikke finnes for det har moren sagt. Nå er visst barnehagen og de andre foreldrene rasende på dem og spekulerer i melde henne til barnevernet fordi hun ødelegger julen til både sitt eget barn og alle andre barn. Noen foreldre har til og med sagt at datteren hennes bør slutte i barnehagen.

Dette er forresten også en enkelepisode som skjedde en gang. Jenta har ikke drevet med hjernevasking, det har heller ikke mora. De har bare ikke hatt julenissen og mora har fortalt datteren hvorfor..

Anonym poster: 6f4dfed0923e2218eb7c1a99aa11b1ee

Videoannonse
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet

Jenta visste vel ikke hvorfor hun ikke skulle si det, og det kunne vært greit å avklare på forhånd med moren. Hun kunne fortalt datteren at "selvom du ikke tror på nissen, er det mange små barn som gjør det, så du får late som han finnes for deres skyld. De har mye glede i å tro på nissen" osv.

Selv har jeg ikke trodd på nissen siden jeg var 3 år, og har ikke lidd noen nød pga det, men jeg vet veldig godt hvor mye glede barn kan ha av å tro på nissen også, og for mange er det faktisk en stor del av jula, det gjør jula ekstra magisk for unger! Så skjønner at foreldrene er skuffa og synes det er dumt, men man kan jo samtidig ikke styre hva en 5-åring sier til andre barn, særlig om man ikke på forhånd har fortalt at hun ikke må si det og det at moren har fortalt henne at nissen ikke finnes osv.. Eller noe.

Skrevet

Hahaha, fantastisk.

Hva skal de si når barna begynner å spørre om Jesusbarnet eller om gud finnes?

"Jeg vil legge inn en bekymringsmelding på NN. Hun forteller sitt barna at Nissen ikke finnes.

Forøvrig er jeg bekymret for meg selv også, for jeg har null toleranse for andres valg"

• Liker 9
Skrevet

Jeg har litt vondt for å tro på at alt i dette innlegget er sant...

• Liker 9
Skrevet

Hei.

Jøss, det var da en veldig voldsom reaksjon! Jeg synes det er ok, men litt dumt, at moren velger å fortelle det til datteren, men da er det jo desto større sannsynlighet at hun tror på det. Og det resulterte jo i at hun fortalte det til alle de andre barna i barnehagen.

Det er nok litt uheldig, ettersom de fleste barn tror på julenissen, og det er dumt at de skal bli fortalt at "han ikke finnes". Det har nok ødelagt litt for noen - men samtidig går det jo an å velge selv hva man tror på. Jeg tror barn også kan tenke selvstendig, og ikke bry seg så mye om hva andre tror. (Selvom det også er omvendt).

Nei, la barn være barn. Barn bør ha litt fantasi, frem til de kanskje blir eldre, og begynner å forstå ting selv. Det var nok litt dumt av moren.

Gjest Violetta
Skrevet

Forstår godt reaksjonen jeg. Det er ikke pent å lyve. Klart nissen finnes.

Hvor kommer ellers julegavene fra?

• Liker 3
Gjest Elseby13
Skrevet

Alle barn feirer ikke jul. Nissen besøker ikke jødiske, muslimske, hinduistiske eller buddhistiske barn. Disse barna går i vanlig norsk barnehage. Hva skal foreldre fortelle disse barna?

Skrevet

Dessuten, hva er det med truslene "Hvis ikke du er snill er ikke julenissen glad i deg, og da får du ikke gaver" som er så flott egentlig? Burde ikke det viktige være å lære barna om at jul handler om å kose seg med de man er glad i?

Skrevet

Dessuten, hva er det med truslene "Hvis ikke du er snill er ikke julenissen glad i deg, og da får du ikke gaver" som er så flott egentlig? Burde ikke det viktige være å lære barna om at jul handler om å kose seg med de man er glad i?

aldri fått en slik trussel da jeg var liten. aldri gitt en slik trussel til barna mine.

Anonym poster: f91ba68417e1eded35f39a6a9a6e0c11

• Liker 1
Skrevet

aldri fått en slik trussel da jeg var liten. aldri gitt en slik trussel til barna mine.

Jeg hører det stadig vekk. Ikke biten om at julenissen ikke er glad i de, men at om de ikke er snille så får de ikke pakker av julenissen. Det ligger i konteksten. Egentlig er jo hele greia en obskur trussel.

Skrevet

Jeg hører det stadig vekk. Ikke biten om at julenissen ikke er glad i de, men at om de ikke er snille så får de ikke pakker av julenissen. Det ligger i konteksten. Egentlig er jo hele greia en obskur trussel.

men likevel er det ikke alle som bruker det. så vil ikke bruke det imot at man ikke burde la ungene tro på nissen.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Blir det det samme som "hvis du oppfører deg som en drittunge og slår meg en gang til, kan du glemme å se på TV etterpå" ?

• Liker 1
Skrevet

Blir det det samme som "hvis du oppfører deg som en drittunge og slår meg en gang til, kan du glemme å se på TV etterpå" ?

Jeg synes ikke det er det samme i det hele tatt, du som forelder har da lov til å gi konsekvenser for dårlig oppførsel, det er vanlig oppdragelse. Men å true med at julenissen ikke gir deg gaver, blir litt som å true med politiet; de blir usikre og skremte.

- I min verden ihvertfall. Jeg må nok innse at jeg står ganske alene om disse meningene. Jeg kommer allikevel ikke til å lære mine barn at julenissen ikke finnes, men om spørsmålet kommer opp svarer jeg ærlig at jeg ikke tror på julenissen, men at mange andre gjør. Så får barnet gjøre opp sin egen mening.

Skrevet (endret)

Er det ikke opp til hver enkelt familie om de vil ha julenisse eller ikke? Jeg har ei venninne som har ei datter på snart 6 og de har aldri hatt det selv om de feirer jul. Jenta fortalte de andre barna i barnehagen at nissen ikke finnes for det har moren sagt. Nå er visst barnehagen og de andre foreldrene rasende på dem og spekulerer i melde henne til barnevernet fordi hun ødelegger julen til både sitt eget barn og alle andre barn. Noen foreldre har til og med sagt at datteren hennes bør slutte i barnehagen.

Dette er forresten også en enkelepisode som skjedde en gang. Jenta har ikke drevet med hjernevasking, det har heller ikke mora. De har bare ikke hatt julenissen og mora har fortalt datteren hvorfor..

Anonym poster: 6f4dfed0923e2218eb7c1a99aa11b1ee

Om det finnes voksne mennesker i dette landet som faktisk tror barnevernet skal blande seg opp i dette her, har de større problemer enn at barna slutter å tro på nissen. Men voksne folk leser jo også horoskoper, og tror de stemmer, så jeg er vel ikke særlig overrasket. :sjenert:

Kanskje barnevernet skal ta ungene fra foreldre som sier at spøkelser ikke eksisterer? De ødelegger jo definitivt mystikken for barna.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 2
Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg synes ikke det er det samme i det hele tatt, du som forelder har da lov til å gi konsekvenser for dårlig oppførsel, det er vanlig oppdragelse. Men å true med at julenissen ikke gir deg gaver, blir litt som å true med politiet; de blir usikre og skremte.

- I min verden ihvertfall. Jeg må nok innse at jeg står ganske alene om disse meningene. Jeg kommer allikevel ikke til å lære mine barn at julenissen ikke finnes, men om spørsmålet kommer opp svarer jeg ærlig at jeg ikke tror på julenissen, men at mange andre gjør. Så får barnet gjøre opp sin egen mening.

Da jeg var liten fikk jeg julenissetrusselen. Og trussel om at menn i hvite frakker kom og henta meg hvis jeg løp rundt og hadde det gøy (eller skrek og bråkte i deres øyne). Kanskje derfor jeg er litt rar.

Skrevet

Men ærlig talt, melde til Barnevernet? :lur:

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var liten fikk jeg julenissetrusselen. Og trussel om at menn i hvite frakker kom og henta meg hvis jeg løp rundt og hadde det gøy (eller skrek og bråkte i deres øyne). Kanskje derfor jeg er litt rar.

:overrasket:

Skrevet

Andre varianter er fortelle barn at de kommer til å brenne evig i helvete, om man ikke tar imot Jesus. Folk som truer barn på den måten, burde vært sperret inne.

Lenge.

Anonym poster: 2d6e781671b2aa38d0b2762c9403e967

• Liker 4
Skrevet

Andre varianter er fortelle barn at de kommer til å brenne evig i helvete, om man ikke tar imot Jesus. Folk som truer barn på den måten, burde vært sperret inne.

Lenge.

Anonym poster: 2d6e781671b2aa38d0b2762c9403e967

Det er jeg helt enig i!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...