Gå til innhold

frykter Kennelhoste

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

jeg her en valp på fem måneder. når hun sprang i dag med andre hunder i ca 10 min begynte hun å hoste. Hun har ikke hostet mer siden. Har funnet symptomene på nette, hun har kun hosting av dem, men jeg er fremdeles engstelig.

Endret av kooiker
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis du misstenker kennelhoste, så ta hunden med til vetrinæren, og ikke la den komme i kontakt med andre hunder i mellomtiden.

• Liker 1
Skrevet

Og om du får bekreftet kennelhoste, ta deg en tur uten valpen og informer de som dere har vært sammen med i den siste tiden.Den kennehosta smitter fort

Skrevet

Hvorfor lar du hunden være sammen med andre hunder når du mistenkter kennelhoste? Og hvorfor har du ikke vært hos dyrlegen? Enkelte burde ikke få lov til å ha hund!

Anonym poster: ee2b55f2ec187fef346a0b04b107a827

• Liker 1
Skrevet

Fordi jeg oppdaget det i dag??

Skrevet

Hvorfor lar du hunden være sammen med andre hunder når du mistenkter kennelhoste? Og hvorfor har du ikke vært hos dyrlegen? Enkelte burde ikke få lov til å ha hund!

Trenger ikke å snakke frekt til henne, hun er bare 14 år gammel. Folk som deg burde ikke fått lov å være her inne når de snakker frekt til mindreåringer. Du kan ha litt mer vett.

Kooiker: Ikke la henne få gå til andre hunder til du har vært hos dyrlegen. Du kan godt vente en dag å så om hun hoster mer, for det kan ha vært noe hun hadde spist fks. gress. bare ikke la henne være med andre hunder innen du er sikker på at hun er frisk ;) men jeg anbefale at du går til dyrlegen for sikkerhets skyld ;)

Lykke til

Anonym poster: ee01b4045be3645b734a923b4bdf4549

• Liker 1
Skrevet

Trenger ikke å snakke frekt til henne, hun er bare 14 år gammel. Folk som deg burde ikke fått lov å være her inne når de snakker frekt til mindreåringer. Du kan ha litt mer vett.

Kooiker: Ikke la henne få gå til andre hunder til du har vært hos dyrlegen. Du kan godt vente en dag å så om hun hoster mer, for det kan ha vært noe hun hadde spist fks. gress. bare ikke la henne være med andre hunder innen du er sikker på at hun er frisk ;) men jeg anbefale at du går til dyrlegen for sikkerhets skyld ;)

Lykke til

Skrevet

Lykke til

Hvordan skal jeg vite at TS er fjorten år. Dette er et kvinneforum, ikke et barneforum. Når man ikke har vett burde man ikke ha hund.

Skrevet

Hvordan skal jeg vite at TS er fjorten år. Dette er et kvinneforum, ikke et barneforum. Når man ikke har vett burde man ikke ha hund.

JEG SNAKKET OM DEG SMARTING

Skrevet

JEG SNAKKET OM DEG SMARTING

For det skjønte jeg ikke... Og du trenger ikke å skrike.

Skrevet

Hei sann TS!

Det er diverse virus og og enkelte bakterier som er involvert i kennelhoste-komplekset, og det kan godt være at hunden din har fått en halsinfeksjon. Virusene er de mest smittsomme og også de som som regel kun gir tørr hoste men ikke påvirker allmenntilstanden nevneverdig. For disse er det ingen behandling, kun ro og hvile. Om den har fått en infeksjon, enten primær eller sekundær med for eksempel Bordetella bronchiseptica så er som regel allmenntilstanden mer nedsatt og det er mulig å behandle med antibiotika om nødvendig.

Hvis allmenntilstanden på valpen er god, og den spiser og drikker som vanlig og ikke har feber (måles rektalt, skal ikke være over 39,0) så trenger valpen bare ro og hvile noen uker, helst en uke etter at den har sluttet å hoste. Ut å gjøre bisnissen sin, også inn igjen, ikke nært samvær med andre hunder.

Hvis valpens allmenntilstand blir dårlig, og den slutter å spise og drikke, blir slapp og helst bare vil ligge, får feber eller andre lignende tegn så kan du ta den med inn til dyrlege.

Ikke bekymre deg over folk som roper og skriker på dårlig dyrehold her inne uten å ha så mye mer kunnskap selv, det er mange som liker å høre sin egen stemme ogpeke med fingeren uten at det ligger så mye vitenskapelig kunnskap bak om et spesifikt emne.

Er du ellers bekymret for hunden så kan du ta den med inn til en sjekk, men hvis den kun hoster, så la den heller få ro og masse kos hjemme.

Anonym poster: 5bbe37106a41abf72638b30cfa447d40

Skrevet

Kennelhoste blir ikke utløst før en eller to uker etter at den er blitt smittet. Jeg ville vente å se hvordan tilstanden er. Jeg hadde også valp som fikk det for en stund siden. Hun hostet så hun brakk seg. Jeg ringte til dyrlegen, men de sa at det går over av seg selv. Hvis hunden er i grei form, spiser greit osv. må du bare ta tida til hjelp. Hvis det går veldig lang tid, så kan du jo ta en tur. Det høres helt grusomt ut, men heldigvis gikk det over etter en uke.

Skrevet

Hvis en hund, på 5 mnd, løper og leker med eldre hunder og sikkert blir gira, kanskje det er kaldt o.s.v så er det ikke noe rart at hun hoster. Det kan min også gjøre etter en voldsom lekeøkt! Kennelhoste er mye hosting over tid, og den har gjerne i tilleg nedsatt almentilstand. En hostekule, og så ikke noe mer er ikke kennelhoste!

Skrevet

Var hos dyrlegen i dag. Hun hadde ikke Kennelhoste, ikke feber også hadde hun veldig god hjerterytme. hun misstenker at han kan ha fått

1. en type orm (skulle få ormekur i dag uansett)

2. betennelse i halsen, så hun skal få betennelselindrende i 4 dager.

3. noe med lungene/hjerte. hvis hun ikke blir bedre innen 4 dager skal hun inn å ta rønken.

men dyrlegen sa også at det hadde gått over av seg selv om det hadde vært kennelhoste.

Skrevet

Aha, for når du beskrev det virket som om hun hostet kun en gang og så ikke noe mer og derfor jeg ikke skjønte hvordan du kunne mistenke kennelhoste pga det! Kennelhoste er jo gjerne såpass ille at hunden går og brekker seg!

Skrevet

er det kooiker du har ?

Nå slenger jeg bare ut noe ,vet IKKE om det skjer på kooikere. Men noen raser kan få problemer med at luftstrupen kollapser. Snakk med dyrlege om det så du får utelukket i alle fall

Skrevet (endret)

det er ikke noen sykdom hos kooikere. kooikeren er en veldig frisk rase. de er mest plaget av eplepsi

Endret av kooiker
Skrevet

det er ikke noen sykdom hos kooikere. kooikeren er en veldig frisk rase. de er mest plaget av eplepsi

Ok,jeg skrev som sagt at jeg ikke hadde peiling på kooikere.Godt at det kan fjernes fra event. lista da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...