AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #1 Skrevet 29. november 2012 Jeg tar en utdanning som egentlig gir meg veldig få muligheter for jobb. Skal i første omgang ta en master, så søke stipendiat. Er det noen flere som har tatt en utdanning for noe de virkelig interesserer seg for, selv om de vet at jobb muligheter etter endt utdanning er svært få? Er så redd for å bli stående uten jobb, men elsker virkelig studiet... Anonym poster: 46c913dc436dc96527120b2abe386c2a
Strixvaria Skrevet 29. november 2012 #2 Skrevet 29. november 2012 Jeg byttet studie dels på grunn av manglende jobbutsikter. Uansett hvor mye man liker noe, så er det ikke verdt en dritt hvis det eneste det gjør for deg, bortsett fra at du "har det gøy" den perioden, er at det bringer deg tilbake til startstreken. Det går jo an å studere noe mer brukbart, og så ta fag innenfor særinteresseområdet ved siden av? Det gjør jeg 1
Mariahamm Skrevet 29. november 2012 #3 Skrevet 29. november 2012 Det jeg er redd for, og egentlig er redd for år høre. Problemet er at jeg ikke har noen andre alternativer jeg kan tenke meg heller... Men man må jo kunne få seg jobb også!
Mariahamm Skrevet 29. november 2012 #5 Skrevet 29. november 2012 Fransk og lingvistikk. Ikke det mest nyttige i Norge
Tabris Skrevet 29. november 2012 #6 Skrevet 29. november 2012 Jeg har master i et fag med få jobbmuligheter og har n jobb som teamleder innenfor oljebransjen. Jeg har fått vite at en viktig grunn til at jeg fikk jobb der i det hele tatt var utdannelsen. De sa at master, uansett fagområde, viser at man kan ta til seg ny Iærdom. Utdannelse er alltid positivt. 1
Mariahamm Skrevet 29. november 2012 #7 Skrevet 29. november 2012 Så godt å høre! Jeg tenker jo også at en utdanning må jo telle for noe selv hvis den ikke er hundre prosent relevant. Problemet er jo at man kan ende opp veldig lavt lønnet i forhold til utdanningen, og man må jo være enormt kreativ når man søker jobb.
Strixvaria Skrevet 30. november 2012 #8 Skrevet 30. november 2012 Det jeg er redd for, og egentlig er redd for år høre. Problemet er at jeg ikke har noen andre alternativer jeg kan tenke meg heller... Men man må jo kunne få seg jobb også! Fransk og lingvistikk. Ikke det mest nyttige i Norge Så godt å høre! Jeg tenker jo også at en utdanning må jo telle for noe selv hvis den ikke er hundre prosent relevant. Problemet er jo at man kan ende opp veldig lavt lønnet i forhold til utdanningen, og man må jo være enormt kreativ når man søker jobb. Problemet er at du vil bli forbigått av bedre kvalifiserte til samtlige av de stillingene som er godt lønnede og typisk interessante, der disse ikke har spesielt mye å gjøre (eller kanskje overhodet ingenting) med ditt valg av utdannelse. Fransk er ut - det er tysk som trengs i næringslivet i dag, og lingvistikk, tja, hva blir du egentlig med en slik grad? Misforstå meg rett, jeg kjenner en som studerer lingvistikk (og synes det er verdens beste studie), så jeg skjønner at det sikkert er interessant osvosv., men hva blir du egentlig - hvilke valgmuligheter har du etter endt utdanning? hva kan du brukes til etter en slik utdannelse? Det er slike spørsmål man må stille seg når man velger utdannelse, og det er også dette arbeidsgivere er interesserte i å finne ut. Det er temmelig verdiløst dersom det er gøy i dag, og sørger for at du sitter bak kassa på kiwi i morgen, og resten av livet (satt på spissen). Man kan godt si at utdannelse alltid er et pluss, problemet oppstår når mastergraden din er totalt irrelevant for jobbene du ønsker deg/søker på, og du følgelig enten blir A) forbigått av noen med en (mer) relevant master (evt. en bachelor til og med - er den mer relevant enn din master, vel, da går du bak bachelorene i køen også), eller B) du blir overkvalifisert, og må dermed ta til takke med "lavtlønnsyrker". Jeg mener ikke at alt man gjør her i verden nødvendigvis må gjøre ting som er så veldig nyttig bestandig, men dette har tross alt noe med resten av livet ditt å gjøre. Når man har særinteresser (som jo lingvistikk må sies å være), er det veldig, veldig lurt å barrikadere seg ved å ha et sikkerhetsnett i bunn som man kan falle tilbake på, i betydningen at man har en annen, mer relevant og "trygg" utdannelse å vise til også, som kan sikre en litt bedre når det kommer til jobbsøking. Det er heller ikke noe i veien for å ta disse interessefagene ved siden av et annet bachelorløp - selv tar jeg 50 stp dette semesteret, og skal ta hvertfall 50, kanskje 60, neste - da får jeg meldt meg opp i mine særinteressefag (innenfor SV/HF primært), og får personlig stor glede av disse, samtidig som jeg (til en viss grad - jeg blir ferdig et år før) følger studieløpet på programmet, og tar disse fagene side om side. Da får jeg en grad som gir meg mange mastermuligheter (jeg kan ta 3-4 mastergrader etter dette løpet - enkelt å bygge på senere f.eks.), samtidig som jeg også får ta fag innenfor mine særinteressefelt. 2
Gjest brutal mann Skrevet 30. november 2012 #9 Skrevet 30. november 2012 Fransk og lingvistikk. Ikke det mest nyttige i Norge GDF Suez og Total er to selskap du bør ta kontakt med. Faget dditt kan brukes, men muligens ikke slik du hadde forestilt deg.
Gjest DrManhattan Skrevet 30. november 2012 #10 Skrevet 30. november 2012 De nyttige jobbene her i verden er nok oftest de som ikke krever noen master, du kan ha så høy utdanning du vil og så god lønn du ønsker, men om alle kassadamene forsvant så hadde du ikke hatt noe mat å kjøpt for pengene. Det er ditt liv, om fransk og lingvistikk er det du ønsker å studere så gjør du det, ingen kan komme å si du er unyttig. Dessuten får folk jobb ikke pga master utdanning men gjennom nepotisme. It's not what you know, it's who you know. Så lev ditt liv, ta din utdanning, ikke la noen kalle deg unyttig, ogplei dine kontakter. 1
Gjest Cuntzilla Skrevet 30. november 2012 #11 Skrevet 30. november 2012 (endret) Fransk er ut - det er tysk som trengs i næringslivet i dag. Men fransk vil aldri bli ut i franske selskaper. På vestlandet er det mange franskmenn, kom deg inn i "oljå", TS. Kjenner folk både i Total og GDF Suez, og et par av dem har mye mer irrelevante utdannelser enn fransk. Og de tjener grisefett. Mange kombinerer jo språk med en annen utdannelse for å få jobb, typisk lærerjobb da. Men jeg kjenner noen språkstudenter som har endt opp med å jobbe i utlandet for Norge/norske selskaper, en på en ambassade. Høres jo fryktelig spennende ut. Du ser ikke for deg å fortsette å jobbe på universitetet etter stipendiatet? Endret 30. november 2012 av Cuntzilla
Mariahamm Skrevet 30. november 2012 #12 Skrevet 30. november 2012 Tusen takk for svar. Skal absolutt sjekke ut Total og GDF suez! Sånt hadde også vært veldig interessant. Jeg er veldig analytisk og systematisk av meg, så har nok styrker innen flere områder enn bare språk Og jo, jeg vil veldig gjerne jobbe på universitetet, men det avhenger jobber av at jeg får doktorgrad, og at jeg får jobb der etter det. Føler jeg kanskje må ha en plan B også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå