sweety pie Skrevet 30. november 2012 #1 Skrevet 30. november 2012 Har noen spørsmål til dere: - Hvor gammel var barnet når han/hun fikk feberkrampe? - Hvor lenge varte krampen? - Fikk dere noen utredning? - Fikk barnet alltid krampe ved feber? - Hva utløste krampen i deres tilfelle? - Hvordan forebygget dere krampen? Hjalp det? - Vokste barnet av seg krampene etterhvert som han/hun ble eldre? Isåfall hvilken alder? - Hvordan visste dere at det var feberkrampe og ikke noe annet? Det ble en del spørsmål, men håper dere har tid til å svare.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #2 Skrevet 30. november 2012 Har opplevd feberkramper en gang, etter 5 mnd vaksinen. Det var ikke veldig dramatisk, ikke skikkelig risting, som man gjerne hører om, mer små rykk, som serieanfall. Jeg ville muligens ikke merket det så godt hadde det ikke vært for at jeg jobber med barn med epilepsi, og ser slike anfall daglig på jobb. Vi satt halve natta på legevakta, og resten på a-hus. Fikk Stesolid med hjem. Noen uker senere fikk barnet EEG, men det ble ikke oppdaget noe som tydet på epilepsi, og de sa at det var feberkramper. Jeg syntes det var veldig rart at det skulle være feberkramper, for jeg SÅ at det var akkurat samme rykninger som ved epilepsi. Den 6. legen vi snakket med den natta forklarte at det er det samme som skjer i hjernen ved feberkramper som ved et epilepsianfall. Barnet er nå 2,5 år. har hatt feber mange ganger etterpå, uten anfall. Trykker på anonym for denne... Anonym poster: f20eb0b83f164eb3794438b8eaf782c1
sweety pie Skrevet 30. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2012 Hva er det med de vaksinene? Her fikk ungen min feberkrampe etter ett års vaksine. Dette var jo totalt nytt for meg. Jeg fikk ikke noe videre utredning pga at dette mest sannsynlig var feberkrampe, symptomer som høy feber. Det var 39,6 etter at vi hadde avkjølt barnet ved å ta av klærne. Hadde barnet ditt feber?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #4 Skrevet 30. november 2012 Har noen spørsmål til dere: - Hvor gammel var barnet når han/hun fikk feberkrampe? - Hvor lenge varte krampen? - Fikk dere noen utredning? - Fikk barnet alltid krampe ved feber? - Hva utløste krampen i deres tilfelle? - Hvordan forebygget dere krampen? Hjalp det? - Vokste barnet av seg krampene etterhvert som han/hun ble eldre? Isåfall hvilken alder? - Hvordan visste dere at det var feberkrampe og ikke noe annet? Det ble en del spørsmål, men håper dere har tid til å svare. Jeg har hatt et barn med feberkramper, to som aldri hadde det. Første gang vår datter fikk kramper, var hun akkurat ett år. Hadde vært forkjølet, og hadde feber mellom 38-39 grader. Krampene varte noen få minutter, men jeg ble ganske hysterisk første gangen, og dro henne med ut for å løpe over til naboene. Løpeturen ut gav henne avkjøling, slik at krampene avtok. Hun ble innlagt på sykehus for observasjon, men det var en virusinfeksjon, og hun fikk ingen behandling. Senere fikk hun tatt et EEG, som ikke viste epilepsi. Hun hadde flere ganger feberkramper, frem til hun var rundt to-tre år. Vi lærte at: - hun hadde lavere terskel for å få kramper. Kunne måle 38,5, og krampene kom. - hun tålte temperaturstigning dårligere enn de andre ungene. Rask økning fra normaltemperatur til litt over 38 var nok til at hun krampet. - For å forebygge, var vi litt mere obs på at hun ikke fikk "lov" å få feber over 38, da startet vi med nedkjøling: kle av henne på overkroppen, kun laken til dyne, vifte som blåste på henne hvis det var sommer og varmt, evt. paracet. Hun fikk paracet oftere enn våre andre barn, fordi vi erfarte at hun fikk kramper på et tidspunkt hvor våre andre barn var forholdsvis "friske" og uanfektet av feberen. - vi hadde Stesolid i beredskap som vi gav hvis krampene varte over tid. Men det viktigste var at hun måtte nedkjøles. - Hun fikk gjerne kramper av feber, og det kunne utløses av hva som helst: forkjølelse, barnesykdommer, andre "ufarlige" infeksjoner. Etterhvert ble vi gode på å forebygge temperaturstigning, slik at vi unngikk kramper. Det ser skummelt ut, men er forholdsvis ufarlig. Hvorfor fikk hun ,og ikke de andre barna, feberkarmper? En forklaring vi fikk, var at hun hadde umodent temp.reguleringssenter som lett lot seg trigge. Hun var litt for tidlig født, hadde en tøff start med lav Apgar score og måtte hjelpes igang etter fødselen. Det var ingen som kunne utelukke at det kunne ha en medvirkende årsak til at hun fikk feberkramper, og ikke de andre ungene. Anonym poster: a85f829a257abc261c7f80f84f4b193b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå