Gå til innhold

Trenger hjelp til å sette opp budsjett for 17 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min datters far har flyttet fra hverandre, og har bestemt at vår datter på 17 år skal få en viss sum fra hver oss i måneden til klær, utstyr og lommepenger. Vi betaler utenom telefon, busskort, forsikring (naturligvis) og treningskontigent.

For meg og faren er det greit at vi blir enig om en fast sum fra oss hver pr måned, og da må hun klare seg med dette. Vi ser også at dette kan være greit å gjøre slik at hun får lære seg hvordan man disponerer penger. Tenker da på at hun får lære seg at om hun ønsker en litt dyrere jakke, så må hun spare litt. Like dan at hun må kjøpe treningsklær selv, pensko osv.

Kan legge til at datteren vår er relativ nøktern, og er ikke av dem som bruker mye penger på dyre klær. Hun har også en liten bijobb og tjener egne penger.

Hvilken sum (totalt) pr måned er passende for en på 17 år som skal betale selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ta utgangspunkt i sifo? De har kalkulator.

• Liker 1
Skrevet

Så dere betaler telefon, busskort, forsikring og trening for henne? Regner med at dere betaler det meste av maten hennes også?I så fall er det ikke mye igjen å trenge. En 1000-lapp i måneden burde være mer enn nok, virkelig. Kanskje en mindre sum også er nok. Spesielt når hun tjener egne penger.

• Liker 1
Skrevet

500 fra hver skulle være rikelig.

Anonym poster: 5910921bbd17dbb1db205c8084225338

• Liker 1
Skrevet

Så dere betaler telefon, busskort, forsikring og trening for henne? Regner med at dere betaler det meste av maten hennes også?I så fall er det ikke mye igjen å trenge. En 1000-lapp i måneden burde være mer enn nok, virkelig. Kanskje en mindre sum også er nok. Spesielt når hun tjener egne penger.

Jeg tror nok de fleste foreldre bruker betydelig mer enn 250 i uka/1000 i mnd på nødvendige klær, sko og utstyr til sine barn. Det er virkelig ikke mye man får for den summen, det er min erfaring når jeg ser på eget forbruk til meg selv. Det lureste er vel å regne over hva dere har brukt det siste året og så dele opp summen. At hun tjener penger selv bør dere ikke noe som bør brukes som motargument eller er det vanlig at foreldre nekter å dekke venlige utgifter til sine barn med argumentet om at ungene kan da betale nye vintersko selv, det tjener jo penger...?

Anonym poster: d02d5373c9b15d6b29783a65c94f6a1e

Skrevet

Jeg tror nok de fleste foreldre bruker betydelig mer enn 250 i uka/1000 i mnd på nødvendige klær, sko og utstyr til sine barn. Det er virkelig ikke mye man får for den summen, det er min erfaring når jeg ser på eget forbruk til meg selv. Det lureste er vel å regne over hva dere har brukt det siste året og så dele opp summen. At hun tjener penger selv bør dere ikke noe som bør brukes som motargument eller er det vanlig at foreldre nekter å dekke venlige utgifter til sine barn med argumentet om at ungene kan da betale nye vintersko selv, det tjener jo penger...?

Anonym poster: d02d5373c9b15d6b29783a65c94f6a1e

Min mor har aldri brukt 1000 kroner i måneden på klær til meg, den største utgiften er mat. En ny vinterjakke trenger man ikke hvert år, heller ikke nye vintersko. Sko som er "slitevarer" får man nye fra 199,- og oppover. Bukser trenger man kun 2 - 3 av. Topper har man lenge.

Det er ikke mye man trenger, men ungdommer vil gjerne ha veldig mye. Når jenten er 17 burde hun ikke få mer enn det hun trenger, og resten kan hun skaffe selv.

• Liker 4
Skrevet

Hvis man ser på SIFO sin kalkulator så sier den (jeg la inn jente 14-17 år):

790 kr til klær og sko

470 kr til personlig pleie

1040 kr til lek og fritid

Så totalt 2300 kr. Men siden hun neppe betaler alt av toalettsaker og siden dere kan trekke i fra blant annet det hun skulle ha brukt av de 1040 kr til trening så blir det jo litt lavere. Jeg hadde nok sagt 1500 kr. For det koster virkelig, selv om man ikke bruker mye.

Skrevet

Jeg hadde en slik løsning når jeg var 15 til jeg flyttet hjemmefra. Fikk 1200,-. Det er 20 år siden.... Jeg jobbet også ved siden av - og var nøktern.. Ville nok satset på 2500,- i disse dager.

Skrevet

Jobber hun ikke?

Skrevet

Altså, om hun har egen jobb, og dere betaler mobil, trening, mobil, busskort, mat og forsikring ser jeg ikke poenget med lommepenger til en syttenåring.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har aldri fått lommepenger, og kan ikke forstå de som synes at 1000 kr er for lite.

Selv fikk jeg selvfølgelig mat, skoleutstyr, busskort og andre nødvendigheter, og fikk penger om et var noe spesielt jeg trengte. Litt sminke og klær kan koste langt mindre enn 1000 i mnd! Brukte sikkert under 500 per måned, for det var jo ikke hver måned jeg trengte klær eller sminke.

Dyre merketing (f.eks. unødvendig dyr vinterjakke) ønsket jeg meg til bursdag eller jul.

Hun har råd til alt hun trenger og mer til for 1000 i måneden, så lenge hun ikke vil ha dyre merkeklær o.l.

Men da er det vel greit at hun faktisk må spare litt eller betale med jobbpenger for det er strengt tatt ikke nødvendig.

• Liker 1
Skrevet

1000 Kr i mnd strekker ikke langt om hun ikke har en jobb på si.17 åringen i huset her har stipend på 1800 kr i mnd , jobber og tjener va 3000. Vi betaler busskort og en fritidsinteresse for på ca 400 pr mnd

Anonym poster: 644543de3b2c26b199b68199725c1920

Skrevet

1000 Kr i mnd strekker ikke langt om hun ikke har en jobb på si.17 åringen i huset her har stipend på 1800 kr i mnd , jobber og tjener va 3000. Vi betaler busskort og en fritidsinteresse for på ca 400 pr mnd

4800kr i måneden er uhorvelig mye for klær og fornøyelser for en syttenåring.

• Liker 2
Skrevet

wow....tenåringer i dager er virkelig bortkjemte altså!

fra jeg fikk ekstrajobb som 15-åring har jeg måtte betale det aller meste selv! fikk ingen ukepenger eller barnetrygd. da jeg begynte på videregående og fikk stipend ble det også slutt på nødvendighet som busskort osv. jeg betalte også husleie til mamma fra jeg var 18 år til jeg flyttet ut som 19 åring da mamma mistet barnetrygden siden eg var blitt myndig.

viss denne 17 åringen har jobb og stipend skjønner eg ikke hvorfor dere skal gi henne ukepenger.

Skrevet (endret)

Edit: dobbelpost

Endret av MissCoverdale
Skrevet

I all verden! Skal 17åringer henge på cafe og restauranter dagen lang? Hvem i huleste ville gitt 2500 til en tenåring som får dekket alle utgifter, samt tjener egne lommepenger? Jeg syns en tusenlapp holder lenge i deres tilfelle.

• Liker 3
Skrevet

Hvis dere vil lære jenta å styre penger, så slutter dere å betale alt for henne. Lar henne få en fast sum pr måned, å så må hun selv prioritere hva hun skal bruke dem på. Feks mobilabb eller kontantkort? Busskort eller gå? Trene som koster penger, eller jogge rundt kvartalet? Osv...

• Liker 2
Skrevet

De unge vokser fortsatt. De endrer klessmak. Det er viktig at de har noe som er ok og som de føler seg vel i. Datter kjøpte billig for da gikk det greit å bytte ut.

Man har fortsatt det samme forsørgeransvaret selv om tenåringen tjener egne penger. I stede for å dytte alle kostnadene over på tenåringen så ville jeg heller forsørget som vanlig og forlangt sparekonto.

Ser du luksusfellen så setter de et minimum til 500 kr pr. måned til klær. I tillegg så trenger hun penger til det sosiale livet sitt og småutgifter.

I og med at hun får dekket såpass mye fra dere så hadde jeg nok sagt at 1000 kr var helt ok. Ikke mer.

Her måtte tenåringen dekke busskort, mobil, klær og sosialt for 1400 kr i måneden. Jeg tro til ved dyre skoleturer, faste aktiviteter og dyre klær. Jeg skjønte jo at det ikke var lett å spare opp når et par vinterstøvler kostet godt over 1000 kr. Nå snakker jeg om en gutt og der er det faktisk mye vanskeligere å få billig tøy. Med jenta så var det null problemer.

Anonym poster: d05752060c183c33d72caf80cf0263f8

Skrevet

Jøss. Hun skal få litt av en smell dersom hun skal studere... Over 5.000 på dilldall i måneden er noe de færreste kan drømme om. Som student kan man kanskje regne bortimot 1.000 kr/måned på alt som ikke har med bolig, bøker, mat eller busskort å gjøre. Maks. For veldig mange heller nærmere 2.00 kr... Og husk at det finnes ikke deltidsjobber for alle studentene som ønsker det.

Anonym poster: f939aec8a96181e69c33c02d29fee58f

• Liker 1
Skrevet

Tenk etter i et to års perspektiv, hva trenger hun av tøy i forhold til hva hun har nå. En sommerjakke/vinterjakke, ullundertøy, to sett sommersko, et sett høst/vår sko og to par vintersko, pentøy til jul/ 17 mai, pensko, undertøy sminke, frisør *8, vanlig slitetøy + fritidsting. Vet sønnene til venninna mi får 3000 i måneden, men de må dekke busskort/bensin på moped + forsikring og trening/treningsutstyr, skoleting og skoleturer selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...