Undrende.. Skrevet 30. november 2012 #1 Skrevet 30. november 2012 (endret) Har et rart spørsmål.. Min samboer jobber i et IT-miljø. Hun er veldig nøye med å låse pc'en når hun skal bort fra arbeidsplassen sin. Hvorfor er dette så viktig, er det ikke bedre å stole på kollegaene sine? Er det ikke litt merkelig ovenfor den for den man sitter ved siden av at kollegaen låser pc'en dersom den skal være borte i noen minutter.. For meg minner dette litt om hjernevask.. Hva galt kan skje? På min jobb stoler vi på hverandre og har det veldig fint sammen... Hvordan er det med dere låser dere PC'en og i såfall hvorfor? Er det liksom en del av IT-rutinen der dere jobber? Skjønner selvfølgelig at man logger av om ettermiddagen og låser dersom alle skal felles møte osv.. Det som også er rart at privat er hun ikke opptatt av sikkerhet i det hele tatt. Vinduet kan stå på vidt gap når hun reiser, bilnøkkelen ligger på biltaket og alarmen skrus aldri på. Er det sånn at låsing av PC er noe man gjør på jobben uten å tenke noe mer over det fordi det bare er en innarbeidet rutine på arbeidsplassene mer enn en nødvendighet? Lar dere forresten lommebøkene og nøklene deres ligge på kontoret eller må disse også voktes? Håper på svar!! Hilsen Undrende Endret 7. desember 2012 av Undrende..
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #2 Skrevet 30. november 2012 Pleier du å dele det trådløse nettet med naboen din? Anonym poster: 6b88bf720fd446e11ef9a536826c497c
Casall Skrevet 30. november 2012 #3 Skrevet 30. november 2012 Jeg logger av den før jeg går hjem, og låser den i lunsjpauser eller hvis jeg går fra den. Rett og slett fordi vi har fått beskjed av sjefene om at vi skal det, ikke fordi jeg ikke stoler på dem. 1
Ananas. Skrevet 30. november 2012 #4 Skrevet 30. november 2012 Er man litt IT-bevisst så er jo det bare en smart ting å gjøre. Som kollega hadde jeg ikke blitt fornærmet av at personen ved siden av meg gjorde det, å låse pcen tar ett sekund, og sparer en for en masse ubehageligheter dersom noen først skulle finne på å prøve seg på noe.. Dette burde egentlig være policy på alle steder der man har "egen" maskin på jobb. Hva galt kan skje? Nå som så mye er digitalt, vil det at uvedkommende får tilgang til maskinen kunne være mer alvorlig enn at de får tak i bankkort og kode, eller nøkkelen til bygningen man man jobber i. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #5 Skrevet 30. november 2012 Jeg låser vanligvis pcen når jeg går fra plassen min. Jobber i et stort, internasjonalt firma. Det er bare ren rutine. Har ingenting med at jeg ikke stoler på kollegaene mine. Der jeg jobbet tidligere så var vi få ansatte. Ingen låste pc'n og alle hadde samme passordet. Anonym poster: 3deb31f91eb799158e3dc308a7f3e600
encore Skrevet 30. november 2012 #6 Skrevet 30. november 2012 Har ikke jobbet sammen med noen i kontorlandskap, men da jeg jobbet i resepsjon låste jeg pc'en. Uansett. Det burde rett og slett inngå under rutinemessig sikkerhet; litt skremmende at så mange er like naive som deg, ts. En undersøkelse som IBAS utførte i vår viste at to av ti stjeler sensitiv informasjon fra selskapet når de slutter, så du har ingen grunn til å stole på kollegaene dine selv om det er koselig å slarve med dem i kaffepausene 3
feuerstein Skrevet 30. november 2012 #7 Skrevet 30. november 2012 Låser alltid pcen hvis jeg tar øynene av skjermen og hendene av tastaturet - opptil flere på kontoret har tidligere jobbet med å hente informasjon fra ufrivillige/uvitende kilder, så jeg stoler på dem ca like langt som jeg kan kaste en elefant med venstrearmen, muligens litt kortere. Organisasjonen er opptatt av informasjonssikkerhet, det forventes at den som påtreffer en maskin ulåst og ubemannet gjør en eller annen uskyldig prank (snur skjermbildet på hodet, skifter bakgrunnsbildet til noe usømmelig, sender ut invitasjon til SM-party fra vedkommendes epost etc) for å minne eieren på at han har gjort noe galt.
Undrende.. Skrevet 30. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 30. november 2012 Er det forskjell på små og store bedrifter her? Står det noe i arbeidsreglementet at maskinen skal låses? Hvordan skjuler dere passordet deres dersom dere taster det mange ganger pr dag med kollegaer rundt dere i kontorlandskapet??
Undrende.. Skrevet 30. november 2012 Forfatter #9 Skrevet 30. november 2012 Er det forresten noen her som ikke låser pcen sin så ofte?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #10 Skrevet 30. november 2012 Jeg undrer på hvorfor du undrer? Har du en kollega hvis pc du gjerne skulle undersøkt litt nærmere? Det er ren rutine for min del. Jeg låser mine private filer på samme måte som jeg ikke ville latt mine private brev ligge og flyte på pulten. Jeg prøver ikke å skjule passordet, man skal være bra observant om man klarer å få med seg det. Jeg ville merket det om en kollega var så nærgående og snokende at han kunne fått med seg passordet. Anonym poster: 10fa52af90946ea68348799f2d06c566
Tabris Skrevet 30. november 2012 #11 Skrevet 30. november 2012 Jeg låser PCen hver gang jeg går bort fra den, selv om jeg bare skal på toalettet eller hente kaffe. Det er en del av vår policy på jobb.
juliane Skrevet 30. november 2012 #12 Skrevet 30. november 2012 Jeg låser ikke pc-en min, og det har aldri slått meg at jeg skal gjøre det. Kan ikke tro noen av kollegene mine gjør det heller. Vi jobber jo i samme firma og det eneste de kun har tilgang til fra min pc er jo min personlige mail og arbeidsdokumenter. Kan ikke se for meg at noen skulle ha noen glede av å lese mailer fra samboeren der vi diskuterer dagens middag. Og hvis noen plutselig satt på min pc mens jeg var på toalettet vil jeg jo tro noen av de 20 andre i landskapet hadde reagert på en eller annen måte.
appelsinjuice Skrevet 30. november 2012 #13 Skrevet 30. november 2012 Ja, jeg låser. Hvorfor? Fordi jeg har tilgang på personalsystemer-og saker som få andre ved mitt kontor skal se. 1
FantasDick Skrevet 30. november 2012 #14 Skrevet 30. november 2012 Da jeg jobbet i kontorlandskap med flere ansatte låste jeg pc'en hver gang jeg gikk fra den, selv om det bare var for 30 sekunder. Nå jobber jeg i et lite firma med 5 ansatte, og deler foreløbig kontor med en kollega og venn, og her låser jeg aldri pc'en. Han låser pc'en om han skal gå fra den for lengre tid (2-3 timer), men ikke ellers. Har nettopp startet i denne jobben og har ikke særlig med sensitiv informasjon på den, men kan hende jeg begynner å låse den etterhvert..
liv Skrevet 30. november 2012 #15 Skrevet 30. november 2012 Vi skal i teorien sende avviksmelding om vi ser en pc som er logget på og det ikke er noen på kontoret Det kan lett komme inn en bruker å se på våre taushetsbelagt informasjon...
Gjest Lille-pus Skrevet 30. november 2012 #16 Skrevet 30. november 2012 (endret) Yepp. PC'en låses ved toalettbesøk, kaffehenting og annet fravære fra kontoret. Det er ikke alt man jobber med som nødvendigvis hverken er, eller bør bli, tilgjengelig for folk som går forbi enten de er interne eller eksterne. Enkelt og greit. Endret 30. november 2012 av Lille-pus 2
-Jiinxs- Skrevet 30. november 2012 #17 Skrevet 30. november 2012 Har et rart spørsmål.. Min samboer jobber i et IT-miljø. Hun er veldig nøye med å låse pc'en når hun skal bort fra arbeidsplassen sin. Hvorfor er dette så viktig, er det ikke bedre å stole på kollegaene sine? Er det ikke litt merkelig ovenfor den for den man sitter ved siden av at kollegaen låser pc'en dersom den skal være borte i noen minutter.. For meg minner dette litt om hjernevask.. Hva galt kan skje? På min jobb stoler vi på hverandre og har det veldig fint sammen... Hvordan er det med dere låser dere PC'en og i såfall hvorfor? Er det liksom en del av IT-rutinen der dere jobber? Skjønner selvfølgelig at man logger av om ettermiddagen og låser dersom alle skal felles møte osv.. Håper på svar!! Hilsen Undrende Om hun jobber med noe som er konfidensielt så forstår jeg at hun er slik. Hva gale kan skje? Spørs hva man jobber med, og det finnes alltid noen sadisiske jævler som suger til seg all informasjon for å så bruke det imot "de". Har lært av sjefen at ingen av mine kollegaer kan stoles på. Og alt bør dobbelsjekkes..... Selv så logger jeg meg ikke av, men alle systemene vi bruker har en auto-loggoff funksjon.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 30. november 2012 #18 Skrevet 30. november 2012 (endret) Vi skal i teorien sende avviksmelding om vi ser en pc som er logget på og det ikke er noen på kontoret Det kan lett komme inn en bruker å se på våre taushetsbelagt informasjon... Og da ved motatt avviksmelding blir det møte i sentralkomiteen som må opprette en egen tiltaksgruppe, søke om godkjenninger og bevilninger. Så vil det bli gjort en formel utredning, med videre forslag til en utredningsplan. En egen støttegruppe for personen som så dette vil rutinemessig bli opprettet. Den vedtatte utredningsplanen med tilhørende utbedringer blit lagt ut på anbud. Inkommende anbud blir lagt til vurdering før jobben blir utlyst til vinneren, og da kan vi forvente at maskinene er skrudd av av en representant for dette firmaet innen en 2 års tid. Da begynner arbeidet med etterforskningen og utbedringer av nye retningslinjer slik at vi kan unngå dette i fremtiden. Opplæringen må endres og alle nåværende ansatte må sendes på nye kurs, helst i et annet fylke med tilhørende hotel-opphold. Jammen godt det fungerer sånn, tenk så mange offentlige arbeidsplasser slike prosesser skaper. Endret 30. november 2012 av Yellow Taxi
Medlem Skrevet 30. november 2012 #19 Skrevet 30. november 2012 Ja, selvsagt låser jeg PC'en. ..og det har ingenting med mistro til min kolleger, men snarere det faktum at jeg sitter på en masse sensitiv informasjon og at våre kontorområder besøkes av både kunder og ansatte. Det er en god vane.
feuerstein Skrevet 30. november 2012 #20 Skrevet 30. november 2012 Hvordan skjuler dere passordet deres dersom dere taster det mange ganger pr dag med kollegaer rundt dere i kontorlandskapet?? Trenger ikke taste det, har selvfølgelig fingeravtrykksleser. Kan godt være at din jobbpc også har det, bare at du ikke har lagt merke til den. På HP, Lenovo og Fujitsu er det den lille mørke tingen et par cm fra piltastene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå