Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #1 Del Skrevet 7. mars 2004 Uff, vet ikke haelt hvordan jeg skal begynne,men får vel bare starte med noe.. Nå de siste uker/mnd har jeg hatt et vanskelig forhold til datteren min. Føler det er krangling og kjefting hele dagen.. Er gravid, så det er mulig det er hormonene mine som gjør det, men tror ikke det bare er det.. Med middags bordet feks, er det bare fælt.. Hun spiser usedvanelig sakte, sitter å diller med alt annet og er fryktelig ukonsentrert. Vil ikke at hun skal sluke maten eller noe, men forventer at hun nå etterhvert kan få i seg et måltid på mindre enn 45 min.. Så da ender det med at jeg gir beskjed om å sitte ordtlig å spise en, to tre +++++ ganger.. Etterhvert blir jeg sint, så er den middagskosen borte.. Når jeg ber henne om å gjøre ting, kle av seg, på seg ol begynner hun også å dille med alt annet. Uansett hva hun skal gløre må hun ha minst 3-4 beskjeder.. Og når jeg gir henne beskjed, svarer hun så stygt og begynner veslevoksent å diskutere med meg!! gjerne samtidig som hun lager de frekkeste grimaser.... Det er noe jeg alltid har hatt problemer med, veslevoksne barn som sier i mot eller diskuterer... Så dere kan jo tenke dere hvor koselige dagene her er... Aner ikke hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal angripe dette.. Vet jeg må prøve å drøye tålmodigheten litt, men foreldre skal vel ikke ha uendelig tålmodighet heller vel??? Jeg vil ikke på noen måte straffe henne med fysisk straff, så jeg trenger noen tips hvordan nå frem.. Håper noen gidder å ta seg tid til å lese å svare meg, for jeg ønsker så veldig at forholdet vårt skal bli bedre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 7. mars 2004 #2 Del Skrevet 7. mars 2004 Jeg tror du må prøve med positiv opppmerksomhet. Kan det være at du er litt mer "selvopptatt" nå som du er gravid, og at 4,5 åringen merker dette? Passer du på å gi henne oppmerksomhet når hun oppfører seg greit? Jeg har tro på "stjerneark" - ark med ruter og ønsket mål, f.eks. spise pent uten dill. 5 stjerner = premie, 10 = litt større premie osv. Har med hell brukt dette på mitt eget barn, og oppdaget fort at det var letter å oppnå det jeg ønsket med denne metoden enn ved å kjefte og rope. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 7. mars 2004 #3 Del Skrevet 7. mars 2004 du er gravid , og barne dit føler at plassen hennes er i fare.. veldig mange barn reagerer slik når mor blir gravid , de vet det vil bli forandringer i huset og at de da ikke har mor alene lengre så da blir de lit steile. det er faktisk vanligere en du trur men det står lite om det i fødsels bøker trur jeg. det eneste du egentlig kan gjøre er og forklare lit om og hvere glad i osv og følge rådet over her om posetiv oppmerksomhet,,garanterer ikke at det blir så mye bedre men lit blir det kansje..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå