Gå til innhold

Primer, foundation, pudder... Hæ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært noe flink med eller opptatt av sminke, så jeg har store hull i kunnskapen på dette området. Bruker aldri sminke i hverdagen.

Jeg har en boks ID mineral pudder/foundation (disse begrepene går i surr for meg) som jeg bruker til finere anledninger (pluss mascara, øyenskygge osv), men jeg er ikke fornøyd med resultatet. Jeg synes jeg har så store porer, og det blir ikke bedre av dette, heller verre. Bør jeg velge en annen løsning? Bør jeg bruke noe under pudderet? Hva er egentlig forskjellen på pudder, primer, foundation osv?

Hjelp?

Anonym poster: 9daa6cd5f440be15ee1a324ccd54a63a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg bruker en BB krem fra garnier, (mann kan nok bruke hvilken som helst BB krem, eller foundation) først, så bruker jeg puddere fre i.d, fikk tips fra en ansatt på parfymelle, om å ha litt pudder i lokket, ta kosten og lag sirkulære raske bevegelser, da varmer puddere seg opp, og når du legger det på i ansiktet er det viktig å også gjøre dette i sirkulære bevegelser.

Gjest Bartenina
Skrevet

Så godt å se at det ikke bare er meg det går i surr for :-D Jeg har også en BB creme, fra estée lauder, den har visst fått veldig god tilbakemelding. Jeg er veldig fornøyd, huden ser naturlig og jevn ut, enda jeg plages med kviser og røde flekker og det ene og det andre :-P

Jeg blir litt bleik med den, så bruker liiiit solpudder over og litt rouge. Føler det ser ganske naturlig ut så lenge jeg klarer å tone ned rougen :-)

Mitt tips må være å investere i en god bb creme, de er drøye og varer lenge (i allefall estée lauder sin) selv om de er litt dyre. den ødelegger ikke huden heller :-)

Skrevet

Primer er noe du bruker under foundation for å jevne ut porene, danne et glatt underlag og sørge for at sminken holder seg hele dagen.

Foundation er en base du legger i hele ansiktet for å jevne ut ansiktshuden og dekke over urenheter/arr/merker.

Pudder er noe du bruker til slutt for å sette foundation, matte ned huden eller gi glød (dette kommer an på hvilket pudder du velger) og igjen sørge for at foundationen holder seg på plass.

Det pudderet du har fra ID kan være litt forvirrende. Det er ikke et pudder, men en foundation i pudderform. Ideen bak foundation i pudderform er at de skal smelte inn i huden og ligne på en flytende foundation/foundation i kremform. Men det er ikke alle som gjør dette like bra, og resultatet kan bli tørt/kakete. Spesielt om du har store porer. Altså er foundation i pudderform sjeldent en god løsning hvis du slitet med store porer. Jeg ville anbefalt en flytende foundation, eller som Bartenia sier en BB-krem (en slags krysning mellom fuktighetskrem og flytende foundation. Gir ofte lettere dekkevne og et mer naturlig resultat) eller rett og slett en farget dagkrem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...