Gå til innhold

Lånte bort sykkel til venninne; ble stjålet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere,

Håper noen kan gi meg sitt syn på denne saken!

Jeg har flyttet ut av byen min noen måneder pga studieutveksling og har derfor leid ut leiligheten jeg bodde i til et par gode venninner. Det var flott for alle parter ettersom jeg ikke måtte pakke ned og lagre ting som møbler og kjøkkenutstyr, samtidig som at de da også slapp å kjøpe noe.

Jeg lot også sykkelen min bli stående i bakgården, låst naturligvis, og sa at de også fikk lov til å bruke denne dersom de lovte å låse den, samt sette den opp på loftet for vinteren.

Nå har jeg akkurat fått en telefon hvor venninna mi forteller meg at sykkelen er stjålet fra bakgården, samt at det ene hjulet manglet på hennes sykkel. Jeg antar, men vet ikke sikkert (pga at jeg ikke hadde tid til å prate), at sykkelen var låst, men ikke låst fast til noe.

Hva gjør jeg nå? Har naturligvis bedt de om å anmelde det - noe de ikke hadde tenkt på. Hvem mener dere er ansvarlige her? Er det jeg fordi jeg var dumsnill nok til å låne dem sykkelen? Og er det ikke for kaldt å sykle nå som det er minusgrader ute? Tenker selv at de burde ha satt sykkelen på loftet allerede..

Venninna mi sa ingenting om å erstatte sykkelen min. Den var riktignok ikke verdifull, men jeg er student og har ikke råd til å kjøpe en ny, selv ikke en til 1000kr.

Har dere noen råd? Hva hadde dere følt i en slik situasjon?

Videoannonse
Annonse
Gjest Silvermist
Skrevet

Jeg sykler ennå, det er ikke noe problem så lenge det er bart på veien og ingen frost. Vet dog ikke hvordan det er hos deg/der sykkelen er.

Jeg tror nok du må anse sykkelen som tapt. Det er en risiko å låne bort ting, og jeg synes ikke du kan klandre venninnen din for at den ble stjålet.

Hva tenker du selv å gjøre?

• Liker 2
Skrevet

Hei dere,

Håper noen kan gi meg sitt syn på denne saken!

Jeg har flyttet ut av byen min noen måneder pga studieutveksling og har derfor leid ut leiligheten jeg bodde i til et par gode venninner. Det var flott for alle parter ettersom jeg ikke måtte pakke ned og lagre ting som møbler og kjøkkenutstyr, samtidig som at de da også slapp å kjøpe noe.

Jeg lot også sykkelen min bli stående i bakgården, låst naturligvis, og sa at de også fikk lov til å bruke denne dersom de lovte å låse den, samt sette den opp på loftet for vinteren.

Nå har jeg akkurat fått en telefon hvor venninna mi forteller meg at sykkelen er stjålet fra bakgården, samt at det ene hjulet manglet på hennes sykkel. Jeg antar, men vet ikke sikkert (pga at jeg ikke hadde tid til å prate), at sykkelen var låst, men ikke låst fast til noe.

Hva gjør jeg nå? Har naturligvis bedt de om å anmelde det - noe de ikke hadde tenkt på. Hvem mener dere er ansvarlige her? Er det jeg fordi jeg var dumsnill nok til å låne dem sykkelen? Og er det ikke for kaldt å sykle nå som det er minusgrader ute? Tenker selv at de burde ha satt sykkelen på loftet allerede..

Venninna mi sa ingenting om å erstatte sykkelen min. Den var riktignok ikke verdifull, men jeg er student og har ikke råd til å kjøpe en ny, selv ikke en til 1000kr.

Har dere noen råd? Hva hadde dere følt i en slik situasjon?

Jeg var ute og syklet igår, går helt fint det, skal ut og sykle igjen imorgen, det er bare å kle godt på seg, og sørge for at man unngår å kjøre der regnet ikke har fryst, bortsett fra det fungerer det ypperlig å sykl.e Ifjor syklet jeg helt til nærmere jul, men da måtte sykkelen parkeres fordi jeg skulle bort til slekt.

Anonym poster: 57941f172478490fd17974ce6f463f99

Skrevet

Det er dessverre en risiko man må ta om man låner bort tingene sine. Hun hadde jo låst sykkelen, og hadde uflaks ved at den ble stjålet "on her watch" - synes derfor ikke du kan kreve noe av henne.

• Liker 4
Skrevet

synes ikke du kan kreve noe da hun har jo låst den nå den ble stjålet på en måte..

nei du kan ikke kreve om noe..

Anonym poster: e15ffd874e661407e6ed6a3ecf70171f

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig om venninnen din måtte erstatte den, fordi den ble stjålet.

Kunne omså skjedd deg.

Skrevet

Enig med de andre over her. Det er ikke venninna di sin skyld at sykkelen ble stjålet. Sånt skjer når syklene står ute. Dessverre.

Skrevet

Du har ingen sak overhode. Synes det er rimelig drøyt å bare tenke tanken.

Anonym poster: 725cfdb09328934b0d50b7a366a2d05a

• Liker 3
Skrevet

Det er selvsagt kun veninnen din sin skyld at den ble stjålet, hun har ikke passet godt nok på den. Hvis ikke du hadde lånt den til henne ville den neppe blitt det, og når man låner noe overtar man ansvaret for det. Det er derfor opplagt at hun bør erstatte den.

Anonym poster: 2245f10847bef429ce378c8f6f75c20d

• Liker 2
Skrevet

Innboforsikring??? Har du registrert den i Falck er vel egenandelen 300 eller no

Anonym poster: f31b80dfcc813c46a8ee304577456d18

Skrevet

Var sykkelen låst på tilsvarende måte som når du forlot den? Hvis ja ditt problem. Satt du igjen sykkelen fordi du ikke orket å sette den på loftet selv? har hun spurt om å låne den?

Skrevet

Min sykkel ble nettopp stjålet fra vår låste bakgård! OG den var låst fast i sykkelstativet, men en kraftig og robust låst....

Så nei, det kunne skjedd når du var hjemme også....

Anonym poster: 5e7298033a5b3cc08f398ae5ac5b3165

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke du kan klandre venninnen din for dette, så fremt hun ikke har latt den stå ulåst. I fremtiden bør du ikke låne bort ting du ikke har råd til å miste, evt. ikke til venner hvis vennskap du ikke vil miste...

Anonym poster: 0492a3bb17b05a50f3c97874a2c5e9d0

• Liker 2
Skrevet

Her jeg bor blir sykler stjålet lett som det er, og de bruker faktisk sånn tang for å få klipt over låsen også.

Man har ingen garanti. Vennskap eller tapt sykkel? Du får velge selv.

Anonym poster: 63eef45195fcf460f59a0915801e7f92

Skrevet

Sykler står i boden når de ikke blir brukt. For de blir stjålet selv om man har mopedlås på de. Så jeg kan ikke se at dette er venninnen din sin skyld, TS. Som sagt over her hadde det skjedd om du var hjemme, også.

Anonym poster: 5c2ecce89595e56d5582513a8dc0a465

• Liker 1
Skrevet

Når man låner noe synes jeg det blir helt feil å dra nytte av fordelene uten å samtidig være forberedt på å erstatte om noe går galt. Om jeg trasker hjem med en lånt playstation under armen, kan det jo fort hende at noen ser sitt snitt og røsker den fra meg. Det samme kunne selvsagt skjedd om eieren transporterte den - ikke noe noen av oss kan noe for - men om det nå skjedde mens den var i min besittelse så er det også mitt ansvar.

I ditt tilfelle dro du også visse fordeler av dette (gratis oppbevaring, slapp stress med å pakke), så da synes jeg det mest rettferdige er at dere spleiser på ny, rimelig sykkel. En venn kan selvsagt velge å avslå tilbud om erstatning, men samtidig bør en god venn automatisk tilby erstatning. Det finnes jo mange muligheter her. Hun kan erstatte i form av rene penger, gi bort sin egen sykkel hvor du evt. betaler et lite mellomlegg, ved hjelp av nedbetalingsplan (slik at du kan skaffe ny sykkel til neste sesong) osv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...