AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #1 Skrevet 1. desember 2012 Jeg jobber i en matbutikk hvor vi har en ansatt som er 16 år, alle de andre er myndige. Har vedkommende lov til å sitte i kassen, og selge alkohol og tobakk? Finner ingen lover som omhandler dette, så tenkte å spørre dere kloke hoder :-) Anonym poster: 8f541ce364be7c5a2476675bf56759f8
Blå Trombone Skrevet 1. desember 2012 #2 Skrevet 1. desember 2012 Har lov til å sitte i kassen, men ikke selge øl, røyk og medisiner. Hos oss skal det da ringes på en annen ansatt som slår tingene inn på kassa. Andre steder praktiserer de det slik at den mindreårige har lov å selge varene så lenge det er en ansatt over 18 år på jobb. 2
Chloe- Skrevet 1. desember 2012 #3 Skrevet 1. desember 2012 Nei, vedkommende kan ikke selge alkohol, tobakk, lotteriprodukter eller medikamenter. 2
Gjest tarandus Skrevet 1. desember 2012 #4 Skrevet 1. desember 2012 Det kommer vel ann på rutinene i butikken. Noen ganger kan de kun selge om de har noen myndige i nærheten, andre butikker praktiserer at de IKKE kan selge, mens noen igjen lar de selge så lenge det er myndige som har hovedansvaret i butikken på det aktuelle tidspunkt.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #5 Skrevet 1. desember 2012 Det kommer vel ann på rutinene i butikken. Noen ganger kan de kun selge om de har noen myndige i nærheten, andre butikker praktiserer at de IKKE kan selge, mens noen igjen lar de selge så lenge det er myndige som har hovedansvaret i butikken på det aktuelle tidspunkt. Da bryter de vel loven? Ser jo rett som det er avisoppslag der det er gjort kontroller og butikkene har driti seg ut på det med alkohol og medisinsalg især. Anonym poster: aaa466860cbd411f348ca5ba72f4a758 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #6 Skrevet 1. desember 2012 Da jeg var 17 og jobbet i matbutikk, hadde jeg en stor plakat foran kassa (lett synlig) der det sto: "Jeg er under 18 år. Skal du kjøpe øl, tobakksprodukter eller legemidler må du gå til kasse 2" Det var ingen problemer i det hele tatt. Det hendte at noen stressa mennesker ikke "så" plakaten, men det var unntaksvis. Jeg ser også slike plakater i butikkene her også, og det ser ut til å fungere greit. Anonym poster: 2cf5ee14f5828b716f51f58c66be6eba 2
Gjest Daenerys Skrevet 1. desember 2012 #7 Skrevet 1. desember 2012 Der jeg jobbet før måtte personen på under 18 plinge så jeg enten kunne slå inn i kassen selv, eller at jeg kunne vurdere om jeg skulle spørre personen som skulle kjøpe om leg eller ikke. Mitt ansvar altså. Var personen åpenbart 50+ bare nikket jeg, så fikk personen lov til å slå inn. Men måtte alltid vurdere det.
Miah Skrevet 1. desember 2012 #8 Skrevet 1. desember 2012 Huff, er vel en del av grunnen at de helst vil ha folk over 18 i kassen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå