Gå til innhold

Banner folk fra nord i Norge så mye fordi de er sure pga mørket?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Banner de fordi de blir deprimerte på grunn av at det er mørkt hele vinteren, langt nord, for eksempel oppe i Finnmark eller hvor det er mørkt? Geografi er ikke min sterke side ;)

Man hører jo alltid om at de banner og er så stygge i kjeften. Kanskje de en gang ble så dritt lei av mørket at de begynte å banne fælt og kjefte fælt, så ble det liksom en delkultur..

Anonym poster: eeb8459711f1b334ed01c25b1830e634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg synes det er veldig koselig med mørkt.

og de jeg kjenner banner ikke så veldig mye. ikke jeg heller forsåvidt....

Anonym poster: 472a8c58d0e29a57345daf427b4f825d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er veldig koselig med mørkt.

og de jeg kjenner banner ikke så veldig mye. ikke jeg heller forsåvidt....

Anonym poster: 472a8c58d0e29a57345daf427b4f825d

Neivel.......................

Men hva mener du om temaet da? Sånn bortsett fra det..

Blir dere vant til mørket fort?......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banner de fordi de blir deprimerte på grunn av at det er mørkt hele vinteren, langt nord, for eksempel oppe i Finnmark eller hvor det er mørkt? Geografi er ikke min sterke side ;)

Man hører jo alltid om at de banner og er så stygge i kjeften. Kanskje de en gang ble så dritt lei av mørket at de begynte å banne fælt og kjefte fælt, så ble det liksom en delkultur..

Tviler jeg på- jeg banner mye og ofte. Men det er det jeg er vant med.Vokste opp med masse banne ord,men det var (er...) en del av vår normale måte å prate på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Tviler jeg på- jeg banner mye og ofte. Men det er det jeg er vant med.Vokste opp med masse banne ord,men det var (er...) en del av vår normale måte å prate på.

Men tror du at den delkulturen har utviklet seg pga manglende sollys og depresjoner? Eller banner dere hele tiden, selv når dere er glade? Og lykkelige?

Jeg tror at nordlenninger kanskje bare har et behov for det.. :P

Men det må ha utviklet seg på en eller annen måte!

Her jeg bor (øst) er det ikke vanlig å banne hele tiden.

Endret av Badebuksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatningen av at nordlendinger flest banner så mye er nok først og fremst en stereotype, folk fra andre steder i landet banner nok minst like mye. Banning på nord-norsk dialekt høres også i mine øyne en god del mer unikt og særegent ut, som sikkert kan ha hjulpet litt på å ha skapt denne oppfatningen.

Og hvis det er slik at ikke-nordlendinger banner minst så ser jeg ikke bort i fra at det har noe med dette å gjøre:

http://www.nrk.no/ny...andet/1.7467160

Endret av meh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her! At banner pga mørket er bare tull, hjelpes :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

finn deg eit kart! og leit opp litt om mørketid og "hvor det er mørkt"! det er allmennkunnskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller enkelte folk fra sør så dumme spørsmål fordi det er så lyst "der nede"?

:fnise:

Aiai, alt dette snakket om allmennkunnskap, og så kommer dette............

Det er jo aldeles ikke lyst andre steder enn i nord, om sommeren.....

Det er allmennkunnskap at resten av norge omtrent har dag og natt.

Og det er kanskje også allmennkunnskap (nei, som vi liker dette ordet, eller hva??) at det er en smule mørkere her frem til solen snur i midten av desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du at den delkulturen har utviklet seg pga manglende sollys og depresjoner? Eller banner dere hele tiden, selv når dere er glade? Og lykkelige?

Jeg tror at nordlenninger kanskje bare har et behov for det.. :P

Men det må ha utviklet seg på en eller annen måte!

Her jeg bor (øst) er det ikke vanlig å banne hele tiden.

Tror det bare har blitt slik her ,bor i Oslo .Vi har nok sol,var nok ikke så deppa da vi vokste opp( dog jeg da jeg ble mobbet) men sån generelt,nei.

Ikke unormalt med ; Faan det der var bra!

Så vi ser nok ikke ordene som banneord,men mer "Normale" ord .. Rart ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg i Tromsø, og her er det for tiden mørketid. Dvs. det er ikke svart hele døgnet, fra rundt kl. 10 til 12.30 er det ganske lyst og man skimter sola (ingen solstråler, ser ut som ved soloppgang) i horisonten. Etter flere år i byen (kommer sørfra), har jeg ikke opplevd at de banner noe mer enn andre. De har noen andre uttrykk, men synes altså ikke at disse blir brukt oftere enn f.eks. bergensere eller folk fra Oslo.

Jeg tror ikke at folk som bor i Nord-Norge generelt er sure fordi vi har mørketid. Om så skulle stemme, så skulle man tro at de som ble sure over det, vendte snuten sørover. De aller fleste her oppe liker mørketiden, inkludert en søring som meg selv. Det er den flotteste tiden gjennom hele året, og slår for min del ikke midnattssola.

Anonym poster: 4d8e3cb32e56d0b2b090829412ad1a8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

Så i følge din teori må de være de mest saktmodige mennesker i hele verden om sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal mann

Jeg tror de nordpå puler mer om vinteren fordi det ikke er annet å ta seg til. Samtidig tror jeg de nordpå puler mer om sommeren fordi de ser alle de deilige damene 24 timer i døgnet. Med andre ord, flytt nordover og få pult!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de nordpå puler mer om vinteren fordi det ikke er annet å ta seg til. Samtidig tror jeg de nordpå puler mer om sommeren fordi de ser alle de deilige damene 24 timer i døgnet. Med andre ord, flytt nordover og få pult!

Lågmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stiller enkelte folk fra sør så dumme spørsmål fordi det er så lyst "der nede"?

:fnise:

Selv om hypotesen om surhet og mørketid ikke var den mest gjennomtenkte, synes jeg likevel spørsmålet om hvorfor folk nordpå banner så mye, er legitimt - det har jeg lurt på mange ganger.

Og ikke minst har jeg lurt på hvorfor det er så mange fra de to nordligste fylkene som framhever akkurat den delen av den nordnorske kultur som noe å være stolte av. Det er da mye annet de kan være stolte av, enn akkurat å ha et ramsalt språk.

Og som et ps: Ingen av de jeg kjenner fra Troms og Finnmark banner mer enn "søringer" jeg kjenner, så om bannskapen er en myte, eller om det faktisk bannes så mye som befolkningen fra nord sier, vet jeg ikke.

Jeg tar utgangspunkt i at det hevdes at bannskap er en del av den nordnorske kulturarven.

Anonym poster: d8fa7441d3a373b59a12a7ec9fa8e573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurifix

Folk banner faktisk ikke så mye. Jeg banner en del fordi jeg liker hvordan ordene legger ekstra trykk på ting.

"Veldig kaldt" høres så relativt ut. Har du ikke på deg ullsokker?!

"Faen så kaldt" da skjønner folk at selv ikke ullsokker hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snyball

Jeg tror ikke de banner på grunn av mørket. Halve slekta mi er fra nord, men de har bodd store deler av livet sitt på østlandet, og de banner for det. Tror det ligger i deres natur :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som bor i Nord-Norge men som ikke banner er ikke en ekte nordlending.

Anonym poster: 395cc88c85abdf8bcc00af277735faca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...