AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #1 Skrevet 30. november 2012 Nå har jeg gått og undret og spurt i flere dager! Hva er frimurerlosjen? Hvem er medlemmer av frimurerlosjen? Hva er losjen generelt? Og hva foregår på "møtene"? Ingen vil svare meg skikkelig! Folk legger ut i det vide og brede om ditt og datt, men når de liksom har forklart meg hva denne sektlgnende greia er, står jeg bare igjen som et spørsmålstegn! Dette har jeg forstått: Folk med mye penger, er medlemmer. På møtene (som jeg ikke aner hva dreier seg om), må alle ha bestemte antrekk. Og så alle disse forskjellige ritualene og gradene... Frimurere var opprinnelig kristne mennesker som dannet en gruppe på 1700-tallet (eller er jeg helt ute og kjøre??) JEG TRENGER ET KONKRET SVAR, ellers blir jeg nødt for å snike meg med på et av disse viktige møtene for å finne svaret selv! Lurer så fælt at jeg snart sprekker av nysgjerrighet! Og hvorfor er alle så hemmelighetsfulle rundt det? Anonym poster: 4a1141e6d4781ee55c5ff46a29b43174
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #2 Skrevet 30. november 2012 Jeg er ikke Frimurer; men Rebecka-søster. Det å drive med loge-arbeid er for meg to-delt. Den ene siden er personlig utvikling gjennom ritualene og sermoniene; som gir tid og rom for ettertanke og refleksjon. Ritualene er hemmelige ikke fordi det er så veldig spennende eller skummelt det som skjer, men for at det skal gi en spesiell opplevelse. Sermoniene går etter et fastlagt mønster, som er vedtatt i lovene for logen. Ettermøtene gir rom for sosial omgang med andre loge-søster, og også disse følger et bestemt mønster og har sin etikette. Krav til antrekk er en del av etikketen, gir en viss uniformering og visker litt ut forskjeller, både sosiale forskjeller og aldersforskjeller. Det er ikke bare folk med mye penger som er med i loge. Tidligere var det nok mere slik at det var medlemmer kun fra de øverste sosiale lag, dette har endret seg mye. Loger i dag har et langt bredere nedslagsfelt, det er ikke lengre bare " piffen" som er med. Det er ikke å legge skjul på at det er mye resurssterke mennesker her, men for sosial klatring er det vel heller andre arenaer som er mest egnet. Mitt inntrykk er at de fleste som er med her gjør det fordi de ønsker å utvikle seg selv og bidra med noe nyttig til andre. Logen driver med frivillig arbeid, og alle medlemmer forplikter seg til å delta i dette. Det å være med i en loge gir tilhørighet i en gruppe som er litt forskjellig fra de " vante" nettverk. Det er mer personlig enn jobbrelasjoner men ikke så nære som personlige venner. Det er sosial samvær som er styrt av tradisjoner, og det er et nettverk som forplikter. Anonym poster: 2e0c03e296c8eb37f0773d2125a9cd1a 2
Gjest Bud Skrevet 30. november 2012 #3 Skrevet 30. november 2012 Ta meg gjerne for følgende påstand, men min erfaring er som følger: Frimurerlosjen er for menn i lederposisjoner, menn som har kommet langt uten å ha fått lagt den gylne veien for seg av andre. Frimurerlosjen er en forening hvor voksne menn uten utdanning klapper hverandre på skuldrene fordi de har jobbet seg opp i systemet. Ser for meg at disse frimurerne møtes på vaffelkvelder og diskuterer hvordan de kan erobre verden... 7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #4 Skrevet 30. november 2012 Tidligere var nok loge-arbeid mere gutte-klubben-grei; som fikset ting litt under bordet. I dag er det ikke så mange ledere lengre, men lærere, kjøreskolelærere, mengder med sykepleiere og en god slump håndtverkere. Vafler er det lite av; men et lett måltid hører med til ettermøtene. Nå vet jeg ikke så mye om hva de driver med i Frimurer-logen; jeg er som sagt i en annen loge. Men vi har et krav på oss om å etterleve logens grunnverdier også utenfor logen, og det å stille opp på frivillig arbeid er en viktig del av logearbeidet. En annen side er å ta vare på andre logemedlemmer, spesielt de eldre. Loge-søstre om har flyttet på sykehjem får jevnlig besøk av yngre søstre, og det er obligatorisk oppmøte i begravelser. Gjennomsnittsalderen i den logen jeg er med i er vel rundt sytti år. Noe av det samme også for brødrene.Det sier seg selv at dette ikke er næringlivstopper som koker i hop planer om å erobre verden...... Anonym poster: 2e0c03e296c8eb37f0773d2125a9cd1a 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #5 Skrevet 30. november 2012 Søk på you tube, det skal være noen domumentarer der om frimurerne. Ellers så er denne ett eksempel. http://www.imdb.com/title/tt0978809/ Det er en som har skrevet bok om frimurene, han gikk undercover eller noe, og avslørte deres "ritualer" etc. Men jeg kommer ikke på hva boken eller han het. freemason exsposed eller noe slikt. Anonym poster: 3270ae6498c6848cc5484f5bbc0ac2bb
Nuffen Skrevet 30. november 2012 #6 Skrevet 30. november 2012 Boken som AB over her nevner heter "Frimurernes hemmeligheter" og er skrevet av Roger Karsten Aase. Siden du er nysgjerrig på hva som skjer på innsiden av Frimurerlosjen, anbefaler jeg deg å lese den . Der får du en (alt for?) god innføring i hva de driver med.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #7 Skrevet 30. november 2012 Det er i alle fall ikke kun de øverste i samfunnet som er med på slikt. Sjefen min på dressmann var medlem der, og han er ikke spesielt høyt aktet eller rik. Anonym poster: 53f1d348a39b47c413057efa0452cb48
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #8 Skrevet 30. november 2012 Ta meg gjerne for følgende påstand, men min erfaring er som følger: Frimurerlosjen er for menn i lederposisjoner, menn som har kommet langt uten å ha fått lagt den gylne veien for seg av andre. Frimurerlosjen er en forening hvor voksne menn uten utdanning klapper hverandre på skuldrene fordi de har jobbet seg opp i systemet. Ser for meg at disse frimurerne møtes på vaffelkvelder og diskuterer hvordan de kan erobre verden... Mange av dem er i lederposisjoner ja, men det er absolutt ikke et krav. Fellesnevneren for medlemmene er at de er ressurspersoner, at de har evner, egenskaper eller andre begavelser som gjør dem attraktive i et nettverk med personer som deler deres interesser. Anonym poster: e6c6583cd9d7b56411fd58e7b83e922a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #9 Skrevet 30. november 2012 ...som gjør dem attraktive i et nettverk med personer som deler deres interesser. Hvilke interesser er det? Verdensherredømme? Anonym poster: 6cc417fa563a4531eb9d532e88fec521 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #10 Skrevet 30. november 2012 Medlemslista til frimurerne er offentlig og ligger på nett. Anonym poster: 98b8140a6a13f3bf89594844928789c4
Gjest O___o Skrevet 30. november 2012 #11 Skrevet 30. november 2012 Rike menn som drikker 20 - 30 år gammel årgangsalkohyler og som løser "verdensproblemer". Handler vel først og fremst om nettverksbygging og "gutteklubbengrei"-aktiviteter.
Giacomo_P Skrevet 30. november 2012 #12 Skrevet 30. november 2012 Frimureri er ikke en religion, og er heller ikke knyttet til noen verdensomspennende konspirasjon, selv om mange tror det. Jeg skal gi noen enkle informasjoner: I det norske frimureriet må man bekjende seg til kristen tro, men det er ikke krav om noen bestemt konfesjon. Du kan like gjerne være pinseven som ortodoks, katolikk, protestant, anglikaner, presbyterianer, kopter eller ikke-konfesjonell/uavhengig. Det findes også sekulært frimureri som ikke krever noen slik bekjennelse. Frimureriet findes over hele verden, men det er ingen overnasjonal ledelse. Det er et visst diplomati mellom loger i forskjellige land, men det finnes mange forskellige frimurersystemer, og det er ikke alle som anerkjender hverandre. Frimureriet er ikke en politisk organisasjon. Det er forbudt å diskutere religiøse og politiske stridsspørsmål i logen. Det er også forbudt å benytte seg av logemedlemsskabet til å oppnå fordeler, materielle og sosiale såvel som økonomiske, karrieremessige eller politiske. Frimureriet er ikke så hemmelig. Ordenens lover og matrikkel (medlemsfortegnelse) er offentlig tilgjengelige dokumenter. Men innholdet i ritualene er hemmelig, av en veldig enkel grund. Siden frimureriet handler om en personlig og menneskelig udvikling gjennom en bestemt symbolbruk og læremåde, må innholdet holdes hemmelig for den som ikke har opplevet det, ellers er det hensiktsløst. Det er ikke så gøy med julegaver når man vet hva som er inde i pakken..... En frimurer må ha pletfri vandel. Dersom en frimurer blir dømt til mer enn seks måneders frihetsstraff, blir han ekskludert fra logen for all fremtid (en viss Anders Behring Breivik blev ekskludert med umiddelbar virkning få dager efter at han blev anholdt, FØR rettskraftig dom forelå. For de som husker Finance Credit-saken, blev også de to frimurerne som var involvert ganske fort kastet ut). Det kreves en høy etisk standard av brødrene. Frimureriet har ingen ting med Illuminati å gjøre. Dette var en lumsk organisasjon som eksisterte i ca. 15 år fra 1776, og den blev fordømt av frimureriet. Likeså blev de medlemmer som var frimurere ekskludert fra ordenen. Frimureriet har et gradssystem som varierer fra loge til loge. Det amerikanske har 33 grader, det norske har ti, pluss en embedsgrad, samt stormesteren, i alt 12. Frimureriet oppfordrer til veldedighet, men det skal helst skje i det skjulte. Man skal altså ikke skryte av noe. De fleste frimurere er for dumme til å ta del i noen lyssky konspirasjon. Frimureriet er ikke noen eliteorganisasjon. Det finnes en masse håndverkere, pølsemakere, industriarbeidere og kroppsarbeidere, så vel som leger, advokater, prester og embedsmend. Men det er svært få politikere, om noen. På grund av at ordenen har et etisk regelverk som forbyder å bruke logemedlemsskabet til å skaffe seg fordeler, etc. tror jeg det er tryggere at to personer med høye verv mødes der, end om de f. eks. er i samme golfklubb, fotballag etc. Dessuten er det over 18.000 frimurere i norge, som mødes til forskjellige tider og på forskjellige steder over hele landet. Alle kan ikke kjenne hverandre, og som sådan er det f. eks. ikke farlig om noen frimurere jobber i samme rettssak e.l. Kjender de hverandre, må de vurdere sin habilitet, akkurat som i alle andre henseende. Dersom henvisninger til logen påvirker procedure eller udfall, kan de kastes ud av logen, og mister sandsynligvis retten til å praktisere sitt yrke (fra civil side, altså). Veldig mye av den informasjonen man finner rundt omkring på nettet og i diverse bøker er i beste fall misvisende, ofte direkte løgnaktig og ondsindet. Hovedgrunden til at det går så mange rykter om frimureriets påstått skumle hensikter, er at kongehusene i det postrevolusjonære europa var livredde for å tillade hemmelige organisasjoner, fordi man fryktet at de kunde give grobund for revolusjonære tanker. Derfor blev de svertet med alle tenkelige midler, og det har heftet ved. Den amerikanske uavhengighetserklæringen/grundloven av 1776, den franske konstitusjonen av 1794 (mener jeg det var), og den norske grundloven av 1814 er alle sterkt preget av frimureriske verdier og tenkning. Disse var banebrytende i sitt menneskesyn. Hvor skummelt er egentlig frimureriet da? Det finnes loger for kvinner, som er bygget på de samme prinsippene som det opprindelige frimureriet. Det kommer sikkert mange andre spørsmål. Jeg kan svare på mye, hvis jeg får tid. (Dere har sikkert skjønt nå, at jeg selv er frimurer....). Imidlertid kan de som tror på "den jødisk-frimureriske verdenskonspirasjonen", Illuminati, new world order og frimurerisk satanisme gjerne holde seg unna denne tråden. Det blir rett og slett for dumt. Jeg kommer kanskje til å korrigere feilaktige påstander, men jeg kommer ikke til å gjøre dette til noen konspirasjonsdiskusjon. Se ellers gjerne den norske frimurerordens nettsider, www.frimurer.no. 1
Giacomo_P Skrevet 30. november 2012 #13 Skrevet 30. november 2012 Boken som AB over her nevner heter "Frimurernes hemmeligheter" og er skrevet av Roger Karsten Aase. Siden du er nysgjerrig på hva som skjer på innsiden av Frimurerlosjen, anbefaler jeg deg å lese den . Der får du en (alt for?) god innføring i hva de driver med. Og jeg vil fraråde det, efter som den er skrevet med en agenda, og ikke viser til noe som er specielt hverken sandferdig eller riktig. I tillegg vinkler den mye i tendensiøse retninger - retninger som i stor grad er uforenelige med frimureriets mål. Det er altså snakk om bevidst fordreining av fakta. Hvorfor han er sindt på ordenen, ved jeg ikke - men dette er ikke opplysende litteratur. Jeg tror ikke den boken giver indsikt i det hele tatt. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #14 Skrevet 1. desember 2012 Giacomo; kan du forklare kort hva den personlige utviklingen egentlig går ut på? Hva er det som er så spesielt med den? Er det noe dere lærer eller blir opplyst om? Hvorfor er det behov for ritualer, symboler og lignende? Anonym poster: 8c27026426823c57ae6d3bcb1045cc8b
Giacomo_P Skrevet 1. desember 2012 #15 Skrevet 1. desember 2012 Giacomo; kan du forklare kort hva den personlige utviklingen egentlig går ut på? Hva er det som er så spesielt med den? Er det noe dere lærer eller blir opplyst om? Hvorfor er det behov for ritualer, symboler og lignende? Anonym poster: 8c27026426823c57ae6d3bcb1045cc8b Det er ikke noe veldig enkelt spørsmål - men det er ingen forskjell på den udvikling man ønsker hos en logebroder og det folk ellers søker - å bedre være i stand til å være til stede i livet, både for seg selv og andre, være tro mod sine idealer, og ikke gjøre andre vondt, men bidrage og understøtte der man kan - uden å gjøre det for å sette seg selv i et godt lys. Dette er vel noe alle mennesker søker i en eller anden form, og er ikke specielt for frimureriet. Symbolbruken er svært kompleks, men i hovedsak er den nødvendig for å abstrahere brødrene fra seg selv, og få dem til å se seg selv fra udsiden, slik at de lettere kan reflektere over egne handlinger og holdninger. Jeg vil ikke gå ind på konkrete symboler - men ingen symboler i logen er tilfeldige, og har sin helt bestemte funksjon for å igangsette den enkelte broder eget arbeide med seg selv. Logen kan ikke gjøre den jobben for noen - den må en hver finde i sitt eget hjerte, og være villig til å streve for å udløse potensialet i. Læremåden er fundert i visse historiske overleveringer, og er ikke specielt interessant løsrevet fra ritualene. Forøvrig kan jeg opplyse om at frimureriet som vi kjender det idag, stammer fra England i 1717, men det er røtter å spore helt tilbake til antikken. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #16 Skrevet 1. desember 2012 Det er i alle fall ikke kun de øverste i samfunnet som er med på slikt. Sjefen min på dressmann var medlem der, og han er ikke spesielt høyt aktet eller rik. Anonym poster: 53f1d348a39b47c413057efa0452cb48 Var ikke Breivik med en periode også? Eller roter jeg fælt nå? Anonym poster: 6ac70807865998539a00da7e8e058eab 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #17 Skrevet 1. desember 2012 Har ikke lest tråden, men er du frimurer Giacomo? Anonym poster: 76f8d14df888a7e0d08ed51c4e7a1303
Genesis Skrevet 1. desember 2012 #18 Skrevet 1. desember 2012 Og jeg vil fraråde det, efter som den er skrevet med en agenda, og ikke viser til noe som er specielt hverken sandferdig eller riktig. I tillegg vinkler den mye i tendensiøse retninger - retninger som i stor grad er uforenelige med frimureriets mål. Det er altså snakk om bevidst fordreining av fakta. Hvorfor han er sindt på ordenen, ved jeg ikke - men dette er ikke opplysende litteratur. Jeg tror ikke den boken giver indsikt i det hele tatt. Så i kraft av å være medlem av logen påberoper du deg altså en svakere agenda enn en uavhengig part som skriver en bok. Svært spesielt! 4
Giacomo_P Skrevet 1. desember 2012 #19 Skrevet 1. desember 2012 Var ikke Breivik med en periode også? Eller roter jeg fælt nå? Anonym poster: 6ac70807865998539a00da7e8e058eab Jo - han blev ekskludert med øyeblikkelig virkning få dager efter at han blev pågrebet. Han var ikke specielt aktiv der. Har ikke lest tråden, men er du frimurer Giacomo? Anonym poster: 76f8d14df888a7e0d08ed51c4e7a1303 Som jeg skrev - ja. Så i kraft av å være medlem av logen påberoper du deg altså en svakere agenda enn en uavhengig part som skriver en bok. Svært spesielt! Hva i all verden mener du? Aase var medlem av ordenen, men valgte å tre ud, og han er av en eller anden grund sindt på logen. Han er ikke noen uavhengig part - men en mann som forsøker å sverte et fellesskab han har vært en del av. Er jeg ikke berettiget å si noe om det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå