Gå til innhold

Dunjakker

spørsmålstegnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Senest istad, tenkte jeg da jeg gikk ut døren at den dunjakka jeg kjøpte for et par år sia var verd alle penga. Den kosta 3-4000 kroner på G-sport.

Nå nettopp så jeg denne artikkelen: http://www.dagbladet.no/2012/11/30/nyheter/gjess/fjer/dunjakke/24597860/

Hvordan kan jeg være 100 prosent sikker på at jeg ikke støtter dette? Jeg får helt vondt inni meg, og skulle rett og slett ønske sånne personer kunne få smake sin egen medisin.

Noen som vet hvor G-sport bestiller sine jakker fra?

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg klarer snart ikke mer - alt for mange produkter vi tar som en selvfølge, går på bekostning av dyr :(

Det er jo helt umulig å vite hva som er etisk riktig og hva som er dyreplageri. Mest av alt pga øst-europa og Kina, med sine rævva holdning til dyr. De er nok ikke alene om systematisk dyreplageri, men de er av de værste.

• Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Senest istad, tenkte jeg da jeg gikk ut døren at den dunjakka jeg kjøpte for et par år sia var verd alle penga. Den kosta 3-4000 kroner på G-sport.

Nå nettopp så jeg denne artikkelen: http://www.dagbladet...jakke/24597860/

Hvordan kan jeg være 100 prosent sikker på at jeg ikke støtter dette? Jeg får helt vondt inni meg, og skulle rett og slett ønske sånne personer kunne få smake sin egen medisin.

Noen som vet hvor G-sport bestiller sine jakker fra?

Bergans er ihvertfall 100% trygg!

Skrevet

Bergans bruker fjær fra døde dyr .Jeg har bergans jakke nettopp pga dette.

Forferdelig dyremishandling ,jeg blir så kvalm

Ikke like lett å vite hvor ting kommer fra,eller hvordan dyrene blir behandlet.En skulle nesten hatt en webside med slike opplysninger,uten at det finnes andre interesser enn dyrenes beste.Altså ingen profitt på websiden

• Liker 1
Skrevet

Kanskje det er en liste på dette? Noen som vet noe om Jean Paul? Det er min dunjakke, viktigst for meg var jo at den ikke hadde ekte pels, men så var det dunen sukk..

Skrevet

Bergans er ihvertfall 100% trygg!

Høres bra ut! Det er en Bergans-jakke jeg har :)

Skrevet

Om produktet er laget innenfor EU er den trygg, der et det nemlig forbud. Men det er ikke forbud mot å importere produkter som lages utenfor EU som bedriver den praksisen sett i videoen.

Gjest Badabing
Skrevet

Fjällräven har også trygge jakker, samt veldig varme jakker uten dun! :)

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Om produktet er laget innenfor EU er den trygg, der et det nemlig forbud. Men det er ikke forbud mot å importere produkter som lages utenfor EU som bedriver den praksisen sett i videoen.

Det finnes EU-land hvor praksisen ikke er forbudt, og som du sier er det heller ikke forbud mot å importere.

Så det viktigste er at man rett og slett kjøper slike produkter fra produsenter som har garanti om at de ikke bruker dun fra levende plukkede fugl. Flere slike har kommet til etter at dette var mye i media for et par-tre år siden. Den gang hadde ikke Bergans og Stormberg garanti, men i alle fall førstnevnte har fått dette nå.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Unnskyld meg, men for 4000 kr burde vel den jakka holde i 10 år?

Gjør den det?

Da tror jeg jammen meg jeg skal kjøpe meg en sånn jakke jeg også.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Men det er jo ikke bare snakk om jakker. Hva med dundyner? Fra IkEA?

Skrevet

Det finnes EU-land hvor praksisen ikke er forbudt, og som du sier er det heller ikke forbud mot å importere.

Så det viktigste er at man rett og slett kjøper slike produkter fra produsenter som har garanti om at de ikke bruker dun fra levende plukkede fugl. Flere slike har kommet til etter at dette var mye i media for et par-tre år siden. Den gang hadde ikke Bergans og Stormberg garanti, men i alle fall førstnevnte har fått dette nå.

Gjør det? Leste i går at det ikke var lov å produsere dun på den måten innenfor EU. Skal ikke være lett....

Skrevet (endret)

Denne forferdelige torturen og galskapen ble jeg oppmerksom på for en del år tilbake. Fra den dagen har jeg konsekvent unngått alle produkter med dun. Derfor jeg er glad for at denne forferdelige praksisen ENDELIG har kommet opp og frem i lyset! Det var på høy tid.

Endret av Nuffen
Gjest Badabing
Skrevet

Så med andre ord er alle billig merker testet på dyr.. garnier, nivea, dove, ajax, aquafresh, colgate, lilleborg, pampers, palmolive..

Anonym poster: 2fef1aae8ec3b54133ec308ee8dba151

Rema 1000 sitt eget merke Soft Style og vaskemidlene deres er ikke testet på dyr.

Skrevet

Er Jif, Ariel og Softlan testet på dyr? (finner de ikke på noen av listene)

Kan dere anbefale deodorant, hårsjampo/balsam (må koste mindre enn 25 per), tannkrem og annet som ikke er testet åp dyr og som er å finne i vanlige dagligvarebutikker?

Rema 1000 sitt eget merke Soft Style og vaskemidlene deres er ikke testet på dyr.

Det står kun at vaskemidlene deres ikke er testet, så regner med at såpe etc kanskje er det?

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Har ikke

Er Jif, Ariel og Softlan testet på dyr? (finner de ikke på noen av listene)

Kan dere anbefale deodorant, hårsjampo/balsam (må koste mindre enn 25 per), tannkrem og annet som ikke er testet åp dyr og som er å finne i vanlige dagligvarebutikker?

Det står kun at vaskemidlene deres ikke er testet, så regner med at såpe etc kanskje er det?

Nei, det står under at Soft Style ikke er testet. De har q-tips, såpe, deodorant, tannkrem osv, alt til en rimelig penge. Ellers får du kjøpt masse billig på iherb.

Edit: Jif og Ariel er testet på dyr. Softlan vet jeg ikke hva er, dessverre.

Men Rema 1000 har vaskepulver også.

Endret av Badabing
Skrevet

Hei, takk for svar :)

Jeg vil ikke handle på nett fra iHerb etc, jeg vil handle i butikken. Kan godt kjøpe q-tips, såpe etc fra soft style/landlord, men ikke sjampo,tannkrem og vaskemidler da jeg ikke liker disse.

fant forresten denne listen http://dyrevern.no/kampanjer/dyretesting/sporsmal/produkttips fra samme side, så er dessverre veldig dårlige eller dyre alternativ til det jeg trenger :( Det er kjipt. Halvparten av produktene jeg bruker til vanlig er heller ikke listet noen steder der, Ariel f.eks sier at de ikke tester på dyr - men de har heller ikke fått svanemerket.

Softlan, Ajax, Palmolive og Colgate er laget av samme greia så regner med alle de er fy fy. Garnier var også på den røde listen. Det er disse produktene som er vanskelig å bytte ut, da jeg ikke vil betale dobbelt så mye, eller bruke produkter som er dårlige. Tar imot tips!

Gjest Badabing
Skrevet

Litt vanskelig om du kun vil ha ting fra dagligvare. Beste rimelige deodorant jeg kan anbefale er Dermica. Selges hos Apotek1, og de har ofte tilbud på dem. To for 25 kr osv. Mener at Dermica også har sminkefjerning, barbergel, såpe osv til en grei pris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...