Gå til innhold

Foreldreansvar

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du er mor, barnet bor hos deg, far er "vanskelig" og du har foreldreansvaret alene kan du "gjøre som du vil" uten å være nødt til å ta hensyn til far.

Hvis du er far, barnet bor hos mor og du ikke har del i foreldreansvaret har du ikke en dritt du skulle ha sagt.

Hvis du er mor eller far, barnet bor hos deg, og du er kjempekompis med den andre av barnets foreldre er du dritheldig og har ikke bruk for å ha fullt foreldreansvar.

Juridisk sett, hvis du har foreldreansvaret alene kan du fex:

skaffe pass

melde inn og ut av trossamfunn

flytte til Uganda

Velge privatskole

døpe eller la være

endre barnets navn

...og den type ting uten å involvere far (mor)

Deler du foreldreansvaret, må du innhente ok fra far før du får gjort alle disse tingene. Og det er ikke alltid så lett, særlig hvis den andre parten fex "forsvinner," er vanskelig, eller av en eller annen grunn stikker kjepper i hjulene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som jeg fikk beskjed om før jeg skrev under på delt foreldreansvar: Faren til datteren min ville ikke automatisk få foreldreansvaret for henne dersom jeg døde...

Jeg har ikke hatt noen ulemper med delt foreldreansvar. Men så er pappa'n til datteren min veldig grei å ha med å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg mener jo absolutt at foreldreansvar har mer med plikter enn rettigheter å gjøre.

Som ansvarlig foreldre har du plikt til å stille opp for ungen din i alle mulige sammenhenger - når det er sykt og må være borte fra skole, når det skal ha følge til tannlegen, på foreldresamtaler, etc. I tillegg kommer de daglige gjøremålene man som foreldre har plikt til å gjennomføre.

En offentlig instans vil aldri nekte en forelder med jevnlig kontakt med barnet å få delt foreldreansvar, men det krever jo samarbeid mellom foreldrene. Så i praksis vil det i grunnen gå ut på ett: om begge foreldrene er villige til å innse at det å være foreldre betyr BÅDE rettigheter og plikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er ikke enig i at foreldreanasvaret handler mere om plikter enn om rettigheter. Det vil alltid være den som har samværet med ungen som har ansvaret for ungen når ungen er hos vedkommende, uansett om man har foreldreansvaret eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da syns jeg du skulle la vær å levere inn skjemaet. For du gjør det jo ikke for å være slem mot han, men fordi du tar en vurdering som forelder.

Ha god samvittighet!

Du gjør det rette for barnet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ingenting som tilsier at du ikke kan spørre han, be om hans vurdering, selv om dere ikke har felles foreldreansvar. Om du er av den typen som ikke "lar andre i stikken", men s om hører på andre, mens han kanskje er mere "slu", og vil bruke dette for hva det er verdt når det måtte passe han, så synes jeg det er greit at du har foreldreansvaret alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er mor, barnet bor hos deg, far er "vanskelig" og du har foreldreansvaret alene kan du "gjøre som du vil" uten å være nødt til å ta hensyn til far.

Hvis du er far, barnet bor hos mor og du ikke har del i foreldreansvaret har du ikke en dritt du skulle ha sagt.

Hvis du er mor eller far, barnet bor hos deg, og du er kjempekompis med den andre av barnets foreldre er du dritheldig og har ikke bruk for å ha fullt foreldreansvar.

Juridisk sett, hvis du har foreldreansvaret alene kan du fex:

skaffe pass

melde inn og ut av trossamfunn

flytte til Uganda

Velge privatskole

døpe eller la være

endre barnets navn

...og den type ting uten å involvere far (mor)

Deler du foreldreansvaret, må du innhente ok fra far før du får gjort alle disse tingene. Og det er ikke alltid så lett, særlig hvis den andre parten fex "forsvinner," er vanskelig, eller av en eller annen grunn stikker kjepper i hjulene.....

hei

jeg vil si at jeg er enig i lat her, untat det med flytting du kamn ikke flytte til uganda vis far har samversrett da må han gi samtyykke foir ut av landet, du kasn ikke flytte ut uten samtykke

dette også vis far p grun av flytingen vil gå til sak om omsorgen så kan han bli dømt omsorgen til barnet selv om du har retten nå

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle foreldre har samværsrett så lenge de ikke er fradømt det, men dersom det ikke foreligger en konkret samværsavtale kan omsorgsforelderen flytte akkurat dit det passer en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg syns at vis dere har et godt forhold så bør dere ha delt foreldreansvar, du er ikke noe mer orelder en han og bør respekteredet jeg eruenig med sistegjest her. vis du skulle falle fra og vis far har foreldreansvar og har fulgt opp samveret vil han automatisk få foreldreretten for barnet, det viul vere en vurdereing men barnevearnet vil sansynligvis lfyte barnet rett over. vis han ikke har ansvar så vil barnet åtte bli hos barnevernetttil de har utredet hasn.

i praksis vil dete vere svert lite forksjell på dette her. vis han oikke har forledrerettigheter og blir uenig med debg på grunn av flytting og ber om omsorgen kan retten likevbelk som det blir sakt gi han omsorgen og retten. dette er fordi de kan vurdere foreldre litk og se va som er best for barnet så i praksis så har det lite ogsi.

når det gjelder det med flytten vis du skal flytte ut av landet må¨du ha smatykkefra han vis ghan har samver, dette er fordi det er barnet som har rett til smaver og derfor går dette foran. vedflytting inn a i landet vis dere har samverkontrakt og du vil flytte og smaveret da må lytte må du og han skrive underpå ny smaverskontrakt for at du skla flytte uansett.

uansett om han vil lage faen kan ha gjøre det om han har ansvar eller ikke.

retten viluansett vurdere va som er best for barnet og ikke se vem som har rett.

jeg syns at i utggangs punktet bør alkle har like forledrerettigherter det er ikke noe som sier at en mor er en bedre forleelder fordi hun er mor, jeg syns at en far eller mor som ikke er der bør kan fradømmes retten i retten jeg syns ikke en mor på noen måte rkompetent til og avgjøre dette.

i retten vil en skakyndig avgjøre va som er best og ikke du det er ikke din sak.

jeg syns han skal ha foreldrerettigheter da blir det mindre kluss ivs det skulle skje noe ,med deg. jeg mener det er mere snakk om plikt og ikke rett. syns gjest er lite moden vis hun er foreldre. jeg syns vis du venter at han sklastille opp og betale så sysn jeghan bør ha noe og si også det bør naturlig, jeg vile ikke vert med på og bli avspist uten foreldreansvar jeg ville gått til t sak på det.

va var det egentlig du endret på

håper det går greit håper det

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle foreldre har samværsrett så lenge de ikke er fradømt det' date=' men dersom det ikke foreligger en konkret samværsavtale kan omsorgsforelderen flytte akkurat dit det passer en.[/quote']

hei

jeg mente samversavtale uansett så er det barnet som har smaver

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Far til 2

Som Tule skriver bør begge foreldrene ha foreldreansvar. Og som Birgitte beskriver vil begge foreldrene få dette om det ikke er alvorlige grunner som taler mot det.

I realiteten vil begge foreldre få foreldreansvar uten vesentlige problemer, og det vil i de fleste tilfeller bare være konfliktskapende å forsøke å nekte det.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selv om begge forldrene har foreldreansvar så kan den som barnet bor fast med likevel ta de viktigste avgjørelsene; også hvor i landet barnet skal bo, jfr. Barnelova § 35b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om begge forldrene har foreldreansvar så kan den som barnet bor fast med likevel ta de viktigste avgjørelsene; også hvor i landet barnet skal bo' date=' jfr. Barnelova § 35b.[/quote']

hei

det er riktig det du sier, men vis det er samversavtale og den som har omsorgen vil flytte og det går at samvertet omå gjøres forksjellig så må dne osm har smaveret samtykke i det.

når det gjelder tilatelse for at barnet skal vere med opå ting så må begge forledre skrive under vis de har forleldrerett.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

jeg er enig med far btil to her det vil vere lett og få ansvar om han ikke har det, og slik må det vere, retten tar hensyn til va som er barnets beste uansett vem som rettighereter. derfor vil ike det ha så mye og si i praksis det vi lvere proforma. vis det for eksempel er eller blir en utt så kan det hende at selv om du skal ha han nå at han vil bo hos far når han blir tenåring fordi han kanskje mener det best, da vil retten kunne gi han foreldrerett og da vil det bare vere konfliktskapende og nekte vis far vil stille opp for sitt barn syns jeg du skulle likestille han, han er like mye forelder, vis han vil ta over og han ikke har rettigheter blir det kanskje en rettsak og en slik rettsak er ikke serliggogd for foreldre og barn. og nekte rettigheter vil vere ren egoismer

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som jeg fikk beskjed om før jeg skrev under på delt foreldreansvar: Faren til datteren min ville ikke automatisk få foreldreansvaret for henne dersom jeg døde...

Jeg har ikke hatt noen ulemper med delt foreldreansvar. Men så er pappa'n til datteren min veldig grei å ha med å gjøre...

hei

kjeg skjønner ike helt va du sier her det vil veretemmelig automatisk, vis du skulle falle i fra så vil han kunne ta ansvaret for henne og kunne hente henne med en gang, det vil vere en jurdisk avgjørelse før han kan får omsorgen men vis han har rettigheter så har han rettigheter han er likestilt med deg. det er også det beste for barnet at det kan skje vledig automatisk i en traumatisk situasjon der en noe faller fra på grunn ave kontinuteten og at det er den som er nermest som kommer

vis han ikke har rettigheter vil barnevernet ha barnet til de har funnet om han kan ha det

dette er et argument som har vert brukt for delt foreldreansvar før og jeg syns det er riktig det er ikke greit og tenkte på men man kan ta det med greit for det kan jo skje noe

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

kjære tule, jeg blir imponert over din evne til å få ett vært spørsmål til å bli en debatt. Dette var ett enkelt spørsmål om fordeler og ulemper. For alt du vet har vi delt foreldreansvar. Om far bør ha flere rettigheter er en helt annen diskusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk
og det vil i de fleste tilfeller bare være konfliktskapende å forsøke å nekte det.

Far til 2

Abselutt ingen som har nektet noe som helst her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...