Gjest Blue Jeans Skrevet 2. desember 2012 #1 Skrevet 2. desember 2012 Jeg må legge om livsstilen. Trener hver dag (med unntak) så det er ikke det det står på, men kostholdet. Jeg spiser minimalt med produkter som kommer i fra dyr (får i meg fett og ting som gelantin o.l) men ikke kjøtt/fisk/kylling Spiser en del "søppel" og har ingen faste måltider. Dette vil sikkert ikke se "perfekt" ut, men det blir alikevel en stor overgang. Men vil alikevel få det til å bli greit nok Frokost : Rett i koppen tomatsuppe Grønnsaker : Rett i koppen grønnsakssuppe Middag : Prøve å variere det litt, men ha grønnsaker ved siden av minst 5 ganger pr uke Kveld : Salat (mais, salatblader, agurk, sylteagurk + krutonger) Ikke dressing eller noe annet "topping" Ser selv at jeg må legge til noe, men vet ikke hva? Jeg er ikke vant til å spise mye mat, jeg har lett for å knaske på en sjokolade når jeg blir sulten. Og jeg har store problemer med å spise for mye mettende mat på en gang. Derfor en litt lett frokost o.l Har tenkt på f.eks protinsjokolader, men vet ikke om det vil holde sjokoladesuget i sjakk? Aner ikke hva jeg kan spise som ikke inneholder kjøtt, er lettvidt å lage, ikke for mettende, ikke for dyrt og ikke for usunt. Frukt blir jeg veldig dårlig i magen av. Liker ikke "klumper" i yogurten, men vanilje yogurt går greit. Noen som har tips til en usedvanelig sær person?
skruf Skrevet 2. desember 2012 #2 Skrevet 2. desember 2012 Hva mener du med sær? Som i "liker-ikke"person? Jeg er ikke en helseguru; men jeg spiser sånn ca som her; Frokost; 2-3 ryvita, evt polar ekstrem med pålegg som go og mager leverpostei m rødbeter/sylteagurk/tomat/agurk og lettmajones, lettmelk og kaffe Lunsj; Tunfisk i vann, med kokt egg, salt og pepper, og kesam Middag; Alt mulig egentlig....fisk, kjøtt, grønnsaker........lager alt selv fra bunnen av, bruker naturlige råvarer, oljer, krydder... Kvelds; ofte samme som frokost..minus melk, og en kopp te Mellommål er grønnsaker, frukt, nøtter Spiser sjelden sjokolade og snop, jeg er ikke så glad i det. Men får jeg lyst på, så holder jeg meg til lørdager.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2012 #3 Skrevet 2. desember 2012 Dropp rett i koppen. Jeg spiser litt havregryn med melk på morgenen. Bare å svelge unna og mye bedre enn den suppa. Smoothies er ypperlig. Her kan du dytte inn grønnsaker og korn. Anonym poster: b9a0adcae6aba4f5e08d4a565540538c
Miah Skrevet 2. desember 2012 #4 Skrevet 2. desember 2012 Jeg spiser også havregryn hver morgen, ca. 1,5 - 2 dl er egentlig nok for meg. Særlig godt er det ikke, men det er billig og det metter. Om morgenen er jeg også såpass trøtt og sur at jeg ikke tenker så mye på smaken. Dersom jeg har bedre tid blir det gjerne en omelett av to egg, litt cottage cheese, litt ost. Om jeg har ekstra god tid spiser jeg litt grønnsaker med omeletten også... Har du prøvd kesam? Kesam med vanilje er spesiell god, jeg liker med banan eller kiwi også, men du sier jo du helst vil unngå frukt. Er ikke klumper i kesam. Ellers er bønner både godt og mettende. Spiser du fisk? Jeg digger laks og torsk, kan lages på svært mange måter. Eller kanskje du skal bake ditt eget brød? Hvorfor spiser du ikke kjøtt? Kylling er svært mettende, billig, raskt, enkelt...
Gjest Blue Jeans Skrevet 3. desember 2012 #5 Skrevet 3. desember 2012 Takk for svar! Ja, mener som i "liker ikke" og "klarer ikke å spise" person. Jeg liker ikke ren melk, så må nesten droppe det ene tipset. Jeg klarer ikke å drikke melk, har prøvd flere ganger og jeg blir virkelig kvalm. Det eneste jeg liker av pålegg er peanøttsmørr. Ikke så sunt, men bruker i alle fall aldri smørr på skiva. Ost går også, om jeg tar den i toastmaskinen, men da må jeg bruke litt smørr... Jeg spiser ikke kjøtt og sånn fordi jeg fant ut for mange år siden at jeg ikke skulle spise det, og sånn har det bare blitt. Klarer ikke å få i meg sånt nå, har prøvd. Herregud...jeg er jo helt håpløs? Ikke er det synd på meg heller, velger det jo selv, selvom jeg ikke gjør det heller... Stekte grønnsaker er godt, men får nok ikke til å steke det hver morgen. "grov" toast og grove pannekaker, ville det vært greit noen dager? Jeg må jo ikke spise det samme hver dag, selvom jeg er et rutinemenneske. Keasam har jeg prøvd, takk for at du minnet meg på det igjen! Har kun smakt vanilje og den var god. Kan jo putte oppi noe kornblanding? Gud, skulle ønske jeg bare kunne spise normalt som alle andre.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #6 Skrevet 3. desember 2012 Du får jo nesten ikke i deg proteiner etter det jeg kan se? Og generelt mat med lite næring. Hva spiser du til middag ved siden av grønnsakene? Avocado og valnøtter inneholder mye næring, vitaminer og sunne oljer. Jeg tar gjerne en halv avocado og en neve nøtter til frokost f.eks SIden du spiser kesam - hva med yoghurt? God kilde til protein og kalsium. Også vil jeg anbefale deg å lese deg opp på vegansk kosthold. Lån noen bøker på biblioteket eller søk opp på nett. Bønner og linser er f.eks veldig billig og god mat som gir mye næring, metter lenge og brukes på mange forskjellige måter i vegetarmat Anonym poster: a494a901708cab34c3f10356aafd464b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #7 Skrevet 3. desember 2012 Og det høres i grunn ut som du får i deg alt for lite kalorier? Tror ikke du skal bekymre deg for litt smør på skiva og peanøttsmør peanøttsmør inneholder jo også mye god næring Anonym poster: a494a901708cab34c3f10356aafd464b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #8 Skrevet 3. desember 2012 Ah, nå så jeg det med klumper i yoghurten. Men det finnes f.eks vaniljeyoghurt og biola naturell, ingen av dem har klumper Jeg spiser ofte en av dem som frokost eller mellommåltid, sammen med litt kornblanding og kanskje noen bær eller littegranne syltetøy. Enkelt, godt og metter lenge Anonym poster: a494a901708cab34c3f10356aafd464b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå