Gå til innhold

Hva er frimurerlosjen, og hva gjør driver de med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo - han blev ekskludert med øyeblikkelig virkning få dager efter at han blev pågrebet. Han var ikke specielt aktiv der.

Som jeg skrev - ja.

Hva i all verden mener du?

Aase var medlem av ordenen, men valgte å tre ud, og han er av en eller anden grund sindt på logen. Han er ikke noen uavhengig part - men en mann som forsøker å sverte et fellesskab han har vært en del av.

Er jeg ikke berettiget å si noe om det?

Jeg sier at denne forfatterens angivelige sverting av logen er en høyst subjektiv tolkning av boken. En tolkning som springer ut fra en agenda, nemlig ditt eksisterende medlemskap og troskap til logen! Du er berettiget til å si din mening som alle andre, ingen tvil der.

• Liker 3
Skrevet

Jeg sier at denne forfatterens angivelige sverting av logen er en høyst subjektiv tolkning av boken. En tolkning som springer ut fra en agenda, nemlig ditt eksisterende medlemskap og troskap til logen! Du er berettiget til å si din mening som alle andre, ingen tvil der.

Så eftersom jeg ved hva som er galt og skjevt og tendensiøst vinklet, siden jeg faktisk har førstehånds erfaring, så er jeg ikke meningsberettiget, eller kan ikke udtale meg uden at mine motiver skal trekkes i tvil?

Jeg kan love deg at hverken Ordenens Stormester eller Det Høye Råd var særlig begeistrede for den boken.

Jeg tror ikke du finder noen aktiv frimurer som har vesensforskjellig oppfatning av dette end meg.

Forsøker du å bygge opp om myden om at ordenen skjuler noe skummelt igjen nå?

Omtrendt alt som kan avsløres om ordenen har vært avslørt med jevne mellomrom. Grunden til at det ikke har vakt noe oppsikt, er rett og slett at det ikke er specielt chokerende hva som kommer frem.

• Liker 1
Skrevet

Mange av dem er i lederposisjoner ja, men det er absolutt ikke et krav. Fellesnevneren for medlemmene er at de er ressurspersoner, at de har evner, egenskaper eller andre begavelser som gjør dem attraktive i et nettverk med personer som deler deres interesser.

Anonym poster: e6c6583cd9d7b56411fd58e7b83e922a

Og de kan ikke bare ønske å bli medlemmer heller, for allerede godtatte medlemmer må "gå god for dem" og anbefale dem som nye medlemmer.

Anonym poster: 7aaf8bd0e82b6dfef32d52b08dab7b24

Skrevet

Så eftersom jeg ved hva som er galt og skjevt og tendensiøst vinklet, siden jeg faktisk har førstehånds erfaring, så er jeg ikke meningsberettiget, eller kan ikke udtale meg uden at mine motiver skal trekkes i tvil?

Jeg kan love deg at hverken Ordenens Stormester eller Det Høye Råd var særlig begeistrede for den boken.

Jeg tror ikke du finder noen aktiv frimurer som har vesensforskjellig oppfatning av dette end meg.

Forsøker du å bygge opp om myden om at ordenen skjuler noe skummelt igjen nå?

Omtrendt alt som kan avsløres om ordenen har vært avslørt med jevne mellomrom. Grunden til at det ikke har vakt noe oppsikt, er rett og slett at det ikke er specielt chokerende hva som kommer frem.

Selvfølgelig trekker jeg dine motiver i tvil, man er passe naiv hvis man ikke er kritisk til alt man får servert av partisk informasjon! At ordenes stormester eller Det Høye Råd ikke er særlig begeistret for boken er et skikkelig kvasiargument, og impliserer ingenting. Bush-familien var også kritiske til Michael Moores dokumentar Fahrenheit 9/11, men det svekker ikke sannhetsgestalten i fremstillingen.

Nå skal det sies at jeg ikke har fryktelig mye kunnskap om logen, så jeg hevder verken det ene eller det andre. Enkelt sagt er min holdning at det kan godt være du forteller den hele og fulle sannhet, verken mer eller mindre, men finnes det aspekter ved logen som kan være gjenstand for kritikk er jeg også sikker på at disse ikke hadde blitt uttalt av noen av dets medlemmer. Det er derfor vi ikke tar tobakksprodusentene forskning på farene ved røyking for god fisk blant annet!

• Liker 3
Skrevet

Og de kan ikke bare ønske å bli medlemmer heller, for allerede godtatte medlemmer må "gå god for dem" og anbefale dem som nye medlemmer.

Anonym poster: 7aaf8bd0e82b6dfef32d52b08dab7b24

Dette er ikke helt nøyaktig, men det er riktig at det kreves referanser, og folk som ønsker seg ind i logen bliver gjenstand for en viss grandskning, for at man skal forvisse seg om at f. eks. vandelskravet er oppfyldt.

Det har de senere årene vært en viss tilstrømning av søkere som har tatt kontakt over nettet (uden referanser fra logemedlemmer), og i en hel del tilfelde har disse blitt opptatt i ordenen - men det har krevet at man bliver kjendt med dem, og forsøker å danne seg et billede av hvem de er, og hva de står for.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

når jeg ser på de som er frimurere i området mitt, så er frimurerlosjen en fagforening for bygdeoriginaler i 60åra med skjemmende hårvekst og minimale ressurser :fnise:

.. en blanding mellom speideren og frivillighetssentralen :laugh:

• Liker 1
Skrevet

å trekke michael moore frem som sannhetsvitne - oboy.

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig trekker jeg dine motiver i tvil, man er passe naiv hvis man ikke er kritisk til alt man får servert av partisk informasjon! At ordenes stormester eller Det Høye Råd ikke er særlig begeistret for boken er et skikkelig kvasiargument, og impliserer ingenting. Bush-familien var også kritiske til Michael Moores dokumentar Fahrenheit 9/11, men det svekker ikke sannhetsgestalten i fremstillingen.

Nå skal det sies at jeg ikke har fryktelig mye kunnskap om logen, så jeg hevder verken det ene eller det andre. Enkelt sagt er min holdning at det kan godt være du forteller den hele og fulle sannhet, verken mer eller mindre, men finnes det aspekter ved logen som kan være gjenstand for kritikk er jeg også sikker på at disse ikke hadde blitt uttalt av noen av dets medlemmer. Det er derfor vi ikke tar tobakksprodusentene forskning på farene ved røyking for god fisk blant annet!

Dette synes jeg vel igrunden du trekker vel langt. Hvis du mener at det er en mulighed for at jeg forteller den hele og fulde sandhed, kunde du nok ha formulert deg på en måde som ikke impliserer at jeg skjuler noe, eller har en fordekt agenda, eller lyver.

Jeg ved godt hva som er galt i den boken, fordi jeg har førstehånds kjendskab til kildematerialet. Det har ikke du.

Det gavner ingen å lese en bok som fremstiller noe på en uriktig måde. Så enkelt er det.

• Liker 1
Skrevet

når jeg ser på de som er frimurere i området mitt, så er frimurerlosjen en fagforening for bygdeoriginaler i 60åra med skjemmende hårvekst og minimale ressurser :fnise:

.. en blanding mellom speideren og frivillighetssentralen :laugh:

Jeg kan nok kvalifisere som bygdetulling, men jeg er ikke i 60-årene, har ikke skjemmende hårvekst, og mener jeg har visse ressurser.

På den anden side peker du på noe veldig riktig:

Den som mener at logen driver med en skummel konspirasjon, har neppe mødt mange frimurere. Det er for mange dumme mennesker i ordenen til at man kunde klart å få til noe slikt.

Skrevet

å trekke michael moore frem som sannhetsvitne - oboy.

Nå må du holde tunga rett i munnen! Eksempelet er ment å skulle illustrere et prinsipp!

• Liker 1
Skrevet

Stemmer det at man må ligge i likkister og gå gjennom masse rare ritualer?

Anonym poster: c36c02cf468498a79338be0f30731c76

Skrevet

Nå må du holde tunga rett i munnen! Eksempelet er ment å skulle illustrere et prinsipp!

Jeg vil vel også fremholde at det var et særdeles dårlig valgt eksempel.

Det jeg lurer på, er imidlertid hvorfor det i udgangspunktet var viktig for deg å trekke min udtalelse i tvil?

Skrevet

Den som mener at logen driver med en skummel konspirasjon, har neppe mødt mange frimurere. Det er for mange dumme mennesker i ordenen til at man kunde klart å få til noe slikt.

De er bare en del av skalkeskjulet for at folk ikke skal skjønne hva det er frimurerne egentlig driver på med.

Anonym poster: 6cc417fa563a4531eb9d532e88fec521

Skrevet

det feilet like forbannet.

• Liker 1
Skrevet

Stemmer det at man må ligge i likkister og gå gjennom masse rare ritualer?

At det er en hel del ritualer er ingen hemmelighed. Om de er "rare" for være opp til den som opplever dem å definere.

Spekulasjoner om indholdet i dette, synes jeg ikke har noe plads her, rett og slett fordi slik informasjon vil ødelegge læringseffekten hos de som treder ind i ordenen.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

De er bare en del av skalkeskjulet for at folk ikke skal skjønne hva det er frimurerne egentlig driver på med.

Anonym poster: 6cc417fa563a4531eb9d532e88fec521

Festlig.

Skrevet

At det er en hel del ritualer er ingen hemmelighed. Om de er "rare" for være opp til den som opplever dem å definere.

Spekulasjoner om indholdet i dette, synes jeg ikke har noe plads her, rett og slett fordi slik informasjon vil ødelegge læringseffekten hos de som treder ind i ordenen.

Dumt svar!! Ligger dere i likkister eller ikke!!!

• Liker 1
Skrevet

Dumt svar!! Ligger dere i likkister eller ikke!!!

Jeg har svart på hvorfor jeg ikke kan bekrefte eller avkrefte det.

Om du synes svaret er dumt, kan jeg ikke hjelpe deg med det.

Skrevet

Boka til Roger Aase gir en svært god og konkret beskrivelse av hvordan møtene foregår og hva som faktisk skjer, beskrevet av en som har vært med på det. Dersom du er mer interessert i bakgrunn, symbolikk og historie, anbefales boka til Sverre Dag Mogstad. Den kan du få på antikvariat eller låne på biblioteket. Det er lite som er hemmelig med denne ordenen lenger - og det er kanskje like greit.

Skrevet

Jeg har svart på hvorfor jeg ikke kan bekrefte eller avkrefte det.

Om du synes svaret er dumt, kan jeg ikke hjelpe deg med det.

Har du lært å svare av Navarsete eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...