AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #1 Skrevet 30. november 2012 Lar dere barna deres jukse i spill? I så fall, når er dem for gamle til å jukse? Anonym poster: 1c0f9bdb90409ed4b070d89eaa229825
Susan Sto Helit Skrevet 30. november 2012 #2 Skrevet 30. november 2012 Det kommer an på... Hvilke type juks, om det er bevisst eller ubevisst juks, og en del andre kriterier. Jeg har en tendens til å la 6 åringen få bruke sin tolkning av regler i noen sammenhenger. Ofte mer de første gangene vi spiller, og så retter jeg mer og mer på reglene når en del av det sitter. Jeg lar også 6 åringen slippe unna med ubevisst juks, hvis det ikke ødelegger veldig for spillet forøvrig. Noen ganger har det med "spillflyten" å gjøre. Om jeg skulle korrigert den minste "feil", så hadde vi bare terpet regler, og aldri kommet videre i spillet. Vil ikke sette noen aldersgrense for når regeltøying ikke lenger er ok. Vil heller si det har noe med barnets modenhet, og hvor godt det kan spillet å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #3 Skrevet 30. november 2012 Jeg lar ikke ungene jukse, nei. Jeg ser ingen grunn til å ikke lære dem at det å følge reglene er noe som gjelder alle, fra dag én. Da må man jo bare ta seg bryet med å avlære dem juksevaner senere. Anonym poster: 6c6ddbed405b51d27b49c70526b39a95
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #4 Skrevet 30. november 2012 Synes at idet barnet lærer reglene i spillet, så lærer det også hva som ikke er lov! Om man velger å se gjennom fingrene på juks, så mener jeg uansett at man kan påpeke jukset i en humoristisk tone! Da er barnet klar over hva det gjør feil, men samtidig at det var lov kun denne gang! Anonym poster: 1c0f9bdb90409ed4b070d89eaa229825
Sulosi Skrevet 30. november 2012 #5 Skrevet 30. november 2012 Før hadde vi litt flytende regler så de ble innført etter modenheten til barna. Nå jukser vi på tull stadig vekk. Vi spiller for å ha det gøy og ungene synes det er rasende festlig å ta voksne i juks. Nå har det med juks også en annen side her, ene gutten er veldig opphengt i regler og det finnes absolutt ingen unntak noe som har medført en del problemer både sosialt og i fht undervisningen på skolen. Det ble feks et rabalder fordi en gutt gikk inn i klasserommet uten innesko!!! Gjennom å jukse på tull i spill, vise til konkrete tilfeller hvor det finnes unntak og hvorfor har ting bedret seg og gutten slipper daglige sinneutbrudd for noe som er bagateller for oss andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå