Gå til innhold

Hva liker du å bli fortalt om barnet i barnehagen ved henting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste den andre tråden her som ble stengt, men selv så har jeg en gutt som nettopp har begynt i barnehagen og lurer på det samme.

Jeg ser det kommer veldig ann på hvem av de ansatte som er på jobb, de siste dagene har jeg følt at jeg må dra informasjonen ut av de ved henting, ingen forteller selv uten at jeg spør hva de har gjort og sånn...

Pleier dere å grave og spør selv eller får dere automatisk referat om hva barnet har spist, hvor mye det har sovet, hva barnet har lekt med, div ting som at barnet slo seg og sånn?

Skrevet

Nå er det lenge siden jeg hadde barn i barnehage, men det jeg likte å høre var rett og slett om dagen hadde vært grei.

Det jeg forventet å høre var om spesielle ting hadde skjedd, om h*n hadde slått seg, kranglet med noen eller om noe hadde vært spesielt positivt.

Den gangen husker jeg vi hadde en bok der barnets kontaktperson fortalte litt om hvordan uka hadde vært, hva de hadde gjort og barnet tegnet litt. Den fikk vi med hjem i helgen, så kunne vi skrive litt om hva vi gjorde. Veldig koselig.

:heks:

Skrevet

Jeg ønsker å få høre ting som var/er relevante for oss.

Som når vi sleit med spising og han kunne finne på å spise bare en brødskive på en dag, da var det viktig for oss å få vite om, og gjerne ca hvor mye han hadde spist.

Eller da han sleit med magen og nekta å gå på do, den gangen var det viktig å få vite om han hadde vært på do i barnehagen eller ikke.

Eller da han og en annen gutt i bhg ikke gikk overens, da var de viktig å få vite hvordan dagen hadde vært i forhold til det.

Sånn til daglig vil jeg vite om han har skada seg, hatt en stor krangel med noen, eller om han har klart noe nytt, altså om det har skjedd noe stort som Brunhilde nevner... sånne ting.

jeg er mest opptatt av å få vite om han har hatt det bra den dagen, nå er han så stor at resten forteller han meg forsåvidt selv.

Sove gjør han ikke lenger, men da han gjorde det hade de liste hvor de skrev opp når barna hadde sovet. Forventet ikke at de i bhg skulle komme med oppdatering på det når de står midt i henting med 5-6 foreldre rundt seg.

Derfor var det greit med liste, da sto det der, så slapp man i utgangspunktet å spørre, og om den ansatte som var der akkurat da ikke visste/husket så var det ikke noe problem.

Skrevet

Jeg syns jeg får vite altfor lite. Ble ganske overrasket over det i starten, og spurte om alt mulig. Tok det også opp på foreldresamtale. Nå har han kommet i en alder (2 år og 3 mnd) der han forteller selv, så nå spør jeg mest om søvn og mat. Jeg syntes overgangen fra å vite alle detaljer rundt barnet mitt sin dag (i permisjon), til å knapt få vite noe som helst av de i bhg, var en stor overgang. Men jeg skjønner jo også at de ikke kan snakke med meg i en halvtime ved hver henting...

Anonym poster: 56978d7882d0e38fe899592813dc3f05

Skrevet

Jeg syns jeg får vite altfor lite. Ble ganske overrasket over det i starten, og spurte om alt mulig. Tok det også opp på foreldresamtale. Nå har han kommet i en alder (2 år og 3 mnd) der han forteller selv, så nå spør jeg mest om søvn og mat. Jeg syntes overgangen fra å vite alle detaljer rundt barnet mitt sin dag (i permisjon), til å knapt få vite noe som helst av de i bhg, var en stor overgang. Men jeg skjønner jo også at de ikke kan snakke med meg i en halvtime ved hver henting...

Anonym poster: 56978d7882d0e38fe899592813dc3f05

Skrevet

Litt om soving og spising da ungen var i sitt første år i barnehagen. Ellers så hang det alltid en liste for hver dag, der det sto "dagens meny" og litt om aktiviteter. Det var et fint utgangspunkt for samtale med ungen min, for å lære ham/henne til å prate om dagen sin på eget initiativ. Veldig enkle samtaler i starten, mer etterhvert som barnet blir eldre og lærer å uttrykke seg selv samt husker hva som har skjedd tidlig på formiddagen.

Ellers som det sies over; litt om do-trening ved bleieslutt, hadde en kort periode med skriking da jeg hadde levert ham om morgenen, da var det tema hver dag til vi hadde løst problemet.

Forventet ellers å få høre om skader, krangler som vedvarte o.l. Feks så lekte min gutt ofte med større unger fordi han var glad i å klatre, hoppe og herje. Han sprang mot store unger - i lekesituasjoner - og dyttet dem. De lo. Men barnehagen tok det opp med oss da han gjorde det også mot små unger for å leke, de ble jo redde og falt. Så da var det en ting vi måtte ta opp med ungen vår heime også.

Tror det er naturlig å få litt "panikk" og følelse av å miste kontroll og oversikt med det samme man går fra permisjon og til å levere barnet fra seg i barnehagen. De er nok vant til det, men du kan jo si at det ikke er fordi du mistenker at de ikke tar godt vare på ungen din, men fordi det er så uvant å ikke se ungen hele tiden og vite hva han gjør hele dagen. Det blir lettere etterhvert som ungen kan uttrykke seg :-)

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og føler ofte det er lettere å fortelle foreldre på småbarnsavdeling litt om dagen i dag, enn foreldre til eldre barn. Ofte er det mye av det samme, og jeg føler ikke jeg kan si at "i dag har ida tegnet masse fine tegninger, og så har hun perlet et hjerte og hun har syklet ute.." hver dag... Om vi har gjort noe spesielt, som vært på tur eller de har lekt en spesiell lek eller lignende, så kan jeg si det, men ellers synes jeg det er vanskelig å finne/huske en spesiell ting barnet har gjort i løpet av dagen. Med de minste er man tett på hele dagen, og kan si i fra om ting i utviklingen, sovingen, spisingen osv. Hva tenker dere om det? Er det ok, eller bør man bestrebe å si noe hver dag? Vi skriver selvsagt på tavla hva vi har gjort hver dag, hva vi har hatt til lunsj (brødmat eller hvilken varm-mat) men ingenting om enkeltbarn.

Skrevet

Føler de er veldig sløve til å fortelle noe i Oslo barnehagen barna mine dessverre går i, de viker helst med blikket og later som om de driver med noe annet når vi henter barna, ja ja, ikke hvis de har slått noen eller vært slemme på en eller annen måte, da sitter de ute på en krakk og skriker det ut sånn at alle kan høre hvilket monster av ett barn du har.

Og så liker de å klage på at barnet er sutrete i slutten av dagen så du skal ta deg tidligere fri ifra jobben sånn at de får ett barn mindre å tenke på, " å nå har ***** vært sutrete i slutten av dagen, jeg har jo ikke tid til å ta henne opp hele tiden heller".

Husker i forrige barnehage, da koste de seg fælt med barna, og hun ene tilogmed gråt når de skulle slutte, og hadde de gjort noe galt, da ble vi tatt til siden for en samtale.

Anonym poster: 1e4c5c8d9a392e0c35d189c953be0ed1

Skrevet

Føler de er veldig sløve til å fortelle noe i Oslo barnehagen barna mine dessverre går i, de viker helst med blikket og later som om de driver med noe annet når vi henter barna, ja ja, ikke hvis de har slått noen eller vært slemme på en eller annen måte, da sitter de ute på en krakk og skriker det ut sånn at alle kan høre hvilket monster av ett barn du har.

Og så liker de å klage på at barnet er sutrete i slutten av dagen så du skal ta deg tidligere fri ifra jobben sånn at de får ett barn mindre å tenke på, " å nå har ***** vært sutrete i slutten av dagen, jeg har jo ikke tid til å ta henne opp hele tiden heller".

Husker i forrige barnehage, da koste de seg fælt med barna, og hun ene tilogmed gråt når de skulle slutte, og hadde de gjort noe galt, da ble vi tatt til siden for en samtale.

Uff det høres virkelig ikke bra ut, er jo sånn du skriver på slutten at det helst bør være syntes jeg.

Er ikke forelder (helt enda), men har jobbet i barnehage og kunne alltid fortelle noe fra dagen om hvert barn. Det kunne dreie seg om hva vi hadde gjort den dagen, mat / påklednings / legge situasjoner osv, samt det sosiale samspillet med de andre barna.

Er gravid nå, og kommer til å sette stor pris på informasjon selv kan jeg tenke meg. :)

Skrevet

Dette er dessverre resultatet av at hvilken som helst ungdom eller hæslig middelaldrende dame kan passe barn... Det er stor mangel på utdannet, og eller reflekterte mennesker som ønsker barnets beste. Jeg var selv en ungdom når jeg begynte å jobbe i barnehage, men med et (mer eller mindre, etter alder) reflektert syn på barn, og et sterkt ønske om å jobbe med barn. Jeg tar nå utdannelse for å bli pedagog i barnehage. Barnehagene i Norge har blitt bygget ut i et voldsomt tempo de siste årene, og det mange later til å glemme et at personale har også blitt kraftig utvidet de siste årene. Enkelte ønsker virkelig å jobbe med barn, slik enkelte også ønsker sterkt å jobbe i klesbutikk . Disse er ofte veldig engasjert, dyktige og vet gjerne hvordan de skal gjøre jobben sin. Men de fleste som tar seg jobb i barnehage og butikk for tiden er mennesker som ikke får andre jobber, enten de er uten utdannelse, under utdannelse eller uten erfaring..

Det er derfor foreldrene må stille opp og kreve! Kreve mer personale! Kreve mer utdannet personale (jeg sier slett ikke at de som skal jobbe med barn må ha fagbrev eller høyskoleutdanning, men det hjelper faktisk til å få inn personer som ønsker og egner seg til å jobbe med barn) Og også kreve mer av kommunen som barnehagen ligger i. Vi som jobber i barnehage er forpliktet til å være lojal mot arbeidsgiver, selv om vår lojalitet egentlig burde ligge hos barn og foreldre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forventer å få vite det som er utenom det vanlige, for eksempel dårlig matlyst, uhell og slike ting. I tillegg er det veldig hyggelig å få høre litt om hva de har gjort, siden barnet er for lite til å kunne fortelle selv.

Jeg pleier ofte å spørre barneg om dagen har vært fin og om de har gjort noe morsomt, for at personalet skal nevne noe. Det spiller egentlig ingen rolle hva de forteller, men jeg setter pris på å høre litt om hverdagen.

Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage og ved henting fortalte jeg hvordan dagen til barnet hadde vært. Men jeg var med i lek og så nok lettere hva som skjedde enn de andre som bare sto og skravlet når vi var ute for eksempel.

Var det ting som hadde skjedd som vi måtte huske på å fortelle (skrubbsår F. Eks) skrev vi det opp på en liste som ansatte så på ved henting. Om jeg hadde hatt en episode med noen av barna (grensesetting og trass F.eks) som jeg viste at barna mest sannsynlig ville si noe om hjemme snakket jeg med foreldrene om det også.

Skrevet

Jeg vil vite om søvn og mat slik at jeg mer eller mindre kan forutsi reaksjoner og planlegge resten av dagen i forhold til det. Greit å vite om det vil holde med litt frukt før middagen fordi de spiste masse lunjs eller om jeg må gi de annet i tillegg og om kvelden kan blir slitsom med ekstra trøtte barn som ikke har sovet nok i barnehagen. I tillegg liker jeg å få vite hva de har gjort, om de har vært veldig aktive eller drevet med mer rolige aktiviteter inne for da kan jeg lettere vurdere om en tur innom lekeplassen trengs eller om vi kan gå rett hjem ;)

Og all informasjon jeg får gjør jo også at jeg kan snakke med barna om ting de har gjort i barnehagen. Greit å sitte med en slags fasit når det er samtaler om dagens dont på gang.

Skrevet

Glemte helt at jeg opprettet tråden som ble stengt, koselig å se at det har kommet så mange svar og at noen har opprettet ny tråd :)

Har fått mange gode innspill her på hva som er relevant å fortelle. Alle foreldre er jo så forskjellige, så en fasit finnes vel ikke. Noen nevner dette med tid ved henting og levering, noen foreldre har det travelt hver dag, og da blir det fort sånn at man bare forteller dersom det har skjedd noe ekstra.

Anonym poster: 2deb3817286a439c35afca3504f29d8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...