Gjest Badebuksa Skrevet 1. desember 2012 #1 Skrevet 1. desember 2012 Jeg vet mange sier f. eks "hunden min er 14 mnd" eller "hunden min er 18 mnd". Men når slutter man å bruke mnd og heller år? Ved fylte 2 år? Man kan jo ikke fortsette med mndstelling til hunden er 8 år: "Hunden min er 96 mnd". Det gjør vel ingen heller. Men når slutter man da?
Cleopatra Skrevet 1. desember 2012 #2 Skrevet 1. desember 2012 Jeg sluttet å telle mnd etter at hunden var 18 mnd, litt teit å si at hunden er 21 mnd
Notisblokk Skrevet 1. desember 2012 #3 Skrevet 1. desember 2012 Tror jeg kommer til å slutte etter 2 år.
Minya Skrevet 2. desember 2012 #4 Skrevet 2. desember 2012 Jeg slutter å telle måneder på både mennesker og dyr når de passerer ett år. Synes det virker så teit å si at dyret/ungen er tretten, fjorten, seksten eller atten måneder. 2
Notisblokk Skrevet 2. desember 2012 #5 Skrevet 2. desember 2012 Holder du på med oppdrett etter adferd med dyr så har månedene litt å si.
Gjest Badebuksa Skrevet 2. desember 2012 #6 Skrevet 2. desember 2012 Jeg kunne jo sagt at hunden min er ett og et halvt år snart. Men jeg føler det er lettere å si xx mnd frem til fylte to år i allefall. Vet at noen sier 24 mnd også i forb. med hundeutstilling.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2012 #7 Skrevet 2. desember 2012 Jeg slutter å si mnd etter fylte 1 år. Hvis noen spør ville jeg da sagt hun er litt over 1 år. Eller 1,5 år. Eller snart 1,5 år. Eller noe i den dur. Anonym poster: bc379460c51f4bdf12cf533138b7c912
Gjest Doh Skrevet 2. desember 2012 #8 Skrevet 2. desember 2012 Nå har jeg katt da, men sluttet med mnd da han var ett år. Ved utstilling ol skjønner jeg at man bruker mnd til to år da, men ikke i dagligtale
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2012 #9 Skrevet 2. desember 2012 Enig med AB#7 Når dyr, og barn for den sags skyld, er fyllt et år så slutter jeg med mnd. Synes det høres teit ut når feks foreldre sier at barnet er snaaaart 36 mnd. Anonym poster: 9ae38cd4e173189c5eebdd716dcc5a10
Rubies_ Skrevet 2. desember 2012 #10 Skrevet 2. desember 2012 Når hunden er 2 år er den jo voksen, så er vel greit å slutte å telle månedene da.
Athene Skrevet 2. desember 2012 #11 Skrevet 2. desember 2012 Det finnes ingen fasit, du gjør som du føler for. Men jeg hadde nok reagert om noen sa 13, 14, 15 måneder.... Selv har jeg katter, og har aldri brukt måneder. Kanskje med unntak av 4, 5, 6 mnd. Etter det har det gått i "drøye halvåret", "nesten året", og så videre.
Notisblokk Skrevet 2. desember 2012 #12 Skrevet 2. desember 2012 Når hunden er 2 år er den jo voksen, så er vel greit å slutte å telle månedene da. Jeg ville heller sagt 3 år, men det kommer jo helt ann på rasen. Små raser blir fortere voksne enn store
Rubies_ Skrevet 2. desember 2012 #13 Skrevet 2. desember 2012 Jeg ville heller sagt 3 år, men det kommer jo helt ann på rasen. Små raser blir fortere voksne enn store Jaja, whatever. Det er jo vanlig å si at hunder blir voksne rundt 2 årsalderen. Det er uansett ikke poenget.
Sugerøret Skrevet 3. desember 2012 #14 Skrevet 3. desember 2012 (endret) uhm tror jeg slutta sån ved 1års alder.Men med "fagfolk" ble det nok mnd ,pga røntgen,spørsmål om kløv osv. Dvs måneder frem til han var 2 år Når hunden er 2 år er den jo voksen, så er vel greit å slutte å telle månedene da. Må rette litt der,ikke alle raser er voksne ved 2års alder. En leonberger er ikke utvokst før den er 3- 3,5år gammel. Endret 3. desember 2012 av Kårky
Gjest Skrevet 3. desember 2012 #15 Skrevet 3. desember 2012 I forbindelse med utstilling brukes det som oftest opp til hunden er to år!
Rubies_ Skrevet 3. desember 2012 #16 Skrevet 3. desember 2012 Må rette litt der,ikke alle raser er voksne ved 2års alder. En leonberger er ikke utvokst før den er 3- 3,5år gammel. Jeg skjønner egentlig ikke vitsen med å kverulere og diskutere rundt dette. Det er jo ikke poenget! Alle vet vel at det er individuelle forskjeller mellom hunderaser når det kommer til dette. Jeg sa 2 år fordi min erfaring er med små hunderaser, og de fleste små hunderaser er voksne rundt 2 årsalderen.
Sugerøret Skrevet 4. desember 2012 #17 Skrevet 4. desember 2012 Kan ikke noe for det.Jeg er spikra sammen slik.
Gjest Badebuksa Skrevet 4. desember 2012 #18 Skrevet 4. desember 2012 Jeg skjønner egentlig ikke vitsen med å kverulere og diskutere rundt dette. Det er jo ikke poenget! Alle vet vel at det er individuelle forskjeller mellom hunderaser når det kommer til dette. Jeg sa 2 år fordi min erfaring er med små hunderaser, og de fleste små hunderaser er voksne rundt 2 årsalderen. Jeg har en på 6 kg ca, han er voksen når han er 3 Og enkelte (*kverulere*) hunderaser er faktisk ikke voksne før de er 3-4-5 år. Men uansett.. Fra hunden min er 1,5 år skal jeg nok si 1,5 år *ca*
Gjest Skrevet 4. desember 2012 #19 Skrevet 4. desember 2012 Når det er voksne eller ikke har jo ikke noe med når man slutter å telle mnd, emn teller da ikke måneder til unger er voksne? I alle tilfeller hvor dommere o.l. har spurt om alder så slutter man ved to år! Vennina stilte bikkja, dommern spurte alder, hun sa to år om tre måneder, dommeren sa da at han lurte på hvor gammel bikkja var nå, ikke om tre mnd! Så tydelig at det er den veien de vil ha det!
Gjest Badebuksa Skrevet 4. desember 2012 #20 Skrevet 4. desember 2012 Men bikkjer er voksne "litt" før mennesker liksom. Så blir ikke så mange mnd å holde styr på, så det er ikke sammenlignbart. Jøss, trodde dommere hadde noen papirer på hundene som var påmeldte jeg, der det står alder. Så lenge hunden stilles i en spesiell klasse spille det vel ikke så stor rolle hvor gammel bikkja er, akkurat på riktig mnd?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå