Gå til innhold

Du, veganer..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

..er du imot å utnytte dyr? Eller synes du bare animalske produkter er ekkelt, så du ønsker å være veganer av den grunn?

Om du passer bedre inn i første spørsmål, så vil jeg også stille et ekstra spørsmål:

Synes du det er utnytting av dyr (og for deg dermed forkastelig og uakseptabelt) å bruke dyr som terapi? F. eks hvis noen tar med seg terapikaniner eller terapihunder på et eldresenter og gleder gamlinger.. Fikk inntrykk av at noen mente det en gang, så derfor lurer jeg på om det er en vanlig mening blant veganere?

(Dyrene er jo glade til, man skal jo ikke bruke dyr som har "sosial angst", men som liker selskap, så jeg ser på det som en vinn-vinn situasjon faktisk. Dyrene får møte mennesker, noe de liker, og gamlingene blir gledet).

Anonym poster: cf7eec625059bbeb6c1d8b0bceeabc70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å generelt bruke dyret til for eksempel melk eller egg, er jeg prinsipielt ikke imot. Men i dag går alt ut på å produsere masse og å produsere det billig. Derfor blir dyrevelferden i stor grad nedprioritert. Derfor tror jeg mange velger å boikotte denne næringen. Men jeg synes man kan kjøpe egg hos en lokalbonde du VET behandler hønene sine bra og har det mer som hobby enn som yrke.

På samme måte synes jeg man kan ta med dyr som selskap til gamlinger, for det går jo ikke utover hvor bra dyret har det :)

Anonym poster: d516870be4dca0bcfff69f6dd9beceb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sága Grotesque

Så lenge dyret har et faktisk liv og ikke kun holdes i live for å bli dratt rundt for å underholde, samt trives med det det gjør, ser jeg ikke hva som er så ille. Et lignende eksempel er hester som brukes i terapiridning. Jeg har sett mange hester som virkelig liker det de gjør, som er oppriktig glad i menneskene de hjelper, som bryr seg om dem og passer på dem. Med andre ord mener jeg man må se an situasjonen.

Nå er jeg ikke veganer, men jeg er i overkant opptatt av dyrevelferd. Veganer må da være helt grusomt vanskelig å være, iallfall om alt skal være 110% dyrevennlig - alt fra møbler (produsenten kan jo ha noe i bagasjen?) til medisiner og dagligvarer. Da er det bedre å bruke den innsatsen på å heller skrike opp litt om dyrenes sak, mener nå jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tilleggsspørsmål:

Er veganere (ikke vegetarianere og dyrevernere, men veganere) imot abort hos mennesker?

Eller er det bare dyreliv som er verdt noe?

Anonym poster: cf7eec625059bbeb6c1d8b0bceeabc70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...