Chelsea82 Skrevet 1. desember 2012 #1 Skrevet 1. desember 2012 Hei! Jeg vurderer å skaffe meg pulsklokke, da jeg ikke opplever forbedring av kondisjon i treningen. Det som er viktig for meg er at den skal måle pulsen riktig, helst uten bruk av sånt bånd rundt brystet, kunne lagre data fra treningsøkter, fortelle meg når jeg har fremgang.Hvilken pulsklokke bør jeg gå for?
Geparden Skrevet 1. desember 2012 #2 Skrevet 1. desember 2012 Det er visst tynt med svar. Det finnes omtrent 2694 forskjellige pulsklokker der ute, så det er jo litt å velge i. Budsjett og type idrett/trening har litt å si og det er ikke mulig å finne spesifikke klokker uten å vite det. Jeg tror du kan få problemer med å finne noe annet enn pulsbelte, det er bare det jeg har sett i salg i hvert fall. Jeg har knapt sett noe annet enn Polar og Garmin i bruk i mine treningsgjenger. De er rimelig bunnsolide, men du må velge akkurat dem for det. Det er flere merker som er bra. Et viktig spørsmål er om du vil ha med GPS eller ikke. Jeg synes GPS er genialt for sykkel og ski, det er gøy og nyttig å kunne se hvor jeg har vært. Litt usikker for løping, men jeg løper sjelden så kanskje derfor. For innendørstrening er GPS helt verdiløst og til og med en ulempe. Trener du utendørs er høydekurve et must, som mange klokker har. Forskjellige modeller har forskjellig batteritid, funksjoner, hvor mange økter som kan lagres og de kan være oppladbare eller ikke. For å bli bedre er det bare treningen som teller. Hvis du ikke merker fremgang kommer det sannsynligvis av 1. Du har fremgang, bare merker det ikke 2. Du trener ikke så hardt som du tror 3. Du trener for hardt eller på feil måte, og får for lite hvile Jeg fikk kjempefremgang da jeg fikk meg pulsklokke. Det var morsommere å trene så jeg trente mer, og jeg begynte å skille bedre mellom rolig og hardt. Og trente mer hardt, etter hvert i hvert fall, men det kommer jo an på hva målet er. Men i seg selv hjelper ikke pulsklokke. Det er bare et verktøy. For å måle fremgangen er det programvaren som teller. Først hadde jeg en Polar uten GPS. Polar sin programvare som jeg kan installere på min egen PC (tror den forkortes PPP) har jeg likt godt. Den er beregnet på Polarklokker uten GPS. Den er lett å bruke og oversiktlig og har fortalt meg alt det viktige. Online-greia deres kjenner jeg ikke. Det virkelig, virkelig dumme med Polar har vært IR-overføring av data fra klokka til PC. Rett og slett utrolig klønete, kronglete og gammeldags, jeg irriterte meg hver eneste bidige gang, og det var en grunn god nok til å velge noe annet. Så vidt jeg vet har de funnet på noe bedre i det siste, og det er i tilfelle på høy tid. Jeg var bortsett fra det fornøyd med min gamle Polar og programvaren, lenge. Så kjøpte jeg en Garmin med GPS, sjennialt og jeg burde gjort det minst to år før. Garmin har en nettbasert greie kalt Garmin Connect. Jeg er ikke venn med den, så jeg har ikke brukt den til noe annet enn datalager. Strava.com er for de med konkurranseinstinkt, der man legger inn turer og kan sammenligne seg med andre. Det er inspirerende og gøy, men ikke noe mer enn det. Strava er helt uegnet til å holder oversikt over trening. Nå bruker jeg SportTracks som jeg er kjempefornøyd med.SportTracks er tredjepart, og funker med både Garmin og Polar. Helt topp, og grei å bruke. Det er lett å laste inn økter, og de kommer opp med GPS-spor og pulskurver og alt som er. Det går an å legge inn vekt og se hvordan den forandrer seg, utstyr man bruker og det meste. Jeg fant noen plugins som beregner treningsbelastning og annet, det har også vært nyttig hjelp. Men det er fortsatt selve treningen som avgjør, da, kommer ikke unna det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå