Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #1 Skrevet 7. mars 2004 Går siste året på videregående nå. Tenker for så vidt på å begynne på BI med engang, har funnet ut at økonomi er min greie da for å si det sånn Vil bli siv.økonom. Analyse og konsulent arbeid ala det McKinsey bedriver høres utrolig interessant ut, så har lyst til å havne på den hyllen der. Men så er jeg likevel litt usikker på om det er lurt å hoppe rett inn i studier..altså, etter studiene regner jeg med at det er vanlig at man vil inn i jobb så fort som mulig? Hvor skal det da bli tid til opplevelser, reiser ol? Har inntrykk av at det lønner seg å kanskje bruke året etter videregående til sånt...altså, før man setter i gang med et langt studie. På en annen side, så kan jeg jo ta master i utlandet, og på den måten få oppleve noe litt annet enn skolebenken..altså være et helt annet sted med nye mennesker, og opplevelser. Er redd for at jeg kjører en for "trygg" linje som jeg vil angre på senere. Har ikke lyst til å ende opp med å tenke "hvorfor gjorde jeg ikke det". Hva gjorde dere rett etter videregående? Noe dere vil anbefale? (sånn generellt, eller etter deres eget synspunkt). Og er det forresten sånn for de fleste at det er mest attraktivt å prøve å hoppe rett i yrkeslivet etter endt studietid? Eller kan man ta seg en "pause" med reising osv for et halvt år/år? Vet at det er veldig individuellt, men hva er deres erfaring med dette? Hva gjør/gjorde de fleste rundt dere? -Forvirret småtass
Gjest Seleena Skrevet 7. mars 2004 #2 Skrevet 7. mars 2004 Hei, Det er jo mange som velger å studere etter vgs for då kan dei reise og oppleve ting etterpå. Altså, at dei tar vikarjobbar og den slags før man får fast jobb. På den måte treng du ikkje knytte deg til arbeidet med ein gong. Du har kanskje og meir pengar, meir moden og veit kanskje litt meir kor du vil reise til når du er 22-23 enn når du er 19 år. Dei vil bli ferdig med karakterpress, prøvar og eksamen fortast muleg. På ei anna side, vil nokon reise og oppleve andre land og ting før man startar på studiet. Fordi då er dei unge og frie og kan jobbe på peppes for å spare pengar til reisa til Afrika. Dei har ikkje funne ut kva dei vil bli, eller rett og slett veit det, men er ikkje moden for det enda. Dei har jo heile livet på seg. Desse tenkjer gjerne at når man studerar med ein gong så får dei fast jobb, ungar og alt det som følger med til det voksne livet. Så har du den brøkdelen som tek folkehøskule. Eit år man lærer utruleg mykje om deg sjølv og andre - eit friår utan like. Kva med eit år i Danmark eller Sverige? Så har vi dei som tenkjer ja takk begge delar og studerar i utlandet. Gjerne i Australia, slik at studietida blir ei reise i seg sjølv. Men tenk for all del ikkje at du ikkje får reise om du tek studiane med ein gong for det får du nok For min del så er det kun ungar og sjukdom som kunne stoppe meg i å reise....
Arkana Skrevet 7. mars 2004 #3 Skrevet 7. mars 2004 Rett etter videregående dro jeg til England og studerte psykologi, har aldri angret, det var perfekt for meg. :-)
Gunilla Skrevet 7. mars 2004 #4 Skrevet 7. mars 2004 Jeg gikk rett på med studier på Universitetet. Hvis jeg kan få gi deg et råd, vil jeg si: Gå rett på! Men gjør det GJERNE i utlandet!! Du er inne på det selv, og jeg vil anbefale deg å følge den tanken! Lykke til!
Veslejenta Skrevet 7. mars 2004 #5 Skrevet 7. mars 2004 Jeg valgte å jobbe et år først hvor jeg sparte mesteparten av det jeg tjente, for så å ta hele utdannelsen i England. Kan absolutt anbefales.
VesleBråka Skrevet 7. mars 2004 #6 Skrevet 7. mars 2004 Hvis du vet hva du vil og ikke er skolelei, synes jeg du skal fortsette. Pauseår er mest for de som ikke helt har bestemt seg. Jeg kjenner flere også som etter å bli ferdig med studiene bruker penger de har tjent gjennom studietiden på stud.ass-jobbing osv. til å ta en lang reise til fjerne strøk. Som en belønning, 4 måneder med ryggsekk før de tar til i yrkeslivet. Det er også veldig vanlig å ta et av studieårene i utlandet, mange skoler har etablerte nettverk og er erfarne på dette, de kan hjelpe deg så det ikke er så mye jobb å få det gjennom.
Grooo Skrevet 7. mars 2004 #7 Skrevet 7. mars 2004 Jeg viste hva jeg ville studere, men jeg vist også at jeg ville gå ett år på folkehøgskole først. Selv om du vet hva du vil i livet synes jeg absolutt du skal "unne deg" ett år med folkehøgskole, reising, jobbing eller noe annet før du tar fatt på videre studier. Plutselig sitter du der med mann og barn og stasjonsvogn og... Okei da, kanskje ikke alt det... Men plutselig er det "for sent", og da angrer du kanskje... Jeg er nå kjempeglad for at jeg er ferdig med studiene og i full jobb, kjedet meg på skolebenken de siste årene og lengtet etter å få jobbe fulltid. Allikevel angrer jeg på ingen måte på at jeg tok det året på folkehøgskolen først, det var en sjanse som aldri kommer tilbake.
huzky Skrevet 7. mars 2004 #8 Skrevet 7. mars 2004 Begynte på universitetet med så generelle fag som forberedende og psykolog. Dette var et "hvileår" der jeg tenkte på hvilken utdanning jeg egentlig ville ta. Nå er jeg i gang med et 3-årig studie.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #10 Skrevet 7. mars 2004 jeg tok ett år på Mi på eiendomskonsulent. Så fant jeg ut at jeg ville bli siviløkonom, nå forbedrer jeg noen karaktere fra videregående og reiser til høsten til Monaco for begynne med siv.øk fortsett å gå videre hvis du veit hva du vil bli.
Gjest Poirot Skrevet 7. mars 2004 #11 Skrevet 7. mars 2004 Begynte på Ex phil. I ettertid angrer jeg på at jeg i løpet av videregående ikke gikk et år på folkehøyskole med friluftsliv eller tok et år i Frankrike.
Jeanine Skrevet 7. mars 2004 #12 Skrevet 7. mars 2004 Jeg gikk ett år på folkehøgskole og ville aldri vært foruten det året!! Det var kjempe godt å ha et friår fra ordentlig skole med lesing og prøver. Men etter folkehøgskolen begynte jeg rett på universitet og har siden den tid studert forskjellige fag. De første årene som student var minst like begivenhetsrike som folkehøgskoleåret, og jeg tenker fortsatt på de årene som noen av de beste av mitt liv. Nå er jeg fortsatt student (har studert i fire år og har to år igjen), men har mann og barn, hus, stasjonsvogn og katter, så studenttilværelsen er ikke lenger hva den en gang var. Jeg vil ikke anbefale deg å gjøre verken det ene eller det andre, hva enn du gjør så kan det bli noen kjempe flotte år!
Gjest Dolphina Skrevet 8. mars 2004 #13 Skrevet 8. mars 2004 Jeg tok et friår hvor jeg jobbet før jeg begynte på BI. Går andre året der nå, og starter på sosionom til høsten!
Gjest Virvel Skrevet 8. mars 2004 #14 Skrevet 8. mars 2004 Jeg var sikker på hva jeg ville, og begynte å studere med en gang, selv om jeg var ubeskrivelig sliten og lei mot slutten av tredjeklasse. Jeg vurderte å ta meg et friår, men jeg var redd for at det skulle bli veldig tungt å begynne igjen. Jeg angrer ikke i det hele tatt på at jeg begynte nå. Selv om det er tungt trives jeg kjempegodt, men jeg gleder meg til å bli ferdig.
Lizzie Skrevet 8. mars 2004 #15 Skrevet 8. mars 2004 Jeg begynte rett på universitetet, sammen med flere jeg kjente fra tidligere. Det var veldig godt helt i begynnelsen å ha dette nettverket, men det var selfølgelig viktig å møte helt nye mennesker etterhvert. Jeg var også inne på tanken om å reise, men slo det fra meg fordi jeg ville ta en lang utdanning, og helst ikke være for gammel da jeg ble ferdig. Tok to år på utenlandsk universitet i løpet av studiet, så jeg føler ikke at jeg gikk glipp av noe. Det er jo også mulig å ta et semeste opphold (en eller annen form for permisjon) og legge ut på tur når man er kommet i gang med studier. Desverre har jeg kjent altfor mange som har utsatt studier i det uendelige og blitt sittende med jobber de ikke ville ha og følt at tiden har løpt fra dem. MEN- Er man disiplinert nok, er det sikkert både gøy og deilig å ta et års pause etter skolen. (Er fremdeles sikker på at jeg selv ville hatt problemer med den disiplinen....) Uansett hva du ender med å gjøre ønsker jeg deg lykke til!
*Artemis* Skrevet 8. mars 2004 #16 Skrevet 8. mars 2004 Jeg var veldig usikker på hva jeg skulle studere så jeg jobbet et år. Var mye mer motivert når jeg da startet på studiene.
Sandra Skrevet 8. mars 2004 #17 Skrevet 8. mars 2004 Jeg tok et år fri og jobbet det siste halve året. Fant ut på vårparten at jeg skulle begynne på sykepleie. Jeg var veldig usikker og fant dette ut etter et besøk hos yrkesrådgiver.
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2004 #18 Skrevet 8. mars 2004 Du har kanskje og meir pengar, meir moden og veit kanskje litt meir kor du vil reise til når du er 22-23 enn når du er 19 år. Dei vil bli ferdig med karakterpress, prøvar og eksamen fortast muleg. Jeg tenker stikk motsatt. Jeg ville reist først, hvor man reiser er egentlig likegyldig, og når man kommer tilbake er man sannsynligvis mer sikker på hva man vil studere eller gjøre videre.. Folkehøgskole passer forresten ikke for alle..jeg opplevde det hele som litt meningsløst og lite konstruktivt.
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2004 #19 Skrevet 8. mars 2004 Wow, takk for mange gode svar allesammen! Har tenkt litt og funnet ut at jeg helst vil ha en kombinasjon av økonomi og jus. Ønsker å bli forretningsadvokat Men imorgen ønsker jeg kanskje å bli fysioterapeut igjen..huff, det går mye opp og ned med meg ja Hadde en lang prat med skolens rådgiver idag, og det hjalp meg litt med å få klarnet tankene. Forresten så var det også utrolig interessant og inspirerende å lese alle innleggene her også, svarene var til utrolig god hjelp. Fikk en ro over meg idag etter besøk hos rådgiver+å lese her Dessuten har fått ordnet en omvisning hos et anerkjent advokatkontor, hvor jeg får advokater av begge kjønn til disposisjon for spørsmål ol som jeg bærer på. Også skal jeg sitte i en forelesning i jus på universitet på torsdag. Så da får jeg sjekket ut om det virker interessant for meg Videre skal BI ha en åpen dag snart, der jeg sjekke ut studiemuligheter der også. Kan sikkert få noe info om hvordan man kan mest effektivt kombinere økonomi og jus tillegg. Deilig å føle at det er et lys i tunnelen! Godnatt allesammen -En noen mindre forvirret småtass
Susanna Skrevet 10. mars 2004 #20 Skrevet 10. mars 2004 Jeg gikk direkte inn på høyskole etter V.G.S...angret aldri på det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå