Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #1 Skrevet 7. mars 2004 Noen som er siviløkonomer her? Bare lurer litt på hav slags typer jobber man kan få ved å være siviløkonom, og hvor mye man tjener. Er man nærmest sikret en bra, godt lønnet jobb når man er utdannet siviløkonom?
Ingeborg Skrevet 7. mars 2004 #2 Skrevet 7. mars 2004 Er ikke siviløkonom, men går på en utdanning der jeg kan fortsette til å bli det (noe jeg ikke kommer til å gjøre). Siviløkonomer jobber det massevis av i næringslivet, for eksempel i bank og forsikring, de jobber i statsforvaltningen (f.eks. finansdepartementet) eller gjør en masse andre ting. Men du er ikke garantert en god eller spesielt godt lønnet jobb som siviløkonom. Det er etterhvert så mange med den utdannelsen at jeg kjenner flere ferdige siv.øk. som har slitt hardt med å få jobb i det hele tatt.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #3 Skrevet 7. mars 2004 Den tiden da man var sikret jobb som siviløkonom, er nok over. Har en mastergrad i økonomi (siv.øk. + 1 år) selv, og er for tiden informatikkstudent av mangel på en fornuftig jobb. Vil du bli økonom, har jeg noen gode, om enn kjipe, råd: -Jobb ræva av deg med skolen. Du kommer ikke engang til intervju hos de store firmaene med mindre du er en av de aller beste i kullet (eller kjenner noen). -Skaff deg relevant arbeidserfaring om somrene. Dette er alfa, omega, og litt til. Uansett hvor drittlei du måtte være av tall, stå for all del ikke i butikk når du kan være på internship! Skaff gode attester. -Ta mest mulig finans, dersom du forstår noe av det.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #4 Skrevet 7. mars 2004 Par råd til: -Gå alle fem årene og ta Master-grad. Nå som de la om systemet holder Bachelor-graden ikke. -Og helst, om enn ikke helt nødvendig: spink, spar, tigg penger, bo hos mor og far, spis ris, nudler og grønnsaker, dersom det er det som er nødvendig for å kunne finansiere Master-studier i England, Frankrike, eller på de _gode_ skolene i USA. (Lurer på om studier i Tyskland er gratis?) Siviløkonomer går det for tiden minst 30 av på dusinet. Skal det være et poeng, må man gjøre en skikkelig innsats!
Gjest gjest1 Skrevet 7. mars 2004 #5 Skrevet 7. mars 2004 Som med alle utdannelser er siviløkonomer heller ingen homogen gruppe. Det er uendelig mange muligheter som siviløkonom, alt etter interessefelt. Du kan velge ulike spesialiseringsretninger, som finans, samfunnsøkonomi, regnskap og skatt, markedsføring, organisasjonspsykologi og strategi. Og man vil da gjerne ha ulike preferanser for type jobb. Siviløkonomer ligger høyt på lønnsstatistikken, og er absolutt ikke av de som har vanskeligst kår i arbeidsmarkedet i dag. Men det betyr ikke at det har vært enkelt for nyutdannede de siste to årene. Siviløkonomer konkurrerer, som jurister, hovedsaklig på karakterer. Så det er viktig at man er motivert for studiet, ellers vil man raskt falle av i jakten på de "kuleste" jobbene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå