AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #1 Skrevet 29. november 2012 Går i en klasse på vgs der halvparten jukser på prøver. Jeg har blitt spurt om jeg vil være med å jukse, men da har jeg sagt i fra om at det vil jeg ikke være med på. Jeg synes det er dumt, for da får ikke læreren sett hvordan elevene egentlig er i faget. Jeg har en god tone med læreren i det faget det gjelder, og det har de fleste andre i klassen og. Men jeg lurer på om jeg skal si fra til læreren om dette slik at hun kan følge litt bedre med på at det ikke skjer? Jeg tenker ikke å oppgi navn eller noe på de som gjør det. Anonym poster: 905f7e5e7e5cb393adb60ba0dd79b1d9 2
Gjest suphadupha Skrevet 29. november 2012 #3 Skrevet 29. november 2012 Gjør det. Hadde det samme på vgs. Lærere er blinde for iphone etc. Irriterer meg fortsatt at hun ene i klassen min som kom inn på juss-studie i Oslo uten å ha lest til én prøve i løpet av tre år. Vet i hvertfall hvem jeg ikke skal ha som advokat en gang i fremtiden.. 15
Dolly-Duck Skrevet 29. november 2012 #4 Skrevet 29. november 2012 Jeg gjorde det. Etter tre år ble jeg lei juksingen. Men Det hajlp ikke, så det var ingen vits i å fortelle det. Men GUD hvor godt det føltes når jeg fikk 6 på en prøve uten å jukse mens alle gutten jukset seg til en 5'er:) Bare hev deg over det, det er greit å lære noe på skolen også, handler ikke bare om karakterer:) 1
Upadiela Skrevet 29. november 2012 #5 Skrevet 29. november 2012 Absolutt! Be læreren om å skjerpe rutinene - det går tross alt ut over snittet DITT. Dersom det er et høyt nivå i klassen, og du ikke når samme, vil læreren automatisk gå etter den beste (selv om vedkommende i teorien ikke bør gjøre det!). En annen ting er at dette er snart voksne mennesker - som skal studere og senere jobbe. Og JEG skal bo i samme samfunn som dem. Dersom de har jukset seg til jobben, som for eksmepel lege, og ikke kan jobben sin, så går det direkte ut over meg. Nei takk til juks. Si ifra! Kanskje anonymt, men gjør det. 11
Strixvaria Skrevet 30. november 2012 #6 Skrevet 30. november 2012 Selvsagt skal du si ifra. Juks på vgs går tross alt sterkest ut over de som ikke jukser - disse taperne tar jo fra dere studieplasser for svarte! 8
Musken Skrevet 30. november 2012 #7 Skrevet 30. november 2012 Gi beskjed! Det er svært urettferdig å jukse. Jeg tror jeg ville listet opp navn også, slik at læreren er ekstra oppmerksom på disse eleve, men det er jo selvsagt litt skummelt dersom det skulle komme ut. (du kan jo sende et anonymt tips ) 3
Gjest tarandus Skrevet 30. november 2012 #8 Skrevet 30. november 2012 Gjør det. Hadde det samme på vgs. Lærere er blinde for iphone etc. Irriterer meg fortsatt at hun ene i klassen min som kom inn på juss-studie i Oslo uten å ha lest til én prøve i løpet av tre år. Vet i hvertfall hvem jeg ikke skal ha som advokat en gang i fremtiden.. Nåja, hun kommer ikke langt på det studiet om hun ikke har gode jobberutiner fra før. Fullføre vil hun nok, men hvor godt grunnlaget er var en annen sak 1
Rubies_ Skrevet 30. november 2012 #9 Skrevet 30. november 2012 Gjør det. Hadde det samme på vgs. Lærere er blinde for iphone etc. Irriterer meg fortsatt at hun ene i klassen min som kom inn på juss-studie i Oslo uten å ha lest til én prøve i løpet av tre år. Vet i hvertfall hvem jeg ikke skal ha som advokat en gang i fremtiden.. Spørs om hun vil gjøre det så bra på studiet da, dersom hun er vant til å jukse seg til gode karakter. Sånt fungerer jo ikke på universitetet. 1
Sonaitt Skrevet 30. november 2012 #10 Skrevet 30. november 2012 Jeg ville ikke sagt i fra, og synes ikke du skal gjøre det heller.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #11 Skrevet 30. november 2012 Jeg ville ikke sagt i fra, og synes ikke du skal gjøre det heller. Hvorfor ikke? Det er jo feigt! Og skikkelig frekt overfor elever som faktisk jobber. Anonym poster: 9e0eba75dfa1325735409e4361e72c75 9
HvittHus Skrevet 30. november 2012 #12 Skrevet 30. november 2012 Selvfølgelig skal du si fra. Det går utover dere som ikke jukser hvis dette fortsetter. 3
Chiyo Skrevet 30. november 2012 #13 Skrevet 30. november 2012 Absolutt! Det er elever som jobber skikkelig hardt for gode karakterer for å komme inn på studier etter vgs, og så kan det være noen andre som får studieplassen de vil ha fordi de jukset på prøvene. Det er ikke rettferdig, og disse elevene bør lære det når før det er for sent. På universitet blir man kastet på hode ut. 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #14 Skrevet 30. november 2012 Jeg opplevde selv siste året på videregående at ca 11 av 30 elever jukset på prøvene i et fag. Selv sa jeg ifra til læreren, noe hun satte pris på. Jeg gjorde ikke dette for å være slem, men når du er 18/19 år gammel bør du virkelig ha lært at en ikke skal jukse på prøver! Anonym poster: 8d78852bcba1c8443d06cdc7e7f58048 4
Harlequin Skrevet 30. november 2012 #15 Skrevet 30. november 2012 Si i fra. Var en del i min klasse som jukset mye på videregående, fantastisk provoserende at andre jukset seg til gode karakterer, mens vi andre jobbet for de, ærlig og redelig. Og som noen nevnte over - tenk at disse jukserne kan havne foran deg i køen når det kommer til studieplasser? Blir irritert bare av å tenke på det. Si i fra du, det er til alles beste! 3
Sonaitt Skrevet 1. desember 2012 #16 Skrevet 1. desember 2012 Hvorfor ikke? Det er jo feigt! Og skikkelig frekt overfor elever som faktisk jobber. Anonym poster: 9e0eba75dfa1325735409e4361e72c75 I mine øyne er ikke juks på videregående "så farlig". På faktaprøver er det rimelig lett å jukse, altså lett å google seg til et svar. Og slik er det jo i det virkelige livet også, vi har hele tiden tilgang på informasjon overalt. Jeg kan google meg fram til hva fotosyntesen er veldig lett, men det hjelper ikke om jeg ikke forstår hva som står der... Jeg kan google meg til når 2. verdenskrig startet, men det er vanskeligere å google seg til årsakene til 2. verdenskrig osv. Så derfor må læreren lage vanskeligere prøver, sånne som ikke er så inmari lett å jukse på. Jeg har alltid hatt god hukommelse, og sitter inne med masse unødvendig faktakunnskap, men denne faktakunnskapen er rett og slett unyttig hvis jeg ikke forstår HVORFOR ulike ting har skjedd oppigjennom historien osv.. Dessuten, de gangene jeg har hatt jukselapp o.l så har jeg aldri fått bruk for den lappen, jeg har alltid husket hva jeg har skrevet på den, så "juksinga" har rett og slett hjulpet meg med å huske ting bedre..
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #17 Skrevet 1. desember 2012 Si i fra!! Du kan gjerne nevne navn også(så hun kan følge ekstra med på dem det gjelder), men be om å være anonym. Anonym poster: 9033fe16adfd56ef0fac3550fa805c38 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #18 Skrevet 1. desember 2012 I mine øyne er ikke juks på videregående "så farlig". På faktaprøver er det rimelig lett å jukse, altså lett å google seg til et svar. Og slik er det jo i det virkelige livet også, vi har hele tiden tilgang på informasjon overalt. Jeg kan google meg fram til hva fotosyntesen er veldig lett, men det hjelper ikke om jeg ikke forstår hva som står der... Jeg kan google meg til når 2. verdenskrig startet, men det er vanskeligere å google seg til årsakene til 2. verdenskrig osv. Så derfor må læreren lage vanskeligere prøver, sånne som ikke er så inmari lett å jukse på. Jeg har alltid hatt god hukommelse, og sitter inne med masse unødvendig faktakunnskap, men denne faktakunnskapen er rett og slett unyttig hvis jeg ikke forstår HVORFOR ulike ting har skjedd oppigjennom historien osv.. Dessuten, de gangene jeg har hatt jukselapp o.l så har jeg aldri fått bruk for den lappen, jeg har alltid husket hva jeg har skrevet på den, så "juksinga" har rett og slett hjulpet meg med å huske ting bedre.. Hva slags skole gikk du på? Jeg går vg3 nå, og her jeg går har vi sjelden faktaprøver. Vi har ofte analyse og tolkningsoppgaver, og da må man tenke selv. Vurdere, sammenligne, se linjer og sammenhenger osv osv. Prøver med spørsmål som "I hvilket årstall fant krystallnatten sted?" er ikkeeksisterende på min skole, slikt hører barneskolen/8. klasse til. På en totimersprøve har vi kanskje 2-3 spørsmål, og det sier vel sitt. Anonym poster: 9e0eba75dfa1325735409e4361e72c75 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #19 Skrevet 1. desember 2012 Går i en klasse på vgs der halvparten jukser på prøver. Jeg har blitt spurt om jeg vil være med å jukse, men da har jeg sagt i fra om at det vil jeg ikke være med på. Jeg synes det er dumt, for da får ikke læreren sett hvordan elevene egentlig er i faget. Jeg har en god tone med læreren i det faget det gjelder, og det har de fleste andre i klassen og. Men jeg lurer på om jeg skal si fra til læreren om dette slik at hun kan følge litt bedre med på at det ikke skjer? Jeg tenker ikke å oppgi navn eller noe på de som gjør det. Anonym poster: 905f7e5e7e5cb393adb60ba0dd79b1d9 Du burde si ifra. Da jeg gikk på vgs jukset også halvparten av klassen min til prøver vi hadde. Det er urettferdig at du skal slite med å øve til prøver mens dem får gode karakterer uten videre. Du vil kanskje være en ''snitch'' men dette handler om prinsipp. Anonym poster: b21c7cdc87d1180b21c0ed4b40db47bc 1
Rubies_ Skrevet 1. desember 2012 #20 Skrevet 1. desember 2012 Utrolig mange som opplever at medelever jukser! Hvordan er det i det hele tatt praktisk mulig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå