Gå til innhold

Ukepenger og grensesetting...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dette med ukepenger kan være litt vrient..

Sønnen min har egentlig ikke mange oppgaver. Synes forøvrig det er vanskelig å finne ting som skal opprettsholdes og minnes på.

Eneste "oppgaven" sønnen min har, er å gå sammen med lillebroren sin til skolen. (9 og 7 år). Dette synes han som regel er helt ok. Han får 30 kr. i uken. (Kino, svømmehall som regel).

Noen dager våkner 9- åringen med "feil bein", alt er galt. Denne frustrasjonen lar han gå ut over meg og lillebroren som befinner oss i huset på morgenen. Om han er i dårlig humør, lar han det generelt gå veldig ut over oss hjemme. Svarer frekt både til meg og faren, irritererer lillebror. Jeg synes ikke noe om at han lar sitt humør gå ut over oss på denne måten, men har enda ikke lykkes med å få han til å møte frustrasjonen sin på annen måte. Faren sliter med grensesettingen, det føles vanskelig å dra i fra, fordi 9- åringen liksom "går helt bananas". Uten grunn, men blir liksom besatt av å teste faren, som er svært tålmodig...

Enkelte morgenen spolerer han avtalen om å gå sammen med lillebroren til skolen. Helt ut av det blå, fordi han er i dårlig humør. Jeg har da sagt at han mister ukepengene sine. Det føles feil å gi han penger for de dagen han "gidder" å gjøre dette, det er jo ikke slik i jobbsammenheng, man kan ikke bare trå til når man er i humør til det. Men jeg er usikker på dette, veldig usikker.

Har noen et råd?

Vil ellers si at han er en oppvakt, og stort sett fornøyd og glad 9- åring som vi er veldig glad i!

Anonym poster: d69d06075d6b79f8fe06d50f916631b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han bør jo få flere oppgaver så han venner seg til å gjøre husarbeid jevnlig osv. Pakke skolesekk og gymbag kvelden før. Rydde bort og vaske opp etter middag hver torsdag. Vaske rommet sitt en gang i uka. Ta ut søppel. Lære seg at alle må bidra i en familie. Hva med å lage et dkjema over oppgavene hans, kryss av når gjort? F.eks gå med lillebror til skolen hver dag, er ett punkt. Hvis han får flere oppgaver, kan du øke lønn litt, men gjøre deler av det obligatorisk sparing. Så kan du si at når han har spart opp halvparten, skal du matche det. Ny sykkel, ski, kul bukse etc. Så lærer han både at han må gjøre oppgavene for å få betalt, og sparing.

• Liker 2
Skrevet

Jepp, mere oppgaver! Du gjør han bare en bjørnetjeneste ved å la ham slippe unna med bare å følge søsken til skolen. Han burde dekke/rydde av bordet, kaste skittent tøy i vaskekorg(lær han å skille mellom mørkt og lyst tøy), ryddig rom etc.

Ikke bare vil han faktisk lære seg at en må jobbe for kronene, men din fremtidige svigerdatter vil lovprise deg for å ha oppdratt sønnen til å klare slike basice ting ;)

• Liker 2
Skrevet

viktig å ha konsekvenser, og gjennomføre.

men jeg synes som de andre skriver over meg. han har alt for lite oppgaver til å være såpass stor.

Anonym poster: d23d3a05b4d83279cdca418d4f31924d

Skrevet

Tusen takk for svar.

Dette skal jeg ta til meg. Jeg er oppvokst med en mor son skulle ha kontrollen og gjorde alt hjemme, jeg maa nok slippe han mere til, ser det naa. Jeg skal sette opp en liste over oppgavene hans, tar utgangspunkt i det foerste svaret jeg fikk, var mange gode eksempler. Tusen takk alle sammen!

Skrevet

Syns også at ungene dine bør ha flere oppgaver, da min var 8 hadde han ansvar for å vaske badet hver uke.

Jeg syns imidlertid ikke at du skal betale barne for å bidra hjemme. Er det noen som betaler deg for å gjøre husarbeid? Du risikerer også ganske kjapt at ber du om noe ekstra, utover det som står på skjemaet, så krever de ekstra betalt. Og det var vel neppe meningen.......

Jeg har alltid gitt lommepenger, men uten å knytte det til vanlig bidrag i husholdningen, som vi uansett må gjøre. Lommepenger har blitt gitt for at ungen/ungdommen skal lære seg å styre penger. Husarbeid har blitt krevd uavhengig av det, fordi alle som bor sammen må bidra. Min fritid er ikke mindre vedt enn barnets. Man krever selvsagt ikke det samme av et barn som av en voksen, og så øker ansvar etc m alderen. Har ikke ting blitt gjort, er det heller annet som har blitt fjernet, som f.eks pc-tid ol.

Skrevet

Jeg har en 9-åring selv, som får ukelønn hver fredag. Hun får i utgangspunktet alltid 30kr, men har mulighet til å få 50kr.

For å få 50kr så må hun ha gjort det hun har som oppgaver i løpet av uka. Oppgavene hennes er;

Ordne sekken/gymsekken klar hver kveld

Legge frem klærne hun skal ha på seg dagen etter

Ta ut mateske/vannflaske når hun kommer hjem fra skolen

Rydde rommet sitt hver kveld

Dekke middagsbord

Gå ut med søpla

Hente inn posten

Ta ut av oppvaskmaskina to dager i uken (deler denne oppgaven med storesøsteren)

Generelt rydde etter seg i huset

Hun har og dårlige dager der alt går/er galt, men vi trekker ikke i ukelønn pga det. Da har vi heller kortsiktige sanksjoner etter at hun har fått en sjanse til å hente seg inn. F.eks dataforbud den dagen, får ikke lov å se et program på tv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...