Gå til innhold

Banner folk fra nord i Norge så mye fordi de er sure pga mørket?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest juvelia

Jeg er fra Troms å er opdratt til å ikke banne,det er helt unaturlig for meg. Hører generelt lite bannskap blant folk,men om noen banner er det somregel med en humoristisk undertone selv om man er fortvilet over noe. Feks om man har fått parkeringsbot.. Hadde jeg hørt en som bannet å var flyforbanna hadde jeg tenkt han var psykisk ustabil.

Endret av juvelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid tenkt det er en del av kystkulturen. Livet som fisker utpå havet har alltid vært farlig, karrig og tøft. En slik livsstil gjør noe med kulturen, og man får et mer jordnært og pragamtisk syn på det meste. En kan se noe av det samme i bondesamfunn, vil jeg tro. Ikke nødvendigvis banningen, men et jordnært og praktisk syn på det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hypotesen om surhet og mørketid ikke var den mest gjennomtenkte, synes jeg likevel spørsmålet om hvorfor folk nordpå banner så mye, er legitimt - det har jeg lurt på mange ganger.

Og ikke minst har jeg lurt på hvorfor det er så mange fra de to nordligste fylkene som framhever akkurat den delen av den nordnorske kultursom noe å være stolte av. Det er da mye annet de kan være stolte av, enn akkurat å ha et ramsalt språk.

Og som et ps: Ingen av de jeg kjenner fra Troms og Finnmark banner mer enn "søringer" jeg kjenner, så om bannskapen er en myte, eller om det faktisk bannes så mye som befolkningen fra nord sier, vet jeg ikke.

Jeg tar utgangspunkt i at det hevdes at bannskap er en del av den nordnorske kulturarven.

Anonym poster: d8fa7441d3a373b59a12a7ec9fa8e573

Jeg tror definitivt ikke at folk fra nord banner så mye mer enn folk fra sør, men mer det at banningen er grovere og mer høylydt.

Forøvrig så mener jeg at nordlendingene IKKE finnmarkingene banner mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...