Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 2åring har en stund nå slitt med hard avføring,det går 2-3 dager mellom hver gang. Og hun har tydelig vondt når hun må bæsje. Har brukt klyster på henne noen ganger når hun har slitt mest,men det er jo sikkert ikke bra å gjøre for ofte. Gir henne og duplolax 2 ganger om dagen,dette skal løse opp avføringen,men synes ikke det har hjulpet merkbart.

Har prøvd å få i henne svisker i ulike former,men hun nekter. Noen som har noen gode råd?? Det er så fælt når hun sliter sånn. Har tenkt til å få en legitime til henne til uka.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser cheesedoodles når ting går treigt. Men jeg har Crohns, så det blir kanskje noe annet.

Du har ikke vurdert å ta henne med til lege? Det trenger ikke å være noe galt, men det skader jo ikke å sjekke. I verste fall så kan legen gi deg noen gode tips. Jeg vet hva det vil si å ha forstoppelse, det er ikke noe morsomt.

Og nå skal jeg begi meg ut på et farlig felt her, men har det skjedd store forandringer i barnets liv i det siste? Stress? Mye negative følelser? Andre ting? Hvis hun går i bhg. trives hun der? Noen ganger kan det være ytre årsaker til "dårlig mage".

Skrevet

Drikker hun bra?

Jenta mi har alltid slitt med litt hard mage, men vært værre siste tiden. Tror det startet litt etter barnehagen sluttet å gi henne flaske på dagtid uten å gi beskjed til meg. Jeg tror kanskje hun ikke drikker nok i barnehagen. Hun er flink å spise rosiner og drikker en del hjemme. Spiser også ofte en yoghurt om dagen.

Vet ikke helt va godt jeg kan gjøre for henne, er redd for at hun skal bli nervøs for å gå på do pga dette etterhvert. Her om dagen stod hun ved stuebordet og var helt hysterisk og rope auau, da prøvde hun å gjøre i bleia men fikk det ikke ut, jeg har aldri opplevd noe lignende:s

Skrevet

Spiser hun nok fiber og får i seg nok vann? For lite fiber kan gi hard mage, fiber + lite vann kan gi hard mage også faktisk! Derfor er det viktig med nok fiber og godt med drikke! Det er masser av fiber i frukt og grønt! Du kan jo prøve div. yoghurter og drikker med melkesyrebakterier. Hvis det ikke blir bedre burde du gå til legen, er jo ikke bra at den lille er hard i magen over lengre tid!

Skrevet

Spiser ikke tørka svisker rett fra posen heller? Hva med å prøve rosiner? Og gi henne noe ekstra godt å drikke, for lite væske kan også gi problemer. Fælt når de små sliter :hug:

Anonym poster: 9140dd8c339bf9b7d8c362a17695e154

Skrevet

Takk for tips. Biola skal kjøpes. Rosiner vil hun ha av og til,hun drikker mye,spiser frukt,men nekter grønnsaker uansett.

Det har ikke skjedd noe nytt i livet hennes i det siste,hun trives i bhg (det vet jeg for vi er i samme bhg og ser henne mye i løpet av dagen)

Chiki,ja,det er grusomt når de små sliter,den episoden du beskriver høres kjent ut.

Skrevet

Gi henne skål med oppskjært frukt som moden eple, mandarin, moden pære, blåbær osv flere ganger i løpet av dagen. Det burde få fart på sakene. Kutt også ut ting med mye hvetemel til hun får orden på magen.

Kutt ut melk, gi vann.

Skrevet

Hvordan klarte jeg å glemme blåbær! Kanskje hun liker det bedre enn svisker? Blåbær har mageregulerende effekt, både mot fast og løs mage faktisk :)

Skrevet

Du må også passe på at hun får i seg nok olje/fett. Hva med å lage smoothies av bær/frukt med noen skjeer kaldpresset olivenolje? Eller enda bedre Udos Choice?

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Hvordan klarte jeg å glemme blåbær! Kanskje hun liker det bedre enn svisker? Blåbær har mageregulerende effekt, både mot fast og løs mage faktisk :)

De har sviskeyoghurt også, den smaker ikke sviskete :)

Skrevet

Tusen takk for gode tips :) man blir så blind for mulighetene når man et midt i det. (jeg blir visst iallefall det) skal hamstre diverse på mandag.

Skrevet

Bare pass på med at rosiner, blåbær og enkelte typer yoghurter også kan føre til hard avføring om man sliter med dette. Håper det ordner seg, vi sliter med det samme - men mest frykten for at det skal være hardt og vondt - og dermed mye "holde igjen".

Skrevet

Blåbær skal man ikke gi til barn med forstoppelse, i følge barnelegen sønnen min går til. Det er forstoppende, blåbær er et kjent triks mot diaré.

Det jeg fikk beskjed om å gi min sønn er pære, røde druer og svisker. Ellers kan gi lactulose, sønnen min fikk 5 ml. fire ganger om dagen da han var ett år, og han fikk det lenge.

Anonym poster: 14a115105aa05df4fb9f61778df9ac2d

Skrevet

Yoghurt hjelper like lite mot forstoppelse som blåbær. Men det virker forebyggende og mageregulerende. Og begge ting er bra å gi til et barn som sliter generelt med fordøyelsen.

Men for å løsne på ting er det ingen tvil om at det er svisker, og godt moden frukt som hjelper best.

Gjest Lilleløva
Skrevet

Pia mi har plagdes lenge og mye med forstoppelse. Etter at en turnuslege tok tak i saken har hun fått et pulver som heter Movicol, som har gjort at hun har fått tømt seg ordentlig. Og hun følges opp med videre behandling så lenge at hun glemmer at det var vondt å bæsje. Og vi er med i ei foreldrebeiledningsgruppe på St Olav. De tar det veldig alvorlig, ikke fordi det er så "alvorlig", men fordi det kan være veldig traumatisk for de små, og kan starte et langt liv med vanskelige avføringsvaner. Gå til legen du!! så får dere hjelp.

Skrevet

Bland sviskemos eller lactulose i mat. Grøt, yoghurt osv. Pass på å gi vann og fiber. Vår gutt slet en periode, legen sa bare gi lactulose til han glemmer at det gjorde vondt og slutter å holde seg.

Skrevet

Jeg ville ordnet en time hos fastlegen, og fått sett på om det kanskje er en matintolleranse som er årsaken. Har dere f.eks prøvd å fjerne melk fra kosten?

Skrevet

Vår snuppe sliter med dette, har vært slik hele livet hennes. Tre år er hun nå. Det eneste som hjelper erven solid dose lactulose/dulphalac hver dag.

Men det har ført til angst for bæsjing, og det å slutte med bleie er svært problematisk, for hun nekter å bæsje på do/potte, men har ikke helt kontroll pga denne lactulosen.

Vi har ikke fått noe hjelp av lege og helsesøster (dvs helsesøster anbefalte en kur, og da vi gikk til lege for å få resept, sa legen at hun ikke ville skrive ut dette til et lite barn, og ba oss bare fortsette med lactulosen...).

Ble litt misunnelig på dere over som går i foreldreveiledningsgruppe på st.olavs! Vi bor rett ved sykehuset, men har aldri hørt om dette... Så tilfeldig hva man får hjelp til, tydeligvis, i helse-Norge.

Anonym poster: 32bb6bb284f50d8385f70641d09d8043

Skrevet

Var hos legen med henne på onsdag og han fant ikke noe galt. Vi skulle bare øke dosen med duplolac til 12 ml to ganger om dagen,og det har hjulpet :) i går kom det to bleier m normal avføring :hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...