Ea_ Skrevet 1. desember 2012 #1 Skrevet 1. desember 2012 Vi har tenkt til å bruke sosialhumanistene til å vie oss, men har aldri vært i et "sosialhumanistisk" bryllup før. Jeg liker godt hva de står for og synes vielsesteksten er fin: http://www.sosialhumanistene.no/vigselstekst.php?sprak=norsk men det hadde vært gøy å høre andres erfaringer med dem! Noen her som har eller skal vies av dem?
Fanteria Skrevet 1. desember 2012 #2 Skrevet 1. desember 2012 Vi har samme tanke som dere. Så jeg vil gjerne også ha svar fra noen som vet
Fanteria Skrevet 1. desember 2012 #4 Skrevet 1. desember 2012 Jeg har forresten en kollega som hadde en slik vielse. Vil gjerne lese flere erfaringer, men kan fortelle det han fortalte meg. De møtte først personen som skulle vie de. De fortalte om seg selv og deres forhold. Verdier, opplevelser osv. De hadde valgt ut sanger og tekster som betydde noe for de slik at personen som viet de tok de med i den personlige teksten han/hun skrev til vielsen. Humanistene nektet å ha noe som var relatert til kirken, mens med sosialhumianistene sto man helt fritt. De var hvertfall veldig fornøyde og fikk noe som var veldig "dem".
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #5 Skrevet 3. desember 2012 Vi skal ha en sosialhumanistisk vielse! Møtte vigsleren for noen dager siden, og hun hadde masse fine tips og råd om hvordan vi kunne få en finest mulig vielse. Kjempetrivelig dame! Vi snakket om hvilke sanger vi skulle ha, dikt osv. Og vi fikk som sagt masse råd fra henne. Hun sa at "alt" er lov, og man former vielsen etter hva brudeparet ønsker. Jeg er kjempefornøyd med oppfølgingen vi har fått hos dem og (så langt iallefall) kan jeg anbefale de på det sterkeste Anonym poster: c45e1cd466238c3e293c8fb3360d253a
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #6 Skrevet 3. desember 2012 Har vært i flere vielser i regi av både Sosialhumanistene og Human-etisk forbund, og sistnevnte fortjener nærmest ikke omtale, etter min mening. Sosialhumanistene er fantastisk tolerante og åpne for å gi brudeparene nøyaktig det de ønsker. Jeg har tidligere vært medlem i Human-etisk forbund, og veldig mange av deres medlemmer er hva man nærmest kan karakterisere som "militante" ateister. Det var skremmende og trist å oppleve det negative syn som ble forfektet overfor mennesker med andre livsanskuelser. Sosialhumanistene har en helt annen energi og omsorg Anonym poster: 20f12300360f34e874a44daf27302919 1
Ea_ Skrevet 3. desember 2012 Forfatter #7 Skrevet 3. desember 2012 Tusen takk for tilbakemelding. Så fint å høre at dere har gode erfaringer, det forsterker bare inntrykket fra hjemmesiden deres. Vi er allerede medlem og har søkt om datoen vår, gleder meg til å høre fra dem! Vi hadde tenkt å bruke human-etisk-forbund først, men er glad vi fant sosialhumanistene. Det føles mye mer riktig for oss.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #8 Skrevet 3. desember 2012 Jeg har forresten en kollega som hadde en slik vielse. Vil gjerne lese flere erfaringer, men kan fortelle det han fortalte meg. De møtte først personen som skulle vie de. De fortalte om seg selv og deres forhold. Verdier, opplevelser osv. De hadde valgt ut sanger og tekster som betydde noe for de slik at personen som viet de tok de med i den personlige teksten han/hun skrev til vielsen. ...nå står det jo klart og tydelig på nettsidene at vigsleren ikke vil lese noe annet enn den standard vielsesteksten med mindre han/hun kjenner brudeparet personlig. Er det lenge siden, dette? Og ærlig talt - å ikke ville bruke Human-Etisk forbund fordi noen av medlemmene er litt vel rabiate (noe jeg har null problemer med å være enig i at de er) - blir ikke det litt som å ikke ville gifte seg i kirken pga kristenfundamentalister? Anonym poster: ea768e72f53e391c1364931d272fb5b7 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #9 Skrevet 3. desember 2012 ...nå står det jo klart og tydelig på nettsidene at vigsleren ikke vil lese noe annet enn den standard vielsesteksten med mindre han/hun kjenner brudeparet personlig. Er det lenge siden, dette? Og ærlig talt - å ikke ville bruke Human-Etisk forbund fordi noen av medlemmene er litt vel rabiate (noe jeg har null problemer med å være enig i at de er) - blir ikke det litt som å ikke ville gifte seg i kirken pga kristenfundamentalister? Anonym poster: ea768e72f53e391c1364931d272fb5b7 Men en trenger da ikke å bruke Human-Etisk forbund dersom man ikke er enige i det de står for. Heller ikke kirkelig vielse dersom man ikke er enige i det kirken står for. Anonym poster: 5d068ed36b89144ae52ac6748edfecf0
stinel Skrevet 4. desember 2012 #10 Skrevet 4. desember 2012 Jeg har vært i en vielse med sosialhumanistene for en god stund siden. Det var i en kirke i Oslo. Bruden var kristen og brudgommen ateist. Spenstig Har ingen problemer med å anbefale dem.
Fanteria Skrevet 4. desember 2012 #11 Skrevet 4. desember 2012 ...nå står det jo klart og tydelig på nettsidene at vigsleren ikke vil lese noe annet enn den standard vielsesteksten med mindre han/hun kjenner brudeparet personlig. Er det lenge siden, dette? Anonym poster: ea768e72f53e391c1364931d272fb5b7 Om jeg forsto han rett så kjente de ikke vigsler. Jeg forsto det slik at vigsler hadde lagt inn et avsnitt i seremonien hvor han/hun snakket om paret. Men skal ikke si det med sikkerhet. Får ikke sjekket opp med han da jeg ikke har sett han på noen mnd.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #12 Skrevet 5. desember 2012 Etter hva jeg forstår, så varierer det litt mellom de ulike vigslerne hos Sosialhumanistene. Personlig synes jeg det virker litt merkelig at en fremmed person skal holde en personlig tale. Er det ikke hyggeligere om familie eller venn holder en slik tale i forbindelse med selve seremonien? Anonym poster: 20f12300360f34e874a44daf27302919
Ea_ Skrevet 5. desember 2012 Forfatter #13 Skrevet 5. desember 2012 (endret) Etter hva jeg forstår, så varierer det litt mellom de ulike vigslerne hos Sosialhumanistene. Personlig synes jeg det virker litt merkelig at en fremmed person skal holde en personlig tale. Er det ikke hyggeligere om familie eller venn holder en slik tale i forbindelse med selve seremonien? Anonym poster: 20f12300360f34e874a44daf27302919 Såvidt jeg har forstått det anbefaler de at familie eller venner står for eventuell tale/diktlesning og/eller andre innslag utenom vielsesteksten da dette blir mer "ekte" og personlig for brudeparet. De virker imidlertid ganske fleksible så det kan jo være enkelte vigslere kan gjøre dette hvis man ønsker det. For oss er det naturlig at mennesker vi er nær står for disse innslagene. :-) Endret 5. desember 2012 av Ea_
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #14 Skrevet 15. desember 2012 Etter hva jeg forstår, så varierer det litt mellom de ulike vigslerne hos Sosialhumanistene. Personlig synes jeg det virker litt merkelig at en fremmed person skal holde en personlig tale. Er det ikke hyggeligere om familie eller venn holder en slik tale i forbindelse med selve seremonien? Anonym poster: 20f12300360f34e874a44daf27302919 Er da ikke særlig anderledes enn når presten holder en tale for den avdøde. Det baserer seg også på det som blir fortalt, men kan bli en veldig personlig tale allikevel. Anonym poster: aedfe96cddfbaf388f42ebda995f1d4d
Dove Skrevet 27. desember 2012 #15 Skrevet 27. desember 2012 Jeg giftet meg sosialhumanistisk, og det var perfekt. Vigslerne hjelper til med å finne dikt de kan lese hvis dere ønsker, og dere står fritt til å ha taler, musikkinnslag eller annet under vielsen. Jeg syns også det er litt kleint hvis en person jeg ikke kjenner skulle holde en tale om meg og min kjære. Taler blir det uansett mer enn nok av under middagen - fra folk som kjenner en. Vigsleren møtte opp til avtalt tid, og vi fikk også tilbud om å møte vedkommende på forhånd for å avtale ting rundt vielsen. Og du kan ha dikt, musikk og slikt etter eget ønske, også med religiøst innhold (hvilket mye musikk osv har uten at det trenger å være superreligiøst). Det er også langt rimeligere enn HEF (3000 for ikke-medlemmer, 1500 hvis én er medlem, 0 hvis begge er medlemmer. HEF tar noe sånt som 4500, og man MÅ være medlem). Med Sosialhumanistene slipper man også at vielsen blir avbrutt av papirsignering, hvilket man trenger hos HEF. Hurra for Sosialhumanistene!
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #16 Skrevet 27. desember 2012 Jeg giftet meg sosialhumanistisk, og det var perfekt. Vigslerne hjelper til med å finne dikt de kan lese hvis dere ønsker, og dere står fritt til å ha taler, musikkinnslag eller annet under vielsen. Jeg syns også det er litt kleint hvis en person jeg ikke kjenner skulle holde en tale om meg og min kjære. Taler blir det uansett mer enn nok av under middagen - fra folk som kjenner en. Vigsleren møtte opp til avtalt tid, og vi fikk også tilbud om å møte vedkommende på forhånd for å avtale ting rundt vielsen. Og du kan ha dikt, musikk og slikt etter eget ønske, også med religiøst innhold (hvilket myemusikk osv har uten at det trenger å være superreligiøst). Det er også langt rimeligere enn HEF (3000 for ikke-medlemmer, 1500 hvis én er medlem, 0 hvis begge er medlemmer. HEF tar noe sånt som 4500, og man MÅ være medlem). Med Sosialhumanistene slipper man også at vielsen blir avbrutt av papirsignering, hvilket man trenger hos HEF. Hurra for Sosialhumanistene! Jeg synes signeringen av papirene ikke var noe avbrudd i det hele tatt, men derimot en fin del av seremonien jeg. Men det er meg da. Anonym poster: 038a87b1fd422b306c33b8de0d3ad90f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå