Gå til innhold

Fri bar eller ei ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er helt i startfasen i planleggingen, men lokalet er på plass. Det er et sted som står for det meste, inkludert bar.

Spørsmålet mitt er, er det veldig skuffende å betale selv i baren under disse forutsetningene:

Gjestene får velkomstdrink (cava) og fingermat etter vielsen, til 3-retters-menyen blir det hvitvin til forrett og rødvin til hovedrett, og kaffe avec. Det skal være rikelig med vin under middagen.

Det det er snakk om er altså da tiden etter middag og til stengetid (kanskje fra 22-02.30) Baren i lokalet har vanlige «utested i Oslo-priser» så er redd for å komme opp i en veldig stor sum hvis det er fri bar. hehe.. Jeg tror ikke noen vil drikke sanselyst mye, men med rundt 60 gjester blir det jo endel uansett.

Alternativene er å ha fri bar men med de rimeligste alternativene (husets vin, øl og mineralvann), eller ha betal selv-bar med større utvalg. Man kan også sette et tak i baren, hvor de sier fra når man er oppe i en viss sum, men hva bør man da sette dette på tro?

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi var i et bryllup i sommer hvor det var vin til maten. Etter dette fikk vi tre bonger hver. Dette holdt i massevis da det alltid er noen som ikke drikker noe særlig. Så man får av andre eller bytter bonger mot å kjøpe brus til en annen.

Har et vennepar som har tenkt å gifte seg i 2014 som går for det samme.

Skrevet

Takk for svar Fanteria,

vi vil helst ikke ha bonger, det føles så julebordish for meg..

Så det er litt enten eller. Har fått tips om at i gjennomsnitt drikker hver person 1 enhet i timen etter middagen. Noen sikkert mer, andre sikkert mindre.

Skrevet

Jeg vil si det kommer an på flere ting; budsjettet deres, hva som er vanlig i deres omgangskrets/familie, hvilket forhold dere og gjestene har til alkohol, hvor formell festen er osv. Vi skal ha fri bar fordi det er viktig for oss at alle koser seg og ikke skal tenke på penger og slikt. Vi prøver å være et så godt vertskap som mulig siden det faktisk er vi som inviterer til fest (ikke så mye "vår dag, derfor gjør vi absolutt som vi selv vil" her i gården).

Når det er sagt, så har jeg på ingen måte reagert negativt i de bryllupene hvor det har vært betalbar etter middagen - så lenge jeg ikke har fått følelsen av at brudeparet har kuttet i bevertningen av gjestene for å bruke mer penger på seg selv (klær, bryllupsreise og slikt). Kan funke helt fint med et sånt opplegg og, bare husk å informere om det på forhånd slik at folk har med seg penger :)

Anonym poster: 5ad362e4638eaa0395fd7a076c23c3bb

• Liker 2
Gjest 2013 bryllup
Skrevet

Jeg synes ikke det er nødvendig med fribar, men jeg har kanskje ikke så mye jeg skulle ha sagt da vi ikke skal ha alkohol :)

Samtidig er det jo ikke gjestene som skal betale for et bryllup, men som du skisserer får de jo alkohol til velkomst, mat og kaffe avec. Er kanskje naturlig å ha noe drikke tilgjengelig gratis for gjestene utover kvelden da (eks. billigste alternativer).

Men som over her er nevnt, det kommer mye ann på hva som er vanlig hos dere. Og viktig å informere gjestene om det, slik at de som ønsker å kjøpe har mulighet til det.

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Dropp hvertfall bongene uansett løsning, jeg synes bonger er julebord og helt unødvendig. Server heller en ekstra drikke til middagen til de som måtte ønske det.

- ellers er det ingen uting å be folk betale for egen drikke etter middagen. Men jeg hadde kanskje sett på muligheten for at brus og vann var gratis, at man bare tok betalt for alkohol. :)

Jeg har satt min ære i at vi skal ha en fri bar som bugner av alt mulig rart - men vi ordner det selv, derfor forholder vi oss til en helt annen pris. Jeg drikker selv minimalt og ønsker meg mest av alt cola med sukker på den store dagen, så det er kun for gjestene sin del.+ at jeg er glad i fri flyt av musserende... :fnise:

Skrevet

Folk setter av en hel dag for å være sammen med brudeparet, da syns jeg ikke det er riktig at folk skal betale for alkoholen. Det er smålig. Skal man gifte seg skal man råd til å betale det det koster eller la være.

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde ikke fri bar pga stedet vi hadde bryllupsfesten på ikke hadde muligheten for at vi kunne ta med drikkevarer selv, så med restaurantpriser ville det blitt veldig kostbart.

Så vi kostet selv velkomstdrink, vin til forrett, fri drikke til hovedrett, dessertvin, kaffe og konjakk/baileys/tia maria, og 3 drikkekuponger under hver tallerken (nei, jeg synes ikke det er julebordopplegg........har vært i mange bryllup der det er vanlig). Ang drikkekuponger så opplyste toastmaster om disse.

• Liker 1
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Vi hadde ikke fri bar pga stedet vi hadde bryllupsfesten på ikke hadde muligheten for at vi kunne ta med drikkevarer selv, så med restaurantpriser ville det blitt veldig kostbart.

Så vi kostet selv velkomstdrink, vin til forrett, fri drikke til hovedrett, dessertvin, kaffe og konjakk/baileys/tia maria, og 3 drikkekuponger under hver tallerken (nei, jeg synes ikke det er julebordopplegg........har vært i mange bryllup der det er vanlig). Ang drikkekuponger så opplyste toastmaster om disse.

Mener å huske at 3bonger pr gjest tilsvarer det samme eller mindre som å ha åpen bar fordi de fleste er forsynt etter middagen...

Bare for nysgjerrighetens skyld ble det mye ekstra for 3 bonger pr gjest. :)

• Liker 1
Skrevet

Mener å huske at 3bonger pr gjest tilsvarer det samme eller mindre som å ha åpen bar fordi de fleste er forsynt etter middagen...

Bare for nysgjerrighetens skyld ble det mye ekstra for 3 bonger pr gjest. :)

Nei, det ble ikke ekstra, pga det ble notert i baren alt som ble kjøpt på bongene, så de som ikke ble benyttet ble det heller ikke betalt for:) Regningen fikk vi i etterkant, så vi betalte for det eksakte beløpet som det gikk for i baren.

(og de som ikke drakk alkohol fikk to enheter pr bong)

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Nei, det ble ikke ekstra, pga det ble notert i baren alt som ble kjøpt på bongene, så de som ikke ble benyttet ble det heller ikke betalt for:) Regningen fikk vi i etterkant, så vi betalte for det eksakte beløpet som det gikk for i baren.

(og de som ikke drakk alkohol fikk to enheter pr bong)

ah lurt. :)

Jeg aner ikke hvordan dette fungerer, så jeg bare antok at dere hadde forhåndskjøpt drikke.

Nei, det er dyrt å ha ting ute på hotell. Nesten glad vi slipper problemstillingen da de lokalene som da hadde vært aktuelle starter med en kuvertpris på 1300,- pr pers! Og dette er på bygda/Grenland.

Skrevet

ah lurt. :)

Jeg aner ikke hvordan dette fungerer, så jeg bare antok at dere hadde forhåndskjøpt drikke.

Nei, det er dyrt å ha ting ute på hotell. Nesten glad vi slipper problemstillingen da de lokalene som da hadde vært aktuelle starter med en kuvertpris på 1300,- pr pers! Og dette er på bygda/Grenland.

Vi hadde litt billigere kuvertpris, var vel på 1200 pr pers, og betalte ekstra for at vi ville ha fri drikke under middagen (egentlig var det 1glass til forrett, 2 glass til middag, 1 glass til dessert og kaffe m konjakk).

Var 92 gjester, så det ble litt....

Hadde vi hatt lokale som det hadde vært greit med å ta med egenkjøpt alkohol så ville vi hatt fri bar:)

Skrevet

Jeg synes ikke det er nødvendig med fri bar, så lenge det er rikelig med drikke til middagen. Når det blir servert så mye drikke som det blir under et slikt måltid, mener jeg folk kan stå for det de vil drikke utover det selv :)

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Vi hadde litt billigere kuvertpris, var vel på 1200 pr pers, og betalte ekstra for at vi ville ha fri drikke under middagen (egentlig var det 1glass til forrett, 2 glass til middag, 1 glass til dessert og kaffe m konjakk).

Var 92 gjester, så det ble litt....

Hadde vi hatt lokale som det hadde vært greit med å ta med egenkjøpt alkohol så ville vi hatt fri bar:)

Dere har min fulle støtte for at det blir for dyrt med fri bar på de premissene. Og det er jeg helt sikker på at de fleste gjestene også har. :)

Når dere også hadde tre bonger synes jeg det var veldig generøst og raust gjort av dere som vertskap. :)

Det er jo to helt forskjellige budsjett..

Skrevet

Dere har min fulle støtte for at det blir for dyrt med fri bar på de premissene. Og det er jeg helt sikker på at de fleste gjestene også har. :)

Når dere også hadde tre bonger synes jeg det var veldig generøst og raust gjort av dere som vertskap. :)

Det er jo to helt forskjellige budsjett..

Er noen år siden, men tror det var ca 120 000 vi endte på, og da gikk mesteparten av budsjettet til mat og drikke/transport til gjestene. Var iallefall ingen negative tilbakemeldinger mtp drikkebongene:)

• Liker 1
Skrevet

Takk for innspill! Ser at det er litt blandet tilbakemelding, det var ventet! :wink: Men de fleste synes det er ok å måtte betale etter middagen hvis man vet det på forhånd. Under middagen er det selvsagt ikke snakk om noen begrensning.

Jeg er ganske overbevist om at ingen av våre gjester vil oppfatte det som smålig å måtte betale for alkohol etter middag, men jeg vil selvsagt veldig gjerne at de ikke skal måtte det likevel. Bonger er uaktuelt for oss (selv om jeg ville synes det er greit å få det selv). Hadde vi hatt lokale der vi kunne kjøpt drikkevarene selv hadde vi selvsagt ikke vært i tvil, men med prisene på stedet kommer vi nok opp i 20-30.000 kr for fri bar. (Hvis vi kalkulerer med en enhet i timen pr person). Det er penger vi kan bruke på en liten sightseeing-tur for gjestene mellom vielse og middag, annen underholdning, mer penger til band, flere gjester.. osv..

Vi skal finregne på dette etterhvert, så får vi se, men takk så langt!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi hadde fri bar til 36 gjester, for oss var noe annet helt utenkelig. Vi betalte da vanlige "utestedpriser", dvs det var ikke billig i seg selv. Og gjestene kunne velge mellom alt fra drinker til whiskey til øl og vin. Allikevel, det ble faktisk ikke så dyrt, 8000 kr. Man må huske på at hvis man har hatt en treretters, kaker og lignende så er faktisk mange svært mette. Så våre gjester orket faktisk ikke å drikke så mye. Og svært mange velger jo heller ikke å drikke noe særlig fordi det ikke passer seg å drikke som om man er på fest.

Hvis man skal ha fri bar bør man ihvertfall sørge for rikelig med mineralvann til gjestene på festen. Det er det minste man kan gi sine gjester synes jeg.

Og velger dere dette så regner jeg også med at dere ikke blir sure hvis folk takker nei. I dette mener jeg at mange tross alt må bruke ganske mye penger for å i det hele tatt komme til bryllupet, og ja, en del vil nok kanskje takke nei fordi de rett og slett føler det blir for dyrt. Selv ville jeg nok heller valgt å vente til jeg hadde hatt råd, eventuelt invitert færre, framfor å ikke ha fri bar. Samtidig, man må ta det valget som passer for seg, og man kjenner jo også sine gjester best.

Edit: Gjorde litt om på innlegget så det kom bedre fram hva jeg faktisk mener, da jeg ikke mener å være nedlatende på noen som helst måte.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Gjest GetOverIt
Skrevet (endret)

Vi hadde fri bar til 36 gjester, for oss var noe annet helt utenkelig. Vi betalte da vanlige "utestedpriser", dvs det var ikke billig i seg selv. Og gjestene kunne velge mellom alt fra drinker til whiskey til øl og vin. Allikevel, det ble faktisk ikke så dyrt, 8000 kr. Man må huske på at hvis man har hatt en treretters, kaker og lignende så er faktisk mange svært mette. Så våre gjester orket faktisk ikke å drikke så mye. Og svært mange velger jo heller ikke å drikke noe særlig fordi det ikke passer seg å drikke som om man er på fest.

Hvis man skal ha fri bar bør man ihvertfall sørge for rikelig med mineralvann til gjestene på festen. Det er det minste man kan gi sine gjester synes jeg.

Og velger dere dette så regner jeg også med at dere ikke blir sure hvis folk takker nei. Selv ville jeg nok heller valgt å vente til jeg hadde hatt råd, eventuelt invitert færre, framfor å ikke ha fri bar.

Tror du virkelig at folk takker nei til å komme i bryllupet pga de ikke får gratis alkohol? Heldigvis har ikke jeg slik gjerrig familie eller venner.

At regningen deres ikke ble høyere var jo fint for dere. Vi har både familie og venner som er glad i å feste og slå seg litt løs. Kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn at gjestene sitter og forsiktig nipper til et glass vin.

Så skal vi gå for fri bar til våres 55 gjester, vil nok det komme over 30 000,- Vi har enda ikke bestemt oss for hva vi kommer til å velge. Er godt mulig vi går for fri bar, nå er jo vi 2 stykker som er flink å spare. Men om vi ikke velger fri bar så tviler jeg på at noen kommer til å bry seg.

Endret av GetOverIt
Skrevet (endret)

Tror du virkelig at folk takker nei til å komme i bryllupet pga de ikke får gratis alkohol? Heldigvis har ikke jeg slik gjerrig familie eller venner.

At regningen deres ikke ble høyere var jo fint for dere. Vi har både familie og venner som er glad i å feste og slå seg litt løs. Kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn at gjestene sitter og forsiktig nipper til et glass vin.

Så skal vi gå for fri bar til våres 55 gjester, vil nok det komme over 30 000,- Vi har enda ikke bestemt oss for hva vi kommer til å velge. Er godt mulig vi går for fri bar, nå er jo vi 2 stykker som er flink å spare. Men om vi ikke velger fri bar så tviler jeg på at noen kommer til å bry seg.

Mvh Karina ;)

Det kommer helt an på omstendighetene. Det handler verken om å være gjerrig eller å være tørst etter alkohol. Hvis man kaller det gjerrig, hva da med de som ikke stiller med fri bar? Jeg har ikke kalt noen gjerrig her, bare så det er sagt, men å kalle en som ikke kommer i bryllup fordi det ikke er fri bar for gjerrig faller på sin egen urimelighet når man ikke stiller med fri bar. Før man kaller gjestene gjerrige bør man i såfall se på seg selv.

Men som sagt, det handler om omstendigheter. Bor alle gjester i nærheten? Greit, da vil nok de fleste dukke opp. Jeg ville nok også gjort det. Men bor man langt unna så er det ikke sikkert at man gidder å betale hotell pluss alle andre omkostninger når man ikke får dekket noe som elementært som drikke. Og da snakker jeg ikke nødvendigvis alkohol men mineralvann. Minralvann er langt i fra så dyrt som alkohol, og jeg tror det er mye mer svelgbart (bokstavelig talt) for mange hvis mineralvann er gratis, mens man må betale for alkohol. Ville aldri valgt en slik løsning selv, men ser på dette som et mye bedre alternativ.

Våre gjester storkoste seg. Mer er det ikke å si om den saken.

Forøvrig, vi inviterte omtrent like mange gjester som dere. Og jeg beregnet faktisk 30-35 000 kr til drikke.

Endret av Yvonne
Skrevet

Sterke meninger i løpet av natten! :fnise:

Men som flere skriver, jeg kjenner jo gjestene mine best selv. Og jeg vet i hvert fall at ingen av våre ville latt være å komme fordi de hadde måttet betale for alkoholen etter kl 22 (etter å ha blitt rikelig servert før det). Jeg burde selvsagt presisert at brus, vann og kaffe er på oss uansett.

Etter litt diskusjon i heimen tror vi at vi går for tak i baren, dvs. at de sier fra til oss når vi har nådd en viss sum, så vi har litt oversikt. Det kan jo godt være at vi ikke kommer dit engang. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...