VesleBråka Skrevet 11. mars 2004 #21 Skrevet 11. mars 2004 Poenget med lenken, Sherlock, var å vise at ordet fuck brukes til mer enn en ting. Det kan også brukes til å forsterke hva man sier. Men slett ikke bare det. Fuck off, f.eks, hva mener man egentlig hvis man sier OFF! ? Riktig, det er en folkelig måte å uttrykke seg på, på samme måte som mange i Norge er glad i å putte faen og jævlig i setningene sine. Funker ikke like bra ved kongens bord. Og ja, fucking good friends betyr faktisk knullkompis. Det går ikke alltid å oversette direkte. Selv om det tilsynelatende kan bety "jævla gode venner" her, så er det en coined term for knullekompiser. Denne dobbeltbetydningen er hva som gjør det til et bra uttrykk, det er en pun. Deler av innlegget er slettet. Remyline Moderator
jordbær Skrevet 11. mars 2004 #22 Skrevet 11. mars 2004 Snakket med en amerikaner i dag og han sa: well if you're from jersey it means we are good friends we practically use fuck in every other word Men! Det er vel mer et ordspill.. Og når noen sier "Vi er FGF", så mener de selvfølgelig at de er knullekompiser :D
Mr. Brownstone Skrevet 11. mars 2004 #23 Skrevet 11. mars 2004 Jeg nekter å tro at Fucking Good Friends betyr knullekompiser eller pulevenner eller noe sånt. De som mener det får komme med beviser av noe slag..... For meg og mine relativt gode engelskunnskaper betyr det kun direkte oversatt Jævla Gode Venner. Nuff said!
Laina Skrevet 11. mars 2004 #24 Skrevet 11. mars 2004 Jeg nekter å tro at Fucking Good Friends betyr knullekompiser eller pulevenner eller noe sånt. De som mener det får komme med beviser av noe slag..... For meg og mine relativt gode engelskunnskaper betyr det kun direkte oversatt Jævla Gode Venner. Nuff said! Men, kjære deg. Her i Norge blir uttrykket brukt om knullekompiser. Når man sier "vi er fucking good friends". Om man sier hele setningen på engelsk, kan det hende det enkelt og greit betyr Jævla gode venner. Men i Norge ville man da sagt nettopp det. Ikke "vi er fucking good friends". Jeg har hørt uttrykket mange ganger, og da er det aldri tvil om hva det betyr... Da oftest "De er..."
kajira Skrevet 11. mars 2004 #25 Skrevet 11. mars 2004 En morsom tråd det her!:-) Jeg vil tro det er snakk om tolkningsmuligheter,avhengig av tid og sted og ikke minst, hvem man prater med. Jeg har selv både brukt og hørt uttrykket i forskjellige sammenhenger, deriblant i betydningen knullkompis. Hvor lurt det er å blande vennskap og sex er en annen sak og helt individuelt.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2004 #26 Skrevet 11. mars 2004 Men er det vanlig å ha sex med venner? Jeg ante ikke at det var normalt, men når man har fått et slikt utrykk, må det jo ha sitt utspring i noe som faktisk skjer. Og kan det ikke ødelegge et vennskap om man blander inn sex i det?
VesleBråka Skrevet 11. mars 2004 #27 Skrevet 11. mars 2004 Skjønner dere ikke at når dere er så bastante og bråkjekke så blir fallet desto hardere?? Dere har jammen en negativ læringskurve. Alle andre enn dere kjenner jo til uttrykket, så det spørs hvem som har en smule begrensede engelskkunnskaper. http://www.humor911.com/innslagID.aspx?innslagID=525 Se for menn midtveis
VesleBråka Skrevet 11. mars 2004 #28 Skrevet 11. mars 2004 Det er da ingen som har sagt at fucking alltid putter knulling inn i setningen.. er det det du tror vi mener? De tre ordene sammen, fucking good friends, tar betydningen fra å være jævla gode venner et sted videre til å bety knullevenner. Jeg tror ikke du finner uttrykket i noen dictionary, så du får klare deg med at jeg ga deg et eksempel på hvor vanlig bruk av termen er.
Gjest Poirot Skrevet 11. mars 2004 #29 Skrevet 11. mars 2004 Det er da ingen som har sagt at fucking alltid putter knulling inn i setningen.. er det det du tror vi mener? De tre ordene sammen, fucking good friends, tar betydningen fra å være jævla gode venner et sted videre til å bety knullevenner. Jeg tror ikke du finner uttrykket i noen dictionary, så du får klare deg med at jeg ga deg et eksempel på hvor vanlig bruk av termen er. Nettopp. Svaret til Gyldenløwe sa igrunnen det meste, da han nevnte idiomer (ord og uttrykk som vanskelig lar seg oversette direkte)
VesleBråka Skrevet 11. mars 2004 #30 Skrevet 11. mars 2004 http://www.urbandictionary.com/define.php?...rm=Fuck+Buddies http://www.urbandictionary.com/define.php?...rm=fuck+friends Hvis dette ikke holder, så får dere sitte der og knuge deres Encyclopedia Britannica og fekte mot verden at dere har rett
Bø Skrevet 11. mars 2004 #31 Skrevet 11. mars 2004 Det er fryktelig vanlig at ord og uttrykk har dobbel betydning. Og dette uttrykket er nettopp et eksempel på det. Det er mulig at uttrykket kun brukes i Norge, men det forandrer ikke på det faktum at det er et uttrykk 99% av oss bruker for knullkompiser. (Pedro og Mr. Brown... er kanskje for gamle til å ha fått det med seg.) Den opprinnelige betydningen er uten tvil "jævlig gode venner". Men noen har gjort det om til et ordspill, og gitt det en annen betydning. Så nylig et program på TV, der de fortalte at "high five" uttrykket har fått en ny og anderledes betydning i USA. Nå er det synonymt med HIV smitte, mens det tidligere hadde en helt annen, og langt mer uskyldig betydning. Vorspiel er jo også et kvasiord, som liksom skal være tysk. Mens tyskere ikke aner hva det betyr...
Gjest Gophler Skrevet 11. mars 2004 #32 Skrevet 11. mars 2004 "Fucking good friends" betyr svært gode venner. Fucking er her brukt som et forsterkende utryk som jævla/drita gode venner. Fucking har like lite med sex å gjøre, som "drita" har med fyll i denne sammenhengen. All annen ovesettelse av dette utrykk skylles manglende forstålese for det engelske språk og er kun en oversettelse ord for ord.
VesleBråka Skrevet 11. mars 2004 #33 Skrevet 11. mars 2004 Jeg er sjokkert over at såpass mange er så dårlige i engelsk at de ikke har fått med seg den. Jeg er like sjokkert over hvor vanskelig det er å få det til å trenge inn, ikke rart det er lite nytt som læres der i gården, må vel presse slikt inn øregangen med pressluftbor.. . Jeg har laget lenker til 3 plasser, 10 mennesker har tatt seg tid til å forklare for dere, men nei, avvises kontant. Hvis dere ikke har hørt om det, så kan det umulig være sant. Er dere klar over at dere er temmelig begrenset i engelsk hvis dere ikke klarer å se at ordet FUCK kan brukes på mange måter? Til tross for lenke? Deler av innlegget er slettet Remyline Moderator
Labella Skrevet 12. mars 2004 #34 Skrevet 12. mars 2004 Uansett hvor riktig eller galt det er på engelsk; I Norge er "Fucking good friends" et utbredt uttrykk for "knullekompiser", "pulevenner" eller rett og slett venner som har sex med hverandre. Det var vel det spørsmålet egentlig dreide seg om? Uttrykkets betydning her i Norge?
Bø Skrevet 12. mars 2004 #35 Skrevet 12. mars 2004 Uansett hvor riktig eller galt det er på engelsk; I Norge er "Fucking good friends" et utbredt uttrykk for "knullekompiser", "pulevenner" eller rett og slett venner som har sex med hverandre. Det var vel det spørsmålet egentlig dreide seg om? Uttrykkets betydning her i Norge? :enig_animasjon: :enig_animasjon: :enig_animasjon: Dette er et NORSK uttrykk. Skjønner dere ikke det. Og i 1965, så eksisterte helt sikkert ikke det uttrykket. JA "fucking good friends" betyr veldig gode venner. MEN HER I NORGE BETYR DET OGSÅ KNULLKOMPISER. Deler av innlegget er slettet Remyline Moderator
Pedro Skrevet 12. mars 2004 #36 Skrevet 12. mars 2004 Deler av innlegget er slettet Remyline Moderator Hvis man skal bruke et engelsk uttrykk i nork tale bude det bli :FUCKFRIENDS. Eller : Good fuckfriends.
Gjest Poirot Skrevet 12. mars 2004 #37 Skrevet 12. mars 2004 Uansett hvor riktig eller galt det er på engelsk; I Norge er "Fucking good friends" et utbredt uttrykk for "knullekompiser", "pulevenner" eller rett og slett venner som har sex med hverandre. Det var vel det spørsmålet egentlig dreide seg om? Uttrykkets betydning her i Norge? NETTOPP!!!
Laina Skrevet 12. mars 2004 #38 Skrevet 12. mars 2004 Nååååå skjønner jeg. Pedro og Gophler som har kjent hverander lenge, møter Prithivi. Pedro forteller til Prithivi: We are fucking good friends. Javvel. sier, Prithivi, dere er homser. Faen der kom det ut Hvis man skal bruke et engelsk uttrykk i nork tale bude det bli :FUCKFRIENDS. Eller : Good fuckfriends. Du har tydeligvis ikke skjønt hvorfor uttrykket har oppstått. Fordi Fuck kan bety knulle på engelsk, og fucking good betyr jævlig god/jævlig gode, er dette blitt til et slags ordspill her til lands. Du vet hva kjendiser ofte sier før de vil offentliggjøre et forhold? "Vi er bare gode venner". Så i stedet for å bruke dette (etter min mening lite humoristiske uttrykket) har det utviklet seg til å bli fucking (for å understreke betydningen av "bare gode venner") good friends. I denne frasen er det egentlig en dobbeltbetydning av at man er knullekompiser. Om du mener det er riktigere å si fuckfriends eller good fuckfriends forandrer ikke stort på hvordan allmennheten oppfatter dette uttrykket.
Gyldenløwe Skrevet 12. mars 2004 #39 Skrevet 12. mars 2004 Hvis man skal bruke et engelsk uttrykk i nork tale bude det bli :FUCKFRIENDS. Eller : Good fuckfriends. Det er en diskusjon for seg. "Hvorfor" var ikke poenget, ei heller om dette er et godt engelsk uttrykk. Det er et utrykk i bruk i Norge idag, spesielt blant yngre mennesker. Slikt kan være greit å vite dersom et yppig rips spør om dere skal være "fucking good friends" Nei, hun mener ikke at dere skal være jævlig bra kompiser. Er du ikke glad for at du har sjansen til å unngå denne potensielt fatale feiltagelsen? Noen mennesker har seriøse problemer med forskjellen på normative og deskriptive utsagn
Pedro Skrevet 12. mars 2004 #40 Skrevet 12. mars 2004 Mitt første svar var kanskje ikke så helt på jordet: Engelsktalende med lite ordforråd bruker "fucking" for å forsterke. Nordmenn med lite ordforråd bruker "utolig" "sinnsykt" "hysterisk" Sinnsykt dumt, spør du meg Nå skal jeg ut å se etter et yppig rips, og se hva som skjer. (Jeg innser at jeg har brukt en hel gal norm for å vurdere et norskprodusert engelsk uttrykk. Sorry, fuckin stupid me)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå