AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #1 Skrevet 1. desember 2012 1. Skal man lade den opp til 100% og så ta ut laderen og bruke den uten lader til det står den trenger strømforsyning igjen? Eller er det greit å ha i laderen selv om den er fullt oppladet? Hjelp? 2. Hvor ofte bør man skru den av? En venninne av meg skrur av macen hver kveld og på hver morgen. En annen skrur den av en gang i mnd kanskje, og sier det ikke er bra å skru den av og på for ofte. Hva har dere hørt? Jeg har Macbook Air forresten. Håper på gode tips Anonym poster: 23811a666f0fcf6b1b0cc1e4fc0676e3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #2 Skrevet 1. desember 2012 1. Skal man lade den opp til 100% og så ta ut laderen og bruke den uten lader til det står den trenger strømforsyning igjen? Eller er det greit å ha i laderen selv om den er fullt oppladet? Hjelp? 2. Hvor ofte bør man skru den av? En venninne av meg skrur av macen hver kveld og på hver morgen. En annen skrur den av en gang i mnd kanskje, og sier det ikke er bra å skru den av og på for ofte. Hva har dere hørt? Jeg har Macbook Air forresten. Håper på gode tips Anonym poster: 23811a666f0fcf6b1b0cc1e4fc0676e3 Hils venninnene dine og fortell dem at ingen av delene stemmer. Du kan skru av maskinen din så ofte eller så sjeldent som det vil, det har absolutt ingenting å si for maskinens yteevne. Men, gjør det rett. Dvs at du ikke bare holder inn av/på-knappen, men bruker shut down. Antar du vet dette, da Batteriet blir gammelt uansett om du har i strømkabelen eller ikke. Har ingenting å si. Anonym poster: a47dda707c4d70f1a57db45bb19f971c
Cho Kon It Skrevet 1. desember 2012 #3 Skrevet 1. desember 2012 Nymotens batterier fungerer best når de er fulle av strøm, faktisk. Her står laderen i stort sett hele tiden. Jeg bruker en del tunge programmer, og jeg merker at det er lurt å i hvert fall skru maskinen av og på en gang i uken så den ikke blir alt for treg. Men nå er maskinen min ganske full i tillegg, og blir brukt flittig. Fun fact: på jobben til min far bruker de en del roboter som blir styrt av datamaskiner. Disse datamaskinene må da stå på døgnet rundt så lenge som mulig, helst i årevis. De fant ut at de måtte bytte fra pc til mac, for macene kunne faktisk stå på i et par år av gangen - i motsetning til ikke-macer.
Lutetium 71 Skrevet 1. desember 2012 #4 Skrevet 1. desember 2012 Nymotens batterier fungerer best når de er fulle av strøm, faktisk. Her står laderen i stort sett hele tiden. Det beste er egentlig å ikke bruke dem. Lad dem opp, og legg dem i kjøleskapet. Tungvint, men da varer de lengst. Står de på lading konstant vil de bli utsatt for et annet problem: Varme. På den annen side, vil opp og utladingssykluser også krympe levetiden, så man er fokka stort sett uansett. (AB i #2 er inne på noe). Det verste man kan gjøre er uansett å lade dem heeelt ut, dvs å gå fordi sikkerhetsinnstillingene som er satt opp originalt. Jeg bruker en del tunge programmer, og jeg merker at det er lurt å i hvert fall skru maskinen av og på en gang i uken så den ikke blir alt for treg. Men nå er maskinen min ganske full i tillegg, og blir brukt flittig. Om det er mac du har, og den bruker samme patentet som windows når det gjelder virtuelt minne, vil du få en veldig treg maskin når disken nærmer seg full (den bruker disken i tillegg til RAM). Å defragmentere disken kan også ha en effekt, om det er noe man gjør sjelden (vet ikke hvordan defragmentering er implementert på mac). Fun fact: på jobben til min far bruker de en del roboter som blir styrt av datamaskiner. Disse datamaskinene må da stå på døgnet rundt så lenge som mulig, helst i årevis. De fant ut at de måtte bytte fra pc til mac, for macene kunne faktisk stå på i et par år av gangen - i motsetning til ikke-macer. Dette har med operativsystemet å gjøre (idag er det jo stort sett samme hardware på mac og "ikke-mac"). Windows NT ble ofte brukt til sliktno før i tiden, men det er litt gammelt nå. Ellers trodde jeg det var vanligere med en eller annen spesialversjon av Linux til kritisk industribruk?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #5 Skrevet 1. desember 2012 Det beste er egentlig å ikke bruke dem. Lad dem opp, og legg dem i kjøleskapet. Tungvint, men da varer de lengst. Står de på lading konstant vil de bli utsatt for et annet problem: Varme. På den annen side, vil opp og utladingssykluser også krympe levetiden, så man er fokka stort sett uansett. (AB i #2 er inne på noe). Det verste man kan gjøre er uansett å lade dem heeelt ut, dvs å gå fordi sikkerhetsinnstillingene som er satt opp originalt. Om det er mac du har, og den bruker samme patentet som windows når det gjelder virtuelt minne, vil du få en veldig treg maskin når disken nærmer seg full (den bruker disken i tillegg til RAM). Å defragmentere disken kan også ha en effekt, om det er noe man gjør sjelden (vet ikke hvordan defragmentering er implementert på mac). Dette har med operativsystemet å gjøre (idag er det jo stort sett samme hardware på mac og "ikke-mac"). Windows NT ble ofte brukt til sliktno før i tiden, men det er litt gammelt nå. Ellers trodde jeg det var vanligere med en eller annen spesialversjon av Linux til kritisk industribruk? Du kommer med helt elendige tips. Skrur man ut batteriet av en mac mister man garantien. TS burde bare la kabelen være i om hun kan og bruke den som en bærbar ved behov. Trenger ikke komplisere dette så veldig Anonym poster: a47dda707c4d70f1a57db45bb19f971c
Lutetium 71 Skrevet 1. desember 2012 #6 Skrevet 1. desember 2012 Du kommer med helt elendige tips. Skrur man ut batteriet av en mac mister man garantien. TS burde bare la kabelen være i om hun kan og bruke den som en bærbar ved behov. Trenger ikke komplisere dette så veldig Anonym poster: a47dda707c4d70f1a57db45bb19f971c Jeg sa ikke det var noen lettvinte råd! Har man en maskin der batteriet er montert fast, har man ikke noe valg. Da må man la det sitte. Det jeg sa om varme og utladning gjelder uansett.
Cata Skrevet 1. desember 2012 #7 Skrevet 1. desember 2012 Du kommer med helt elendige tips. Skrur man ut batteriet av en mac mister man garantien. Anonym poster: a47dda707c4d70f1a57db45bb19f971c Hæ? Jeg har da byttet batteri i min macbook, så de er jo laget for å kunne tas ut. Nå måtte jeg riktignok bytte lenge etter at garantien var utgått så akkurat det å miste garantien var ikke noe problem, men høres helt merkelig ut om man skulle miste garantien pga. man tar ut en del som bare er "klikk på plass".
Gjest Wilhelmine Skrevet 1. desember 2012 #8 Skrevet 1. desember 2012 Hæ? Jeg har da byttet batteri i min macbook, så de er jo laget for å kunne tas ut. Nå måtte jeg riktignok bytte lenge etter at garantien var utgått så akkurat det å miste garantien var ikke noe problem, men høres helt merkelig ut om man skulle miste garantien pga. man tar ut en del som bare er "klikk på plass". Min gamle MacBook kunne jeg også ta ut batteriet på, mens min MacBook Pro går ikke an å ta ut batteriet på. Så det er vel på disse med fast batteri at garantien ryker, tror jeg.
Cata Skrevet 1. desember 2012 #9 Skrevet 1. desember 2012 Aha, det forklarer saken. Min er "utgammel" så hvis konseptet er endret så skjønner jeg det bedre.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #10 Skrevet 1. desember 2012 Det beste er egentlig å ikke bruke dem. Lad dem opp, og legg dem i kjøleskapet. Tungvint, men da varer de lengst. Står de på lading konstant vil de bli utsatt for et annet problem: Varme. På den annen side, vil opp og utladingssykluser også krympe levetiden, så man er fokka stort sett uansett. (AB i #2 er inne på noe). Det verste man kan gjøre er uansett å lade dem heeelt ut, dvs å gå fordi sikkerhetsinnstillingene som er satt opp originalt. Hæ, du kommer med så masse for og mot - hva bør jeg egentlig gjøre..? Anonym poster: 23811a666f0fcf6b1b0cc1e4fc0676e3
Gjest brutal mann Skrevet 1. desember 2012 #11 Skrevet 1. desember 2012 Det beste er egentlig å ikke bruke dem. Lad dem opp, og legg dem i kjøleskapet. Tungvint, men da varer de lengst. Står de på lading konstant vil de bli utsatt for et annet problem: Varme. På den annen side, vil opp og utladingssykluser også krympe levetiden, så man er fokka stort sett uansett. (AB i #2 er inne på noe). Det verste man kan gjøre er uansett å lade dem heeelt ut, dvs å gå fordi sikkerhetsinnstillingene som er satt opp originalt. Om det er mac du har, og den bruker samme patentet som windows når det gjelder virtuelt minne, vil du få en veldig treg maskin når disken nærmer seg full (den bruker disken i tillegg til RAM). Å defragmentere disken kan også ha en effekt, om det er noe man gjør sjelden (vet ikke hvordan defragmentering er implementert på mac). HFS+ har innebyggede mekanismer for å motvirke fragmentering. Så defragmentering på HFS+ har lite for seg sammenlignet med de gamle filsystemene fra MS. Dette har med operativsystemet å gjøre (idag er det jo stort sett samme hardware på mac og "ikke-mac"). Windows NT ble ofte brukt til sliktno før i tiden, men det er litt gammelt nå. Ellers trodde jeg det var vanligere med en eller annen spesialversjon av Linux til kritisk industribruk? Ofte benyttes properitære realtime OS skrevet av leverandøren av robotene. Styringssystemene kommer på ymse, men heldigvis er det ennå vanlig med andre ting en MS sine OS. Jeg både tror og håper at ingen bruker MS sine OS til sikkerhetskritiske systemer. 1
Gjest brutal mann Skrevet 1. desember 2012 #12 Skrevet 1. desember 2012 Hæ, du kommer med så masse for og mot - hva bør jeg egentlig gjøre..? Anonym poster: 23811a666f0fcf6b1b0cc1e4fc0676e3 Lad når du kan. Alltid oppdater programvaren. Trenger ikke slå maskinen mer av en at du lukker lokket på den. Ha brannfare i bakhodet når du lader. Råd utover dette er hypotetiske teorier for teknikk-onanister.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå