Gå til innhold

Praksis i hjemmesykepleien, grusom opplevelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går 2. året sykepleie, og er nå i praksis i hjemmesykepleien. Selv har jeg ingen tidligere erfaring innen noe helsearbeid fra før av. (Utenom praksis i sykehjem i 8 uker, 1 studieår)

Etter å ha gått sammen med kontaktsykepleier i 2 uker, og sammen med en medstudent i 1,5 uke, blir vi nå satt til å gå helt alene.

De som ikke har sertifikatet skal gå rundt. Jeg er i praksis i et veldig stort område, og vi har aldri fått noe fast sted (eller faste pasienter) å gå til. Jeg er selv fra en annen by, og har aldri vært på dette stedet før.

De gir oss fulle arbeidslister, på lik linje som de fast ansatte som jobber der. (Mange ganger til og med enda større lister) Til og med jeg som går, får like full liste, uten at det er tatt i betrakting at det tar 100 ganger lengre tid å gå enn å kjøre bil. Samt at jeg må bruke kart for å finne fram.

Ikke synes jeg det er noe hyggelig å skulle gå rundt til ukjente mennesker jeg aldri har vært hos på steder jeg aldri har vært før. Og ikke minst er det forventet at vi skal gjøre akkurat den samme jobben som de fast ansatte, i samme hastighet. Mange ganger sier kontaktsykepleieren min (Som en en mandig dame mellom 50 og 60 år) når vi går gjennom listen over pasientene jeg må gå til at "Han er glad i unge pene jenter, så det passer jo bra :):)" Dette gir meg en stor klump i magen, og jeg gruer meg til å gå dit. Hvem 22 år gammel jente synes det er hyggelig å gå til 60-70 + menn, ALENE, når de kommer med ekle kommentarer, og kan finne på å ta på deg under stell?? Jeg synes dette er krenkende!

Hva synes dere om dette? Jeg er tross alt student, og får ikke en gang tid til å ta inn inntrykk eller faktisk forberede meg/lære noe som helst. Jeg er nesten på gråten og er totalt utslitt hver eneste dag.

Anonym poster: 5d3313c79ee37e4dfda6b20c2bff94b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sommerjobb i hjemmetjenesten. Hadde ikke noe erfaring fra området fra før, etter tre dagers opplæring var det ventet at jeg skulle takle fulle lister på egenhånd. Jeg fikk 4 dagers opplæring, da jeg selv følte at tre var alt for lite.

De spurte om jeg kunne jobbe da noen ikke kunne jobbe likevel, da var det en måned siden jeg hadde vært på jobb. Noen hadde blitt verre, andre hadde fått nye prosedyrer, men det aller værste var at jeg kun fikk 1 person på listen som jeg hadde møtt før, resten hadde jeg ikke sett eller hørt noe om før. Har fått tilbud om å jobbe litt ekstra nå videre, men takket nei, da jeg ikke føler at jeg har kompetanse nok til å gjøre arbeidet på egenhånd.

Har venninner som var lærling i hjemmetjenesten, og de hadde hatt 2 år på skole, og over ett år som lærling innen helsefag, jeg syns det er helt sykt at jeg fikk mer ansvar enn de, etter bare 4 dager med opplæring.

Anonym poster: ce5a2a636ffcec583e4792bd657fa0b7

Skrevet

Kjøp sykkel.

Utrolig tåpelig kommentar.

Jeg tar 2 tog for å komme meg til det praksisstedet jeg har blitt utplassert på. Om jeg så hadde hatt bil, hadde jeg ikke rukket gjennom alle pasientene på min liste, og rukket tilbake til lunsj.

TS

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde sommerjobb i hjemmetjenesten. Hadde ikke noe erfaring fra området fra før, etter tre dagers opplæring var det ventet at jeg skulle takle fulle lister på egenhånd. Jeg fikk 4 dagers opplæring, da jeg selv følte at tre var alt for lite.

De spurte om jeg kunne jobbe da noen ikke kunne jobbe likevel, da var det en måned siden jeg hadde vært på jobb. Noen hadde blitt verre, andre hadde fått nye prosedyrer, men det aller værste var at jeg kun fikk 1 person på listen som jeg hadde møtt før, resten hadde jeg ikke sett eller hørt noe om før. Har fått tilbud om å jobbe litt ekstra nå videre, men takket nei, da jeg ikke føler at jeg har kompetanse nok til å gjøre arbeidet på egenhånd.

Har venninner som var lærling i hjemmetjenesten, og de hadde hatt 2 år på skole, og over ett år som lærling innen helsefag, jeg syns det er helt sykt at jeg fikk mer ansvar enn de, etter bare 4 dager med opplæring.

Anonym poster: ce5a2a636ffcec583e4792bd657fa0b7

Ja, det er helt sykt. De kan da virkelig ikke tenke på pasientens beste.

Skrevet

Utrolig tåpelig kommentar.

Jeg tar 2 tog for å komme meg til det praksisstedet jeg har blitt utplassert på. Om jeg så hadde hatt bil, hadde jeg ikke rukket gjennom alle pasientene på min liste, og rukket tilbake til lunsj.

TS

Ikke noe tåpeligere enn innlegget. Det eneste du kan gjøre er å ta det opp med studiestedet eller slutte på studiet. Et innlegg på Kvinneguiden kommer ikke til å endre noe.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Tror det er ganske vanlig å få 3 opplæringsvakter når man skal jobbe som vikar. Men det er stor forskjell på å jobbe som vikar og å være i en sykepleierpraksis. I praksis skal du i utgangspunktet aldri gå alene uansett hvor du har praksis, da du ikke skal fungere som arbeidskraft. Som nevnt over, ta det opp med praksislærer ved studiested.

Når det gjelder disse gamle mennene som kan finne på å ta på deg under stell, må du bare finne deg en måte å håndtere det på. Evt. bytte studie.

Endret av Padam
  • Liker 1
Skrevet

Har selv jobbet i hjemmesykepleien. Hadde ingen tidligere erfaring, fikk tre dagers opplæring også ble det forventet at jeg skulle gjøre alt på lik linje med alle de andre. Synes det høres ut som om du har fått mer enn nok opplæring, og du studerer jo i tillegg sykepleie.

Det jeg ikke liker med hjemmesykepleien er hele systemet. Enten du har jobba der i mange år, eller nettopp begynt, er listene alt for lange og mye skal gjøres på alt for kort tid. Det er bare fokus på alt det praktiske som skal gjøres, ikke mennesklig omsorg og kontakt. Når jeg jobbet der fikk jeg aldri tid til lunsj eller pause, og likevel gråt jeg etter hver endt arbeidsdaag pga dårlig samvittighet. Til slutt måtte jeg bare slutte i jobben. Har senere jobbet på sykehjem, som var mye mye bedre. har har du faktisk tid til å snakke med folk å vise at du bryr deg.

Anonym poster: 27cf6a58d3219a354866bc91a2d64726

Skrevet

Ta kontakt med skolen umiddelbart! Det der er helt uhørt. Har jobbet en del med kvalitet i praksis og hadde noen kommet til meg og fortalt det der mens jeg hadde ansvar hadde jeg gått rett opp på kontoret til fagansvarlig og forlangt at de ordnet opp samme dag. Praksis er en læringssituasjon og man skal vurderes kontinuerlig gjennom hele perioden. Hvordan har praksisstedet tenkt å få til det på denne måten? Kjenner jeg fortsatt blir rasende når jeg hører om sånne situasjoner...

• Liker 5
Skrevet

Snakk med praksislæreren din i morgen tidlig, før du drar til paksisplassen din! Det er rett og slett uhørt å bli behandlet sånn som student. Er dere flere studenter der?

En student skal gå oppå, ikke ha egne lange lister. Etterhvert, gjerne på slutten kan du ta noen godt kjente pasienter alene om du føler deg trygg.

Anonym poster: ccc18e8040ef3f559bde4fb802136685

• Liker 1
Skrevet

Som student bør man gå alene etterhvert når man føler seg trygg.

Man lærer mye mer av å ha egne lister enn å bare gå etter veileder.

• Liker 2
Skrevet

Ta kontakt med veileder på skolen din omgående! Som spl-student skal du ikke gå alene; og du skal ha oppgaver knyttet til læringsmålene dine; ikke hva som er praktisk for enheten du har praksis på!Du skal ikke regnes med i antall ansatte på jobb, du skal gå sammen kontaktsykepleier.

Jeg har 1.års student nå; og hun gar alltid sammen meg. Selvfølgelig får hun prøve seg alene i stell ( når hun ønsker, vel og merke, og jeg mener det er forsvarlig); men jeg er alltid i nærheten, ser ofte innom og er kun noen tastetrykk på telefonen unna. Kunne ikke falle meg inn å gi henne ansvaret for en gruppe alene. Kanskje i den siste praksisuken, hvor hun har hatt tid til å bli kjent og trygg, men også da vil jeg være i nærheten, for det er faktisk jeg som kontaktsykepleier som har ansvaret; både for student og ikke minst pasientene!

Hjemmetjeneste er heftig; det hender jeg er "utskremt" i omsorgboliger tilknyttet helse-og velferdsenteret jeg arbeider ved, og de vaktene springer jeg rævva av meg. Det skal en god porsjon erfaring og trygghet på faget ditt for å ta en liste alene!Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt at en student skal ha en liste alene!

Skrevet

Velkommen til hjemmetjenesten!

Anonym poster: 7a13fc138fc8dd852508187a656acf8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...