Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 16:00-23:00 helg pluss to dager i uken.

Mannen min jobber 06:00-14:00 alle fem ukedager.

Han legger seg omtrent 20:00 hver kveld. Noen ganger sover han på sofaen til midnatt, eller så sover han på soverommet.

Fordi jeg jobber såpass sent fire dager i uken, må jeg holde meg våken frem til ca midnatt hver dag for å ha en god rytme.

Ofte har jeg lite å ta meg til mellom middag og min leggetid, da han sover uansett.

Jeg har nylig blitt veldig interessert i sying, og fikk en symaskin av han i bursdagsgave. Jeg hadde planer om å sy både pakkekalender til han (har allerede kjøpt gavene), samt flere julegaver.

Problemet er at han mener jeg ikke bør sy på den etter åtte fordi den bråker. Soverommet er i andre etage, symaskinen er i første etage.

Han mener jeg bør sy på dagtid om det er så viktig.

Har prøvd å sy på dagtid, men finner liksom ikke kreativiteten. (På dagtid har jeg jo også praktiske ting som må ordnes.) Og det er jo i bunn og grunn denne dødtiden mellom åtte og elleve som frustrerer meg. Å ta et bad, å støvsuge, ja alle de tingene som jeg kunne tenke meg å gjøre etter åtte lager jo støy...

Dette har ikke blitt en stor diskusjon, fordi jeg ser jo at han sitt søvnbehov er viktig. Alikevel irriterer det meg grønn...

Råd?

Anonym poster: 28e4b0eaa096622c9445ba886d06c47d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ørepropper?

Men er det riktig av meg å kreve at han skal sove med ørepropper (det er ikke til å komme unna at det er ubehagelig og hindrende) bare fordi jeg vil sy, bade eller støvsuge? Føles altfor egoistisk ut.

Men klarer ikke slutte å ergre meg fordet... Spesielt over syingen, når jeg sitter å tvinner tommeltotter på kveldstid. :sjenert:

Skrevet

Nei jeg synes ikke det er egoistisk. Jeg sover selv ofte med ørepropper siden jeg bor midt i en by og kan ikke si jeg synes det er ubehagelig eller hindrende.

Å kreve stillhet etter kl 20 på kvelden derimot synes jeg er egoistisk.

• Liker 5
Skrevet

Synes det er litt kjipt av han dersom han mener du skal sitte helt stille og holde kjeft i fire timer, når han skal legge seg så unormalt tidlig. En symaskin bråker ikke SÅ mye! Du kan fint spørre han om han kan bruke ørepropper, det kan jo føre til en vinn-vinn-situasjon - du får sy, han får sove.

Anonym poster: 901cf4b87b1796185b250980536d26a1

• Liker 2
Skrevet

Argumentet hans er vel hvorfor syingen skal gå ut over søvnen hans (evnt. komforten hans i forhold til ørepropper) før tidlig jobb, når jeg har masse dagtid jeg /kan/ sy på.

Motargumentet mitt er at jeg ikke finner kreativitet på dagtid, har andre ærend som må gjøres ved vanlige åpningstider, samt at jeg har så pinende kjedelig dødtid fra åtte til elleve/midnatt.

(Mener ikke å argumentere mot dere som svarer, vil bare at alle skal se begge sider av saken ytteligere.)

Skrevet

Å kreve stillhet klokka 20 er fullstendig urimelig.

• Liker 2
Skrevet

Om soverommet til og med er i en annen etasje enn symaskinen forstår jeg ikke problemet. Dersom både døren til rommet der du syr og døren til soverommet er igjen: hvordan hører han lyden av den? Om symaskinen "rister" litt mot bordet går det fint ann å legge et ty (hånduk) under.

Støvsuge forstår jeg, men ta et bad? Helt seriøst? Hva er bråkete med at du bader?! Klesvask og dusjing etc, er jo helt kurrante aktiviteter mens en av dere sover..

Anonym poster: 4df652e98ff0ae3c55a2a76568614a33

• Liker 2
Skrevet

Om soverommet til og med er i en annen etasje enn symaskinen forstår jeg ikke problemet. Dersom både døren til rommet der du syr og døren til soverommet er igjen: hvordan hører han lyden av den? Om symaskinen "rister" litt mot bordet går det fint ann å legge et ty (hånduk) under.

Støvsuge forstår jeg, men ta et bad? Helt seriøst? Hva er bråkete med at du bader?! Klesvask og dusjing etc, er jo helt kurrante aktiviteter mens en av dere sover..

Anonym poster: 4df652e98ff0ae3c55a2a76568614a33

Takk for svar.

Burde presisert at badekaret er på badet innenfor soverommet. På kveldstid tar jeg vanligvis stellet på lillebadet nede. Samme gjør han om morgenen.

Soverommet er i andre etage, med dør, men den ligger i en åpen gang, sånn med rekkverk, ned til der symaskinen er. (Ala en hems med dør.) Har ikke mulighet til å flytte maskinen.

Har lest ørten antall bøker, sett på TV til øya ble runde, bakt fjorten kaker og runda internett. Jeg kreperer snart av å være stille etter åtte.

Alt jeg tenker på er bade, støvsuge, sy, sy, sy, sy. Omtrent som jeg tenkte på spekeskinke når jeg var gravid. :bond:

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri gått med på å være stille etter 20:00. Man kan virkelig ikke gå på tå så tidlig på kvelden, og du må jo få lov til å ha et normalt liv når han velger å legge seg så tidlig. Normalt for meg hadde vært å være stille rundt 22:00, da kan jeg forstå at symaskin og støvsuging kan holdes til dagtid. Syns din kjære er urimelig her - kjøp ørepropper til han, ha en normal hverdag, og så er det opp til han om han vil bruke dem eller ikke :)

• Liker 4
Skrevet

Sorry for at det ikke kommer noe saklig fra meg men.. Hahaha, så søt du er TS :fnise:

Anonym poster: 4b00a9b26f0be11010cfb0c6338f2464

• Liker 5
Skrevet

Dere må jo komme frem til noe..

Jeg syntes ikke det er stort å be om at han finner ut av øre propper eller noe så han ikke blir så forstyrret etter klokken 8. Det trenger jo ikke være slik at du skal sy hver dag etter kl.8 heller. Kanskje noen dager i uken må han sove med øre propper så du får styre litt på og andre dager når han ikke orker proppene eller noe så kan du gjøre stille ting som bake og lese bøker.

Slik fungerer det her i hjemmet. Kjæresten min har insomnia og noen ganger er han oppe noen døgn mens jeg MÅ sove. Jeg måtte rett og slett ta og gi litt. Selv om han KAN gjøre bråket sitt på dag tid så betyr det ikke at jeg skal kunne kreve at han sitter på hendene og ikke lager ett pip når jeg skal sove. Da hadde han blitt gal.. Jeg fant ut at med litt konsentrasjon så klarer jeg å sove igjennom støyet hannes uten øre propper, men jeg har dem kjøpt og klar skulle det være behov. Så pass hensyn syntes jeg jeg kan ta til sammboeren min som bråker klokken 5 om morningen, da kan din gubbe klare ta hensyn til at der er litt bråk klokken 8 om kvelden :P Men sammtidig så er der noen dager hvor jeg skal ha lov til å be ham være stille hvis jeg ikke orker, og det tar han selvfølgelig hensyn til. Gi og ta..

Anonym poster: 1c2b38a57daaa707524d7f5ce5c30bae

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar folkens!

Og takk for at jeg er søt.. :sjenert:

Jeg skal ta det opp med han så vi kan inngå et fint kompromiss. Stakkar mannen må jo opp før halv fem/fem hver dag for å rekke denne jobben, så jeg må fremlegge det på en måte som viser at jeg har forståelse for dette også.

Forhåpentligvis blir det hjemmesydde julegaver i år! Og mor trenger et langt, varmt bad snart! :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Syns det høres merkelig ut at en voksen mann trenger å sove fra kl 8-5, det er jo 9 timer!?!? Og det hver dag? Greit at folk har forskjellig søvnbehov, men dette høres ekstremt ut. I tillegg mener jeg at man ikke kan kreve stillhet i huset fra kl 8 om kvelden, selv i de mest "nazi" borettslag kreves ikke det før v 10-11 tiden. Så ja, her syns jeg virkelig at mannen er urimelig....

Skrevet

Det er sjeldent mer enn åtte timer. Legger seg åtte = sovner halv ni. Ofte oppe halv fem igjen.

Men jeg kan ikke si noe på det akkurat; jeg kan gjerne sove fra tolv til ti.

• Liker 2
Skrevet

Det er altså snakk om tre dager i uka der han ønsker å legge seg kl 20 og du ønsker å sy (de dagene du ikke jobber, eller legger han seg kl 20 i helgene også)?

Jeg syns han skal bruke ørepropper. han trenger ikke ha de i hele natta, jeg sover selv med ørepropper, og tar de som regel ut etter noen timer med søvn (tar de ut i søvne, hvis de ikke faller ut da). Det er nesten sånt man må regne med hvis man legger seg til unormale tider.

Bråker den symaskinen så veldig da? Nyere symaskiner er vel ganske stille av seg (min er 30 år, så ikke vet jeg) hvis de står på et stødig bord?

Så kan dere jo bli enige om en "stilletid", f.eks at etter kl 22 SKAL det være stille fra hobbyaktiviteter/TV etc.

• Liker 1
Skrevet

Bråker den symaskinen så veldig da? Nyere symaskiner er vel ganske stille av seg (min er 30 år, så ikke vet jeg) hvis de står på et stødig bord?

Symaskiner bråker ganske mye, spesielt om man syr fort.

Anonym poster: 901cf4b87b1796185b250980536d26a1

Skrevet

Jeg synes faktisk ikke det er urimelig at mannen krever at det er stille etter åtte, hvis han er nødt til å stå opp så tidlig og trenger så mye søvn. Det er mange som ikke kan bruke ørepropper, pga bittelitt øresus eller fordi de synes det er ukomfortabelt, og jeg regner vel med at mannen er i denne gruppen da?

Hva med å lese en bok?

Surfe?

Tegne?

Male?

Skrevet

Jeg jobber 16:00-23:00 helg pluss to dager i uken.

Mannen min jobber 06:00-14:00 alle fem ukedager.

Han legger seg omtrent 20:00 hver kveld. Noen ganger sover han på sofaen til midnatt, eller så sover han på soverommet.

Fordi jeg jobber såpass sent fire dager i uken, må jeg holde meg våken frem til ca midnatt hver dag for å ha en god rytme.

Ofte har jeg lite å ta meg til mellom middag og min leggetid, da han sover uansett.

Jeg har nylig blitt veldig interessert i sying, og fikk en symaskin av han i bursdagsgave. Jeg hadde planer om å sy både pakkekalender til han (har allerede kjøpt gavene), samt flere julegaver.

Problemet er at han mener jeg ikke bør sy på den etter åtte fordi den bråker. Soverommet er i andre etage, symaskinen er i første etage.

Han mener jeg bør sy på dagtid om det er så viktig.

Har prøvd å sy på dagtid, men finner liksom ikke kreativiteten. (På dagtid har jeg jo også praktiske ting som må ordnes.) Og det er jo i bunn og grunn denne dødtiden mellom åtte og elleve som frustrerer meg. Å ta et bad, å støvsuge, ja alle de tingene som jeg kunne tenke meg å gjøre etter åtte lager jo støy...

Dette har ikke blitt en stor diskusjon, fordi jeg ser jo at han sitt søvnbehov er viktig. Alikevel irriterer det meg grønn...

Råd?

Det var da veldig tidlig å legge seg kl 20 selv om han begynner på jobb kl 6

Anonym poster: afd1739bebd51b44d22d575077dc3a97

Skrevet

Det var veldig tidlig å ta kvelden for et voksent menneske. Klart at alle har forskjellige søvnbehov, men å sove 10 timer hver natt er faktisk ikke normalt. Kjenner ingen som legger seg så tidlig; selv de gangene jeg skal på jobb/pendle med 0540-bussen legger jeg meg da ikke klokka åtte om kvelden - kanskje mellom ti og elleve.. :klo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...