AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #1 Skrevet 1. desember 2012 Skal jobbe som deltid på et spisested, og jeg skal starte som servitør. Men jeg har ingen aning om hva jeg skal si til kundene, altså "hva bestiller dere", det høres dumt ut. Og når man serverer maten, sier man bare "håper det smaker"? Er skikkelig nervøs, og jeg aner ikke hvordan jeg skal oppføre meg. Kan noen gi meg råd? Det hadde også vært nyttig å vite om hva dere hater at servitører gjør, slik at jeg unngår samme feil :D Anonym poster: cfe9f0a9985382860bc005103da81a46
QueenOfTheSidewalk Skrevet 1. desember 2012 #2 Skrevet 1. desember 2012 (endret) Si heller "Håper maten smaker godt", for hver gang jeg hører "Håper den smaker" tenker jeg "Ja, den kan enten smake godt eller helt forjævlig. Hvem går på resturant uten smaksløker?" Endret 1. desember 2012 av Evilposelos 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #3 Skrevet 1. desember 2012 Si heller "Håper maten smaker godt", for hver gang jeg hører "Håper den smaker" tenker jeg "Ja, den kan enten smake godt eller helt forjævlig. Hvem går på resturant uten smaksløker?" Haha :D Det skal jeg unngå! Anonym poster: cfe9f0a9985382860bc005103da81a46
Gjest Memories Skrevet 1. desember 2012 #4 Skrevet 1. desember 2012 (endret) Jeg syns det går helt fint å si "håper det smaker". Det viktigste er uansett at du er blid, hyggelig og ikke viser at du er stressa. Man merker utrolig fort om en servitør en sur/irritert/stresset og det gjør noe med stemningen, spesielt dersom h*n er servitør på mange bord i nærheten. Husker engang vi var på Peppes merka jeg det på servitøren med engang. Kom noen gjester hun måtte prate engelsk til og som ikke forstod helt - og hun fikk den sure stemmen. Hørtes ut som hun skulle eksplodere. Hun fikk ikke tips for å si det sånn. Ble helt sjokkert over hvordan hun pratet til de. Endret 1. desember 2012 av Memories 2
SmallTalk Skrevet 1. desember 2012 #5 Skrevet 1. desember 2012 Ikke spør om kunden skal ha igjen vekslepengene dersom kunden betaler kontant og det betales en del for mye. Jeg husker fortsatt en gang jeg og samboerne var ute og spiste. Regningen endte på rett over 1000-lappen og samboeren betalte med 1500 kr. Av alle ting, klarte faktisk servitøren som tok imot betalingen å spørre i en sur tone om han skulle ha igjen vekslepengene sine. Det ble ikke gitt ett øre i tips da, gitt... 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #6 Skrevet 1. desember 2012 Ikke spør om kunden skal ha igjen vekslepengene dersom kunden betaler kontant og det betales en del for mye. Jeg husker fortsatt en gang jeg og samboerne var ute og spiste. Regningen endte på rett over 1000-lappen og samboeren betalte med 1500 kr. Av alle ting, klarte faktisk servitøren som tok imot betalingen å spørre i en sur tone om han skulle ha igjen vekslepengene sine. Det ble ikke gitt ett øre i tips da, gitt... Hun hørtes ikke særlig smart ut :s Anonym poster: cfe9f0a9985382860bc005103da81a46
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #7 Skrevet 1. desember 2012 Noen flere tips? Anonym poster: cfe9f0a9985382860bc005103da81a46
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2012 #8 Skrevet 2. desember 2012 Pleier å starte med en hilsen, også spør jeg de bare om de vil starte med drikkebestilling eller om de er klare med hele. Bestiller de drikke, drar jeg og fikser drikke mens de bestemmer seg for mat. Spør om maten smakte bra, og etterhvert når de er ferdige å spise om de ønsker dessert eller kaffe. Sier de nei, så lar jeg de sitte litt før jeg viser meg i tilfelle de vil spørre om regningen. Vi har sånn regel om at det ikke er lov å spørre om gjestene vil betale, det skal komme fra gjesten. jeg synes det er teit men det er nå sånn. Spør de om regningen får de den, og jeg tar alltid med kortterminal når jeg kommer tilbake. Takke for besøket og ønske en fin kveld/dag videre. Ellers er det vel bare å smile uansett og løpe som en idiot etter forespørsel fra gjester som tror du har åtte armer og ben IKKE ta for gitt at du skal få vekslepenger nei, uansett om det bare er snakk om en krone pleier jeg å gi uttrykk for at jeg er på vei i pungen min for å hente opp krona. Noen vil faktisk ha den, andre sier "neida, det er greit" osv. Anonym poster: ae579162548a10c8b9e13b4a8c63031c
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2012 #9 Skrevet 2. desember 2012 Naturligvis skal man ikke regne med å få driks! Jeg tipser ikke i Norge, da det ikke er min jobb å betale lønna til servitørene. Skulle jeg tipset noen, måtte det vært de som faktisk laget maten. Anonym poster: 76d2f7838a3ad1e67779f164a83bb525 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2012 #10 Skrevet 7. desember 2012 Naturligvis skal man ikke regne med å få driks! Jeg tipser ikke i Norge, da det ikke er min jobb å betale lønna til servitørene. Skulle jeg tipset noen, måtte det vært de som faktisk laget maten. Anonym poster: 76d2f7838a3ad1e67779f164a83bb525 Men de som er servitører lager også maten av og til. Det blir gjerne byttet om hele tiden, og begge deler jobber. Tenk at maten er drit godt, men at servitøren er sur som faen, da blir det ikke særlig hyggelig uansett Anonym poster: cfe9f0a9985382860bc005103da81a46
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2012 #11 Skrevet 7. desember 2012 Der jeg skal jobbe så blir tips delt for alle som har jobbet den dagen. Så de ekstra pengene går ikke rett opp i lomma til servitøren Anonym poster: cfe9f0a9985382860bc005103da81a46 1
O'hara Skrevet 7. desember 2012 #12 Skrevet 7. desember 2012 Der jeg skal jobbe så blir tips delt for alle som har jobbet den dagen. Så de ekstra pengene går ikke rett opp i lomma til servitøren Anonym poster: cfe9f0a9985382860bc005103da81a46 Det er på mange måter vel og bra, men jeg synes ikke det er ok at en servitør som er hyggelig og drar inn masse tips skal dele med den som er sur på jobb. De gangene jeg tipser så gjør jeg det til den som har gitt meg god service. Vi delte med kokken og i helgene også med dørvaktene, det vi ønsket å dele selv, resten gikk i egen lomme. Til ts, du kommer veldig langt med å være høflig og serviceinnstilt, det er jo det som er jobben din Når det var matservering spurte jeg alltid en liten stund etter de hadde mottatt maten om det smakte. Er det noe galt da så kan man rette opp i det. Jeg blir faktisk ganske irritert selv om jeg får noe mat det er feil med og ingen servitører spør om alt er bra... "Håper det smaker" synes jeg er ok å si. Lykke til!!
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2012 #13 Skrevet 7. desember 2012 Det er på mange måter vel og bra, men jeg synes ikke det er ok at en servitør som er hyggelig og drar inn masse tips skal dele med den som er sur på jobb. De gangene jeg tipser så gjør jeg det til den som har gitt meg god service. Vi delte med kokken og i helgene også med dørvaktene, det vi ønsket å dele selv, resten gikk i egen lomme. Til ts, du kommer veldig langt med å være høflig og serviceinnstilt, det er jo det som er jobben din Når det var matservering spurte jeg alltid en liten stund etter de hadde mottatt maten om det smakte. Er det noe galt da så kan man rette opp i det. Jeg blir faktisk ganske irritert selv om jeg får noe mat det er feil med og ingen servitører spør om alt er bra... "Håper det smaker" synes jeg er ok å si. Lykke til!! Tusen takk :D Anonym poster: cfe9f0a9985382860bc005103da81a46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå