Gå til innhold

Sjekke seg hos legen "uten grunn"

Anbefalte innlegg

Gjest Blue Jeans
Skrevet

Jeg har en stund tenkt på at jeg vil få sjekket meg hos legen. Bare få tatt noen blodprøver for å sjekke om alt er som det skal. Vil bare nevne at jeg har mine grunner til det, men det er ingenting akkutt eller alvorlig. Men det er alikevel ting som bekymrer meg litt.

Men er det "greit" å be om å få tatt noen blodprøver bare for å få oversikt? Eller må det være viktigere grunner enn kun tungpust og uro?

Vil ikke komme der å bli sett på som en hypokonder eller en som bruker opp tiden til legen på "tull"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å si at du skal ha en helsesjekk, det er lurt å ta med et par år mellomrom og er ganske vanlig.

Anonym poster: 0f222d0c98e98d5dd4a38cfee36b5607

• Liker 7
Gjest Blue Jeans
Skrevet

Bare å si at du skal ha en helsesjekk, det er lurt å ta med et par år mellomrom og er ganske vanlig.

Anonym poster: 0f222d0c98e98d5dd4a38cfee36b5607

Okei, takk for svar! :)

Jeg har såvidt jeg vet, ikke tatt noen sånn test. Er 19 år så da er det vel på tide

Skrevet

Lurer jeg også på. Vil gjerne at kjæresten min skal ta en helsesjekk, han er 40, og er alltid tungpustet. Han røyker, og jeg vil så gjerne at han skal sjekke "tilstanden", og ikke vente til det er for sent (min far fikk påvist at han hadde utviklet kols i slutten av 50-årene - og da er det jo for sent!).

Men kjæresten vil ikke bestille time siden han ikke har noe konkret å sjekke for. Er en "vanlig helsesjekk" god nok grunn til å få en legetime?

Anonym poster: d190bbcf47c6f7329461b11d124a55cf

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Man trenger ikke oppgi grunn for å få legetime. Hun i skranken spør, men man trenger ikke svare. Man kan få legetime for hva som helst, i grunn.

Skrevet

Uforklarlig tung pust og uro bør absolutt sjekkes. Det kan være tegn på bakenforliggende ting,

Antakelig vil legen selv foreslå å ta generelle blodprøver for å sjekke at ting står bra til :) Min gjør i hvert fall det, sånn for sikkerhets skyld. Veldig glad for å høre at en ung gutt tar ansvar for helsa si og går til legen! :blomst:

Skrevet

Jeg har vært på sånn time. Det var litt ubehagelig der og da, men er kjekt å få sjekket jerninnhold, vitamin, etc. Jeg fikk påvist jernmangel og mangel på vitamin D, og det var nok grunnen til at jeg følte at jeg hadde problemer med konsentrasjonen iblant.

Anonym poster: e950532be92c00cb3b0b90dc170be99c

Skrevet

Om man føler seg helt frisk er det ingen grunn til å gå til legen for en sjekk. Dette er det faktisk forsket på, man har ikke funnet noen positivt med å gå til legen for en årlig sjekk om man føler seg frisk. Man kan ikke scanne hele kroppen og sykdommer gir som regel symptomer som man kjenner.

Men tungpust og uro er jo faktisk symptomer og bør sjekkes.

Anonym poster: 7e8a1548ba624c8d32fa3794c98c7207

• Liker 1
Skrevet

En generell helsesjekk, dersom man føler seg ganske "normal", har ingenting for seg. Det er tusenvis av ting som kan sjekkes ut, og man må vite hva man ser etter.

En slik sjekk vil normalt omfatte blodtrykk, noen enkle blodprøver og andre overfladiske undersøkelser. Men lite som kan avdekke større ting. Ser man etter kreft for eksempel er det tusenvis av tester som kan tas. Avføringsprøve for tarmkreft, mamografi for brystkreft etc. Er det hjertet man bekymrer seg for må det tas ekg, ultralyd av hjerte og mye mer. For kontroll av lunger må man ta røntgenbilder og brokoskopi.

Men har man plager, som røyking/tungpusthet, er det en ide å ta en sjekk. Da vet legen hvilke tester som bør tas.

Gjest Leirviking
Skrevet

Bare å bestille time hos lege det! Er som tannlegetimer, må innom der titt og ofte for å sjekke at alt er som det skal. Og vil nok si at kropp, sinn og helse er hakket viktigere :) trenger ingen offisiell grunn for legetime. Good luck!

Skrevet

Men har man plager, som røyking/tungpusthet, er det en ide å ta en sjekk. Da vet legen hvilke tester som bør tas.

Men hva sier man da? Kjæresten min har røyket i over 20 år så han merker jo ikke at han er tungpustet for eksempel - han har jo vent seg til denne gradvis. Så hvis han skal til legen må han ha noe konkret å vise til (føler han), han synes ikke det er god nok grunn at jeg er bekymret for helsa. Vil legen i det hele tatt gidde/kunne ta noen tester/undersøkelser som er relevant i forhold at han er røyker og om han står i faresonen for kols?

Faren hans måtte gi opp røykinga pga hjerteinfarkt, og min far pga kols, og jeg vil for alt i verden ikke at kjæresten min skal innse alvoret "for sent." Han høres akkurat ut som faren min gjorde (og gjør) før han fikk påvist kols, men kjæresten min påstår at han "alltid" har vært sånn, og vil ikke plage legen unødvendig.

Skrevet

Frem til noen år siden var jeg av typen som ikke dro til legen med mindre jeg måtte. Det har gitt veldig kjedelige resultater, og nå mener jeg at det er bedre å dra til legen en gang for mye enn en gang for lite.

Dra til legen hvis du er usikker. Skulle det vise seg å være et psykisk problem så finner du kanskje ut av det ved å få legen til å sjekke det fysiske, og da kan problemene dine bli lettere å håndtere/finne løsning på :) Ofte er det verste med slike tilfeller det å ikke vite hva som er problemet.

Skrevet

Men hva sier man da? Kjæresten min har røyket i over 20 år så han merker jo ikke at han er tungpustet for eksempel - han har jo vent seg til denne gradvis. Så hvis han skal til legen må han ha noe konkret å vise til (føler han), han synes ikke det er god nok grunn at jeg er bekymret for helsa. Vil legen i det hele tatt gidde/kunne ta noen tester/undersøkelser som er relevant i forhold at han er røyker og om han står i faresonen for kols?

Man sier at man er røyker, og vil få en "statusrapport" med tanke på blodpropp, lungesykdommer og hjertesykdommer. Det kan gi han en solid vekker. En bekjent av meg fikk målt oksygenopptaket (usikker på om det er en vanlig undersøkelse), og fikk beskjed om at han (32 år) hadde kondisjon som en 60 åring som ikke trente.

Legen vil normalt vite hvilke tester og undersøkelser han skal rekvirere. Du finner sikkert også en del dersom du tar en runde på google.

Skrevet

Tror reaksjonen på dette avhenger veldig av legen! Har hatt to leger i løpet av de siste årene (byttet på grunn av flytting), hvorav den ene gjerne tok et par blodprøver "for mye" heller enn for lite og han hadde sikkert vært helt med på tanken om å ta en ordentlig helsesjekk inkludert blodprøver selv om man føler seg frisk. Mens den andre legen lo av meg da jeg spurte om vi kunne ta nye blodprøver av en kronisk sykdom jeg har, for å se hvordan det sto til da. Tror han siste der bare hadde bagatellisert det, målt blodtrykk og lyttet på hjertet/lungene og that's it hvis man ikke føler seg syk.

Anonym poster: 6006a4a7f808be535f692e19aa49956c

Skrevet

Jeg har en stund tenkt på at jeg vil få sjekket meg hos legen. Bare få tatt noen blodprøver for å sjekke om alt er som det skal. Vil bare nevne at jeg har mine grunner til det, men det er ingenting akkutt eller alvorlig. Men det er alikevel ting som bekymrer meg litt.

Men er det "greit" å be om å få tatt noen blodprøver bare for å få oversikt? Eller må det være viktigere grunner enn kun tungpust og uro?

Vil ikke komme der å bli sett på som en hypokonder eller en som bruker opp tiden til legen på "tull"

Det anbefales jo å ta en helsesjekk minst en gang i året. Hver gang jeg bestiller, og de spør hvorfor, sier jeg at jeg vil ta blodprøve for å kikke på vitaminer, mineraler, stoffskifte, jern, osv. Sjekker også blodtrykk når jeg er der av nysgjerrighet. Noen ganger har jeg spørsmål om hvordan man kan oppdage kreft osv.

Anonym poster: 1a4d78cc617ee2d3a4fe57585963e868

Skrevet

Det anbefales jo å ta en helsesjekk minst en gang i året.

Anonym poster: 1a4d78cc617ee2d3a4fe57585963e868

Det stemmer ikke. Hvor har du det fra?

Anonym poster: f32cd669dbc8a3fa9141a55f0ac7a57f

• Liker 3
Skrevet

Om det er noe konkret som feiler deg, må du selvfølgelig bestille en time, men å bestille en time bare for å gjøre det virker unødvendig.

Skrevet

Man sier at man er røyker, og vil få en "statusrapport" med tanke på blodpropp, lungesykdommer og hjertesykdommer. Det kan gi han en solid vekker. En bekjent av meg fikk målt oksygenopptaket (usikker på om det er en vanlig undersøkelse), og fikk beskjed om at han (32 år) hadde kondisjon som en 60 åring som ikke trente.

Legen vil normalt vite hvilke tester og undersøkelser han skal rekvirere. Du finner sikkert også en del dersom du tar en runde på google.

Takk. :) Får prøve å overtale han på nyåret, han skal få lov til å være i fred i jula stakkar. ;)

Skrevet

Etter fylte 40 anbefales det å ta årlig sjekk av blodtrykk og kolesterol. Er man ung og sprek har det ingen hensikt å ta årlig helsesjekk.

Men det er klart at man går til legen om man ikke føler seg frisk

Anonym poster: e4121addbba4fcff7856d4414231a243

Gjest Blue Jeans
Skrevet

Om det er noe konkret som feiler deg, må du selvfølgelig bestille en time, men å bestille en time bare for å gjøre det virker unødvendig.

Er ikke noe konkret som plager annet enn at jeg ofte er tungpusten og urolig. Men jeg har alikevel mine mistanker da jeg er vegetarianer og har vært det i mange år, uten å noen gang sjekket noe som helst. Så er det en del greier med psyken som jeg mistenker kan henge i sammen. Vil bare vite om det kan være noe mangel av vitaminer i bildet.

Men sist jeg var der sa han at jeg kunne bestille time om ikke alt for lenge igjen, for å sjekke hvordan det stod til med andre ting. Men vet liksom ikke om jeg på forhånd skal bestille blodprøve greier også da, eller om det bare er veldig teit og bortkastet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...