AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #1 Skrevet 29. november 2012 Jeg har kommet opp i en kjip situasjon. Jeg har en venninne, la oss kalle henne Tina. Jeg og Tina har hatt våre opp turer og nedturer, men stort sett ett helt greit vennskap. Jeg vil ikke kalle oss veldig gode venninner, men gode nok til at jeg føler ett ansvar for det jeg skal fortelle dere nå. Jeg har fått meg en ny venninne la oss kalle henne Janne. Janne var sammen med en gutt i mange år, la oss kalle han Fredrik, før det ble slutt mellom dem. De skiltes som venner. Jannes xkjæreste dater nå Tina, min venninne, Janne og Tina kjenner ikke hverandre. Problemet er at Janne og Fredrik forsatt ligger sammen i ny og ne, og dette har jeg fått vite fra begge sider. Men Tina vet ingenting om dette. Så problemet mitt er, burde jeg fortelle Tina om at Fredrik forsatt ligger med Janne? eller skal jeg bare la det ligge? Jeg føler at jeg burde fortelle Tina om dette, så hun kan enten velge å forsette med han eller avslutte ting. Jeg føler ikke det er riktig at hun dater fyren og ikke vet at han forsatt ligger med xen sin. Hadde Janne og Tina vært venner hadde jeg bedt Janne fortelle Tina om dette selv, men siden de ikke kjenner hverandre så er ikke det akkurat en mulighet. Så hva gjør jeg? Noen som har noen gode råd å komme med? Anonym poster: cc0e9876a6fd134a9b8bd9ba717065cc
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #2 Skrevet 29. november 2012 Jeg har kun ett råd: fortell det! Hilsen en som har vært i "Tina-situasjonen" selv. Anonym poster: 01aceaab5e08a48ae94691ae8e73297c 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #3 Skrevet 29. november 2012 Vel, jeg hadde ikke greid å se venninna mi i øynene hvis jeg visste noe sånt og lot være å si noe. Så ja jeg ville fortalt henne det. Du kan jo tenke over hvordan du ville følt det om det var motsatt, la oss si at du oppdaget at Tina hadde holdt tilsvarende situasjon hemmelig for deg, ville du syntes det var greit? Anonym poster: 77a518fa310093c7e82b219ecdd93a6f 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #4 Skrevet 29. november 2012 Problemet er vel det at jeg ikke har så god kontakt lengre med Tina, men jeg har veldig god kontakt med Janne. Jeg ønsker selvsagt å være ærlig å si det til Tina, men samtidig er det jo ikke mitt "problem". Dette kjente jeg var skikkelig vanskelig. Er flere detaljer om de to forskjellige vennskapene som jeg ikke kan skrive, da jeg ikke ønsker å bli gjenkjent innpå her. Jeg ønsker ikke at Janne skal slutte å være venninnen min fordi jeg valgte å være ærlig med Tina, for visst jeg forteller Tina dette, så er det garantert at Janne ikke ønsker å være venninnen min lengre. Anonym poster: 9cea694750564c74984d0b06763fba15
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #5 Skrevet 29. november 2012 Herregud, ikke ditt problem? Det er en jævlig egoistisk tankegang. Du spør om råd, og jeg gir deg det beste rådet jeg kan! Jeg har selv vært i situasjonen, og hvem tror du jeg fant ut det hele av? "Janne". Hadde jeg kunnet kommet meg ut av det før, så hadde jeg det! Veninnen min (altså "deg") hadde jeg vært veninne med i evigheter, jeg stole på hun og vi hadde mange gode minner, men vi har ikke kontakt i dag fordi hun valgte å støtte sin "utro veninne" og lot meg leve i et forhold der jeg ble lurt trill rundt. Noe av det verste når jeg fant ut at kjresten min lå med eksen, var at andre visste det -UTEN å fortelle det til meg.. Du føler deg så ekstremt liten og mindreverdig da! Bare tenk deg selv om noen visste at kjæresten din jevnlig hadde sex med eksen, ville du ønske å få vite om det da? Ville du ønsket å ha muligheten og "makten" til å bestemme selv om du ville gå videre i forholdet eller finne deg en ny? Tenk om Tina blir uventet gravid med Fredrik, da kan du sitte der med klump i magen å angre på at du ikke sa noe tidlig i forholdet. Dette ble et langt svar, men konklusjonen min er at du bør si det. Du ser vel egentlig du også, hva som er etisk og moralsk riktig her? Anonym poster: 01aceaab5e08a48ae94691ae8e73297c 1
Marsipan Skrevet 29. november 2012 #6 Skrevet 29. november 2012 Hvorfor skulle ikke Janne ønske å være venninnen din lenger? Hun taper vel ingen ting på at Tina får greie på dette?? 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #7 Skrevet 29. november 2012 Har du spurt Janne om dette, da? Jeg hadde jo først og fremst rådet venninnen min til å kun ligge med gutter uten kjærester, fordi de fortjener bedre enn det. Anonym poster: 5edd30c3c39f6d024cd53b4853404529 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #8 Skrevet 29. november 2012 Herregud, ikke ditt problem? Det er en jævlig egoistisk tankegang. Du spør om råd, og jeg gir deg det beste rådet jeg kan! Jeg har selv vært i situasjonen, og hvem tror du jeg fant ut det hele av? "Janne". Hadde jeg kunnet kommet meg ut av det før, så hadde jeg det! Veninnen min (altså "deg") hadde jeg vært veninne med i evigheter, jeg stole på hun og vi hadde mange gode minner, men vi har ikke kontakt i dag fordi hun valgte å støtte sin "utro veninne" og lot meg leve i et forhold der jeg ble lurt trill rundt. Noe av det verste når jeg fant ut at kjresten min lå med eksen, var at andre visste det -UTEN å fortelle det til meg.. Du føler deg så ekstremt liten og mindreverdig da! Bare tenk deg selv om noen visste at kjæresten din jevnlig hadde sex med eksen, ville du ønske å få vite om det da? Ville du ønsket å ha muligheten og "makten" til å bestemme selv om du ville gå videre i forholdet eller finne deg en ny? Tenk om Tina blir uventet gravid med Fredrik, da kan du sitte der med klump i magen å angre på at du ikke sa noe tidlig i forholdet. Dette ble et langt svar, men konklusjonen min er at du bør si det. Du ser vel egentlig du også, hva som er etisk og moralsk riktig her? Anonym poster: 01aceaab5e08a48ae94691ae8e73297c Skjønner hva du skriver, men nå er ikke Tina og Fredrik kjærester, de dater. Og jeg er jo glad i Tina, så jeg har tenkt å fortelle det. Men som jeg sa det ligger mer bak det, hvorfor jeg ikke vil fortelle det. Tina og Fredrik passer veldig godt sammen og han er egentlig en kjerne kar. Og jeg vil ikke ødelegge noe for dem. Jeg gruer meg veldig til å si det, for jeg vil ikke såre Tina og jeg vil ikke "dolke" Janne i ryggen ved å fortelle Tina det. I og med Janne og Fredrik forsatt er gode venner. Anonym poster: 9cea694750564c74984d0b06763fba15
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #9 Skrevet 29. november 2012 Hvorfor skulle ikke Janne ønske å være venninnen din lenger? Hun taper vel ingen ting på at Tina får greie på dette?? Hun har jo vennskapet til Fredrik å tape på det. Anonym poster: 9cea694750564c74984d0b06763fba15
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #10 Skrevet 29. november 2012 Har du spurt Janne om dette, da? Jeg hadde jo først og fremst rådet venninnen min til å kun ligge med gutter uten kjærester, fordi de fortjener bedre enn det. Anonym poster: 5edd30c3c39f6d024cd53b4853404529 Hun ligger jo med xen sin, og som jeg skrev tidligere, Tina og Fredrik er ikke sammen, men dater. Og Janne har forsatt følelser for Fredrik. Jeg må legge til at dette er veldig ubehagelig situasjon for meg på mange andre måter også. Det er ikke bare bare å skulle fortelle det, for det vil ramme flere enn bare Tina og Fredrik. Anonym poster: 9cea694750564c74984d0b06763fba15
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #11 Skrevet 29. november 2012 Da snakker du først med Janne, og forklarer at du syns det er galt det de gjør og at du har tenkt å fortelle det, så snakker du med Tina etterpå. Da har du ikke dolket Janne i ryggen, siden dere pratet om det først, og du er ærlig med Tina også. Anonym poster: 3ca7806c4a8577f9cff12c50ed1f3dbd 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #12 Skrevet 29. november 2012 Hun har jo vennskapet til Fredrik å tape på det. Anonym poster: 9cea694750564c74984d0b06763fba15 Vennskapet til Fredrik, altså hun kan tape det å ha eksen som fuck friend. Det som kan komme til å skje dersom du ikke sier noe, er at Tina blir stupforelsket (du sier Fredrik er en kjernekar og at de passer godt sammen), for deretter finne ut at kjæresten har vært utro helt fra starten av. Fra en som har opplevd utroskap over lang tid i fast forhold, så vet jeg at ihvertfall jeg ville "reddet" Tina dersom jeg hadde muligheten Anonym poster: 01aceaab5e08a48ae94691ae8e73297c 1
Gjest anonym Skrevet 29. november 2012 #13 Skrevet 29. november 2012 Fortell det til Tina! Skjønner ikke at du engang må tenke over det... Tenk hvis du hadde vært i samme situasjon? Du ville nok at folk skulle ha fortalt deg det, istedenfor å gå rundt som en "outsider" og ikke vet noen ting.
Marsipan Skrevet 29. november 2012 #14 Skrevet 29. november 2012 Ærlig talt, fyren vil ha både i pose og sekk, og får det tydeligvis også, også står det en gjeng høner rundt ham som lar ham holde på som han vil fordi alle liker ham så godt... Forstå det den som kan! 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #15 Skrevet 30. november 2012 Fortell det til Tina! Skjønner ikke at du engang må tenke over det... Tenk hvis du hadde vært i samme situasjon? Du ville nok at folk skulle ha fortalt deg det, istedenfor å gå rundt som en "outsider" og ikke vet noen ting. Jeg skjønner alle som ville at jeg skulle fortelle det, men som jeg sa er ikke så lett å fortelle det. Kan legge ved at Fredrik er bestevenn med min samboer, det kompliserer det hele. Jeg vil ikke ødelegge forholdet dems heller. Selv om det kan høres egoistisk ut, men samboeren min vil ikke ha forståelse for at jeg har "sladret" på kompisen hans. Pluss vi bor på ett lite sted alle kjenner alle. Så hvis alle får vite at det var jeg som sladret så sitter jeg jo igjen med at ingen liker meg her. Og en samboer som vil bli sur fordi jeg har lagt meg opp i noe som jeg ikke har noe med i hans øyne. Pluss jeg dolker den nye venninnen min i ryggen, selv om hun egentlig ikke bryr seg om Tina får vite det så bryr hun seg om Fredrik får vite at Tina vet det. En ond og dum sirkel. Selv om ja jeg selv mener det er det riktige å gjøre, selvsagt fortjener venninnen min å vite det, jeg vil jo bare det beste for hun. Jeg er jo glad i Tina, og jeg vil på ingen måte såre hun. Anonym poster: 9cea694750564c74984d0b06763fba15
Lucid Skrevet 30. november 2012 #16 Skrevet 30. november 2012 Inviter hele gjengen på fest, la alkoholen flyte fritt og la dramaet utspille seg selv. 4
Miss Debbie Skrevet 30. november 2012 #17 Skrevet 30. november 2012 (endret) jeg har blandet meg med å si fra før. ikke gjør det. det blir bare trøbbel. men sier du ikke fra blir det også trøbbel...... Endret 30. november 2012 av Miss Debbie 1
79kreps Skrevet 30. november 2012 #18 Skrevet 30. november 2012 Kan du ikke bare si til Janne at Tina har masse kjønnsvorter og klamydia, så det er kanskje ikke så lurt å drive å ha sex med Fredrik lengre. På den måten dumper Janne Fredrik, og Tina kan ha ham i fred:-D
plix Skrevet 30. november 2012 #19 Skrevet 30. november 2012 (endret) Hvis Fredrik blir sur på deg, så betyr det bare at han er fullt klar over at han har blitt avslørt med buksene nede. Så selv om han er bestekompis med din samboer, så har han ingen "rett" til å bli sint på deg. Vet Janne om at Fredrik er på dater? Isåfall, vet hun om Tina og hvordan du kjenner henne? Det har også litt og si i denne situasjonen. Janne vil kanskje ikke slutte å ha sex med Fredrik, om du ba henne slutte. Det er jo Fredrik som ikke tar Tina "seriøst" nok, selv om det moralsk ikke er bra så tror jeg Janne tenker som deg, "Ikke mitt problem". Da er det, i mine øyne, viktig at Tina får vite dette så hun selv kan vurdere om hun synes Fredrik er verdt det. Alle tenker ulikt, kanskje Tina ser på det som en bagatell eller at dette er avgjørende? Jeg ville nevnt for Fredrik (ikke tatt en prat, det kunne utviklet seg til en krangel om det å blande seg evt) kort noe om hva du vet og hva han tenker om det, eller om hvor mye han liker Tina, "ettersom jeg tror Tina ser på dette litt mer seriøst enn deg". Bah dette ble komplisert! Kanskje du bare skulle gjøre det enkelt for deg selv, og gå rett til Tina. Blir Janne sur (hvorfor skulle hun det? Fredrik som dummer seg ut her..) eller det er fare for at Janne kommer dårlig ut, så kan du la være å nevne navn? Jaja, lykke til og håper du er en god venninne for Tina, husk det er urettferdig ovenfor Tina å ikke si ifra, slik at hun kan gjøre sine vurderinger av datingen. Endret 30. november 2012 av minibelle
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #20 Skrevet 30. november 2012 "Tina" har klart å identifisere seg selv, så TS trenger ikke bekymre seg for det mer. Ikke veldig stas å finne det ut på KG, men. Har sendt melding til "Fredrik" og fortalt at jeg vet om hanog "Janne". Utover det vet jeg ikke hva jeg skal si eller gjøre. Får ikke sove, vil ikke være våken. Er helt knust. Anonym poster: 9ded4938e965ad95ec1fa7585aa56d5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå