Gjest Gjest Skrevet 30. november 2012 #1 Skrevet 30. november 2012 Dersom man overtar fosterbarn som mest trolig bli hos deg lenge/ for alltid kaller barnet deg mamma da, eller bavnet ditt?
Tussilago_2 Skrevet 30. november 2012 #2 Skrevet 30. november 2012 Tenker at det kommer vel litt ann på barnet og deres alder. For mange er det nok fortsatt viktig å huske på at de har en annen mamma og dermed vil bruke navnet ditt, for andre kan det vært enklere å bruke mamma (for å ikke skille seg ut blant venner, husker jeg i en periode ville kalle pappa sin samboer mamma for de det virket rart å kalle henne med navn og jeg følte at jeg skilte meg ut...) Uansett tror jeg at dette er noe barnet selv må bestemme og at det viktig at man husker på at du ikke er den "ordentlige" mammaen - kanskje nettopp spesielt for barn som er i en mer sårbar posisjon enn vanlig... 4
HvittHus Skrevet 30. november 2012 #3 Skrevet 30. november 2012 Ved en varig plassering og hvor barnet ønsker det selv, synes jeg det er greit med mamma. Er det en mer usikker plassering, synes jeg man kan bruke navn eller feks mor.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2012 #4 Skrevet 30. november 2012 Men, hva med om barnet er veldig ungt ( baby) da er det vel de voksne som må definere hva man kalles ( akkurat som at det er foreldrene som bestemmmer om de er "mor og far "eller "mamma og pappa "
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #5 Skrevet 4. desember 2012 så lenge barnet føler jeg komfortabel med navnet mitt er det greit. vis barnet føler det er bedre å si mamma så er det også greit. uansett hvilket av de barnet velger vil jeg ikke rett på det å si Nei,jeg heter Heidi. eller nei,jeg er mamma. Anonym poster: 73c712835f5470fc11b739df81e9e498
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #6 Skrevet 4. desember 2012 Foreldrene til en jeg kjenner fikk en fostersønn som var 2 år gammel, og har ham enda (han er 15). Han har alltid kalt dem mamma og pappa, og møter den biologiske moren sin (som er psykisk syk) en gang i året ca. Tror han kaller henne mor. Anonym poster: 91e71fe9a9586bfedac2a0b54b3d4a11
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #7 Skrevet 4. desember 2012 Vi har to fosterbarn som kom til oss for tre år siden. Da de kom hadde vi ikke egne barn, og siden fosterbarna var 3 og 6 år gamle, ble det unaturlig at de skulle kalle oss mamma og pappa. Nå har vi derimot fått et biologisk barn, og vi vil gjerne at dette barnet skal vokse opp med "mama" og "pappa". Derfor har vi innført det i hele familien. Fosterbarna har kalt oss mamma og pappa i skole/barnehage, og det at de nå kaller oss det gjemme også har gått knirkefritt. Noen ganger glemmer de seg, men da "retter" de på det selv. Disse barna har minimal kontakt med bio-foreldre. Da vi innførte mamma og pappa-begrepene, forklarte vi dem at det endrer ingenting, og at de fortsatt har to mammaer og to pappaer som før. Jeg tror det ble lettere for dem å akseptere at vi er en familie, i og med at jeg er mammaen i familien og mannen min er pappaen. For ordens skyld, vårt biologiske barn blir, overfor både fosterbarn og omverden omtalt som lillebror... Anonym poster: ed5faff3fc2a3e9101faf705b8a6f963
Gjest O___o Skrevet 5. desember 2012 #8 Skrevet 5. desember 2012 De jeg kjenner som har vokst opp hos fosterforeldre, har kalt fosterforeldrene for " mor " / " mamma " og " far " / "pappa ". De biologiske foreldrene har også hatt de samme kallenavnene - men gjerne med sitt navn bak. " Mamma Kari " "Pappa Erik ".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå