AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #1 Skrevet 1. desember 2012 Jeg blir faktisk gal av at jeg gang på gang havner i samme situasjon. Dette er andre gang jeg er i et samboerforhold der jeg er forsørger. Det var ikke planlagt forrige eller denne gangen og det kom totalt uventet på meg og min økonomi. Er student så får derfor kun lån og stipend. Ettersom jeg ikke er sånn superfrisk hele tiden så kan jeg ikke jobbe mye ved siden av studiene så jobber meg opp penger i ferier... I sommer klarte jeg sammen med storstipendet å jobbe med opp 70 000 ca. Og det hadde jeg klart jeg helt fint lenge med, men så flyttet jeg sammen med typen etter sommeren. Og han skulle etter planen også være student, og det er han, men uten lån og stipend pga at han gir f i å lese nok til eksamen..... Jeg har nå brukt opp alle pengene mine på mat, husleie osv som vi trenger. Han har kanskje fått 6000 av sine foreldrene i løpet av halvåret som ikke dekker noe som helst!!! Jeg har nok brukt godt over 90 000 og nå sitter vi her, blakke og ingen mulighet til å gå ut å gjøre noe... Jeg skjønner ikke hvorfor jeg havner i denne situasjonen hver gang.. Hva bør jeg gjøre? Han legger minimal innsats i lesing og i det å skaffe seg jobb, noe som provoserer meg ytterligere... Anonym poster: 058515a90fca6cfdd22d065254d97e23
liv Skrevet 1. desember 2012 #2 Skrevet 1. desember 2012 Anbafaller sjelden ultimatum men det høres ut som det er på tide... (om han ikke er syk av noe slag, da bør han ta turen på NAV) 2
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2012 #3 Skrevet 1. desember 2012 Lånekassen gir vel lån/stipend ut fra hvor mange studiepoeng man i starten av semesteret melder inn at man skal ta? Hvis man består eksamen, omgjøres deler av lånet til stipend. Hvis han først har meldt seg opp til eksamener, burde han vel få betaling fra Lånekassen slik som alle andre studenter, og dermed kunne bidra? Uansett er det hans ansvar å forsørge seg selv. Det er ikke din oppgave. Får han ikke lån/stipend, får han skaffe seg en jobb. Eventuelt krype til foreldrene eller ta opp lån (fra bank, fra familie eller fra deg). Det er merkelig hvordan enkelte tenker.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #4 Skrevet 1. desember 2012 Han får ikke penger av lånekassen ettersom han har strøket på en sentral eksamen han må ha for å gå videre. Han får gå videre pga at skolen tillater det, men får derfor ikke støtte til utdanningen. Har prøvd å fortelle han det med jobb og foreldre osv, men det synker ikke inn... NAV funker ikke når man er student dessverre... Han er fullt fungerende så kan jo jobbe... hvis det er det Anonym poster: 058515a90fca6cfdd22d065254d97e23
mckinley Skrevet 1. desember 2012 #5 Skrevet 1. desember 2012 At han lar deg forsørge ham slik som dette er jo helt bak mål. Du skriver jo ingenting om hva han tenker rundt dette, viser han noen tegn til dårlig samvittighet? Skal han gi deg penger tilbake? Om ikke, tror jeg du finner noen bedre. Beklager hvis det er kaldt, men du kan ikke forsørge to som student. Hvis dette i tillegg har skjedd før, at du har vært i lignende situasjon før, er det virkelig på tide å tenke seg om og gå inn i deg selv. Hvorfor føler du deg forpliktet til å forsørge ham?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #6 Skrevet 1. desember 2012 Nei, får veldig blandede tilbakemeldinger. Han sier at han ikke liker det og skal betale meg tilbake osv, men ser aldri noe tegn til det.. Han gjør ganske lite her hjemme også... og med hunden vår... Så... ja... Og i tillegg klager han når han ikke får snus.. det irriterer nok mest. Jeg elsker han og vil jo ha et liv med han.. Føler det er vanskelig å bare kutte han ut... Anonym poster: 058515a90fca6cfdd22d065254d97e23 1
mckinley Skrevet 1. desember 2012 #7 Skrevet 1. desember 2012 Det skjønner jeg veldig godt. Det er veldig lett for meg å si at du bør droppe ham her inne på et forum, men jeg aner jo ikke noe om forholdet deres ellers. Har dere det bra ellers? For meg høres han bortskjemt og slapp ut. I mine øyne er det lite som er mindre tiltrekkende enn nettopp det. Men kjøper du snus til ham, da? Forteller du ham noen gang hvor skapet skal stå? Sett deg i respekt? 1
Strixvaria Skrevet 1. desember 2012 #8 Skrevet 1. desember 2012 Du trenger ikke nødvendigvis ditche ham, men dere trenger vel ikke bo sammen? Jeg ville aldri bodd sammen med noen som ikke kunne/ville betale for seg. No way josé! 1
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2012 #9 Skrevet 1. desember 2012 viss man ikke mottar noe støtte fra lånekassen kan man søke om bostøtte. dette gjorde jeg når jeg ikke hadde rett på studielån i 6 måneder. eg fikk da utbetalt 2800 kr i måneden. dette kan du søke på i husbanken eller kontakt kommunen dere bor i.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #10 Skrevet 1. desember 2012 Så han skal bare få penger fra et sted uten å gidde å gjøre noe? Får ikke boligstøtte jeg... jeg som sitter med boligen.. han skal betale halvparten.. han ikke har... Anonym poster: 058515a90fca6cfdd22d065254d97e23
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2012 #11 Skrevet 1. desember 2012 hva er det som feiler kvinner og menn som driver å forsørger den andre parten de bor med uten at den andre ikke gjør noe som helst??! og vertfal når man ikke har barn sammen så er jo dette helt på trynet! hadde eg sett tendenser til dette her så hadde eg hevet han rett ut! eg skjønner virkelig ikke at du finner deg i slikt! skaff deg litt selrespekt..!
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #12 Skrevet 1. desember 2012 Det skjønner jeg veldig godt. Det er veldig lett for meg å si at du bør droppe ham her inne på et forum, men jeg aner jo ikke noe om forholdet deres ellers. Har dere det bra ellers? For meg høres han bortskjemt og slapp ut. I mine øyne er det lite som er mindre tiltrekkende enn nettopp det. Men kjøper du snus til ham, da? Forteller du ham noen gang hvor skapet skal stå? Sett deg i respekt? Ja, men jeg ser jo poenget ditt.. Vi har det veldig bra og han er verdens snilleste... Det er veldig lite tiltrekkende, men han var ikke slik da vi ble sammen så det er derfor det har blitt så vanskelig. Jeg har dessverre gjort det to ganger.... Jeg prøver, men han har en tendens til å tulle det bort... Anonym poster: 058515a90fca6cfdd22d065254d97e23
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #13 Skrevet 1. desember 2012 hva er det som feiler kvinner og menn som driver å forsørger den andre parten de bor med uten at den andre ikke gjør noe som helst??! og vertfal når man ikke har barn sammen så er jo dette helt på trynet! hadde eg sett tendenser til dette her så hadde eg hevet han rett ut! eg skjønner virkelig ikke at du finner deg i slikt! skaff deg litt selrespekt..! Ja, det tenkte jeg og før jeg satt der selv.. Er ikke så veldig lett.. Første gangen var det faktisk det, jeg gikk fra han kort tid etter han ble arbeidsledig og fikk tilbake alle pengene mine. Denne gangen er det verre... Jeg elsker han og da virker økonomien på en måte som en bagatell... Anonym poster: 058515a90fca6cfdd22d065254d97e23
mckinley Skrevet 1. desember 2012 #14 Skrevet 1. desember 2012 Det er jo vakkert det du skriver, du elsker noen så høyt at det økonomiske blir en bagatell. Men selv om han er verdens snilleste og sikkert har en haug med gode kvaliteter, så er det jo en grunn til at du skrev dette innlegget. Du visste på forhånd hva slags reaksjoner du ville få, men du forsvarer ham samtidig som at du skriver at du er lei og frustrert. Selvfølgelig er det lettere sagt enn gjort å gå fra noen over noe som tidvis føles som en bagatell, men du kan ikke finne deg i at han tuller bort noe så viktig som alle pengene DU har lånt og DU har tjent. Det er rett og slett respektløst av ham, og du fortjener bedre. Kunne du selv oppført deg sånn mot noen du elsket? Snyltet på dem og tullet det bort når de tok opp temaet? Tenk litt på dette.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #15 Skrevet 1. desember 2012 Det er jo vakkert det du skriver, du elsker noen så høyt at det økonomiske blir en bagatell. Men selv om han er verdens snilleste og sikkert har en haug med gode kvaliteter, så er det jo en grunn til at du skrev dette innlegget. Du visste på forhånd hva slags reaksjoner du ville få, men du forsvarer ham samtidig som at du skriver at du er lei og frustrert. Selvfølgelig er det lettere sagt enn gjort å gå fra noen over noe som tidvis føles som en bagatell, men du kan ikke finne deg i at han tuller bort noe så viktig som alle pengene DU har lånt og DU har tjent. Det er rett og slett respektløst av ham, og du fortjener bedre. Kunne du selv oppført deg sånn mot noen du elsket? Snyltet på dem og tullet det bort når de tok opp temaet? Tenk litt på dette. Nope, kunne jeg aldri.. Klarer nesten ikke låne 100 kr av mamma engang =P Tar så og si aldri imot penger med mindre jeg har tjent dem gjennom arbeid =P Vasker f.eks hvis jeg må ha penger av mamma.. Men ja, enig at det er veldig respektløst.. tror bare ikke han ser det på samme måte som meg.... Anonym poster: 058515a90fca6cfdd22d065254d97e23
mckinley Skrevet 1. desember 2012 #16 Skrevet 1. desember 2012 Da må du få ham til å gjøre det, se det på samme måte som deg. Jeg tror du er et veldig gavmildt og uselvisk menneske. Det er lett å dra nytte av det, kanskje til og med utnytte det. Beklager, men kjæresten din freeloader deg, bruker midlene dine. Uansett hvor forskjellige verdiene deres er, dere har forskjellig syn på hva som er greit og ikke, så er det det som foregår. Du blir nødt til å tenke på deg selv nå, finn frem styrken i deg selv og kjenn på hvor lenge du kan leve som du gjør. Konfronter ham, selv om det er skummelt, og ikke la ham slippe unna med vitser og tull. Det minste han skylder deg er å høre etter. Helt seriøst: Når du ikke får det du fortjener, må du kreve det.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #17 Skrevet 1. desember 2012 Da må du få ham til å gjøre det, se det på samme måte som deg. Jeg tror du er et veldig gavmildt og uselvisk menneske. Det er lett å dra nytte av det, kanskje til og med utnytte det. Beklager, men kjæresten din freeloader deg, bruker midlene dine. Uansett hvor forskjellige verdiene deres er, dere har forskjellig syn på hva som er greit og ikke, så er det det som foregår. Du blir nødt til å tenke på deg selv nå, finn frem styrken i deg selv og kjenn på hvor lenge du kan leve som du gjør. Konfronter ham, selv om det er skummelt, og ikke la ham slippe unna med vitser og tull. Det minste han skylder deg er å høre etter. Helt seriøst: Når du ikke får det du fortjener, må du kreve det. Tusen takk =) Skal prøve å ta det opp med han.. Har laget en oversikt over utgifter og hva han skylder osv. Håper det ordner seg snart =) Anonym poster: 058515a90fca6cfdd22d065254d97e23
mckinley Skrevet 1. desember 2012 #18 Skrevet 1. desember 2012 Lykke til. Jeg tror du kommer til å føle deg mye lettere etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå