Gå til innhold

støttekontakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, noen som har erfaring med støttekontakt? Enten til egne barn, familie eller selv vært det/jobber som det??

Vet lite om dette, men ønsker å vite mest mulig. Gjerne erfaringer fra de som har vært borti det på en eller annen måte.

Kan si såpass at jeg har et barn på barneskolen, hvor en spesialpedagog/lærer tipset oss om at det kan være fint for vårt barn?!

Men jeg aner absolutt ikke noe om tema, hva det innebærer eller annet.

Så tar i mot alt som kan deles med stor Takk!

Mvh litt skeptisk mor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært støttekontakt to ganger. 1.gang var jeg 19 og støttekontakt for et barn på 4-5år. Vi gikk mye på tur, lekte på lekeplasser og slikt.

2.gang var jeg støttekontakt for en 15åring. Vi gjorde mye forskjellig. Laget middag og så på film. Bakte boller. Hadde jentekvelder med sminking og ansiktsmasker. Vi gikk på kino, bowling, osv.

Støttekontakter brukes ofte for at foreldrene skal få litt avlastning fra barn som krever mye. I mine tilfeller har jeg sett at det har vært veldig nødvendig for foreldrene. Andre grunner for å ha støttekontakt er at barnet trenger å føle at det har en venn eller noen å være med, øve seg på å være i sosiale settinger, osv.

Jeg vet jo ikke hvorfor spes.ped. anbefalte dette, men det er ikke noe å være skeptisk til. Dere får mest sannsynlig komme med ønsker om kjønn og alder. Dere får og treffe aktuelle kandidater før dere sier ja. Sånn at man skal kunne se om kjemien stemmer osv.

Hva er det du er skeptisk til? Hvis du kan utdype det så kanskje jeg kan forklare bedre i forhold til ditt spørsmål.

Anonym poster: b1b671b45fba615c98c6fef264ac1e12

Skrevet

Jeg har erfaring med støttekontakter og den er veldig varierende som ellers av befolkningen.

Problemstillingen har ofte vært om støttekontekten kunne stille når det var behov. Dette selvfølgelig etter fast avtale.

Dette har vist seg vanskelig pga. egne aktivitet for støttekontekten.

Noen støttekontakter melder at de ikke kan komme, også like før.

En del kommuner har innført nøye registeringsskjema de siste år.Dette for hvert oppmøte.

Det er vansleig å rekruttere støttekontakter pga. betalingen.

Det er kommunen som har denne tjenesten. Har deres barn IP-plan registert hos kommunen ta kontakt med IP-kordinator. IP- kordinator er lovpålagt å ha i kommuner.

Hvis ikke deres barn har IP-kordinator ta kontakt med kommunen der det bestilles sosiale tjenester.

Skrevet

Jeg har erfaring med støttekontakter og den er veldig varierende som ellers av befolkningen.

Problemstillingen har ofte vært om støttekontekten kunne stille når det var behov. Dette selvfølgelig etter fast avtale.

En del kommuner har innført nøye registeringsskjema de siste år.Dette for hvert oppmøte.

Det er kommunen som har denne tjenesten. Har deres barn IP-plan registert hos kommunen ta kontakt med IP-kordinator. IP- kordinator er lovpålagt å ha i kommuner.

Hvis ikke deres barn har IP-kordinator ta kontakt med kommunen der det bestilles sosiale tjenester.

Glemte ta med at støttekontakt ofte er med som en venn/omsorgsperson, da personer som trenger støttekontakt ikke fungerer sosialt eller praktisk i samfunnet. Dra på tur,kino etc sammen.

Skrevet

Jeg er Støttekontakt for ei som ike kommer seg ut på noe pga tiltaksløse foreldre..

Anonym poster: 3bc1cf453b8448c8cac736efbe67fedd

Gjest Surrehodet
Skrevet

Jeg har vert støttekontakt 2 ganger. først for ei jente (fra 13- 16 år) vi gikk på kino, kafe,lagde middag osv. hun fikk trening på å være i sosiale settinger sammen med meg.

Andre gang var jeg støttekontakt for en eldre dame, vi dro på bilturer, handlet og jeg tok henne med til lege, fotpleier og andre aktiviteter. Hun hadde ingen familie og trengte å se folk utenom hjemmesykepleien.

Skrevet

Jeg vet at det finnes en del støttekontakter som kan være noe useriøse og kanskje ta litt lett på jobben når det gjelder avtaler, men samtidig er det mange av oss som faktisk gjør så godt vi kan. Kommer når vi skal, osv.

Men noen ganger er foresatte nesten urimelige. Jeg har opplevd å ha avtale både lørdagformiddag og søndagformiddag, så jeg sa nei til å gå ut på fredag og å få besøk. Får telefon tidlig om morgenen lørdag at de skal vekk, men kanskje vi kan ta det på søndag. De skal ta kontakt utover søndagen. Det blir langt på dag, jeg hører ingenting fra dem og går derfor på en fjelltur. DA ringer de og sier at nå kan jeg gjerne komme med en gang for vi hadde jo en avtale!

Ja støttekontakten må ta sin jobb alvorlig og være pliktoppfyllende. Men foresatte må ikke glemme at støttekontakter har faktisk et liv. Vi er ikke der for å at de skal kunne bruke oss til hva som helst, når som helst!

Det beste er hvis man kan ha en fast avtale. En fast dag som passer for begge for eksempel og dersom det er noe spesielt så kan den forandres på, fra begge parters side. For det skjer faktisk ofte at bruker og må forandre sin avtale!

• Liker 1
Skrevet

En annen viktig ting å huske på er at støttekontakter faktisk velger å bruke fritiden sin på dette. Da kan det være greit at man ikke forventer og krever all verden av dem. F.eks bli sure fordi at de må jobbe overtid på den andre jobben og andre ting man ikke kan forutse.

Det er og mange støttekontakter som er studenter. Det må være lov å be seg fri i to uker for å lese til eksamen dersom man føler at man trenger det.

• Liker 1
Gjest Mandalas
Skrevet

Jeg har nettopp søkt støttekontakt for min ni-åring. Så jeg er veldig spent på hvordan det blir når det kommer i gang. Jeg håper støttekontakten ikke går rundt og mener at h*n er støttekontakt pga jeg er en tiltaksløs forelder som aldri tar med barnet ut.

Skrevet

Jeg har nettopp søkt støttekontakt for min ni-åring. Så jeg er veldig spent på hvordan det blir når det kommer i gang. Jeg håper støttekontakten ikke går rundt og mener at h*n er støttekontakt pga jeg er en tiltaksløs forelder som aldri tar med barnet ut.

Støttekontakten gjør ikke det. Støttekontakten må ha en samtale med en i kommunen, får vite "problemstilling" og bestemmer seg utfra det. Det står i kontrakten hvorfor bruker skal ha støttekontakt.

Men hvis det er fordi du faktisk ER tiltaksløs så skjønner jo støttekontakten det. Er det derimot fordi du har sosiale problemer selv, angst, depresjoner så har en oppegående støttekontakt forståelse for det.

Gjest Mandalas
Skrevet

Da får jeg satse på at støttekontakten skjønner det. I vårt tilfelle er det ni-åringen selv som utløser rett på støttekontakt, det har ikke noe med meg å gjøre. Og jeg skrev det med tanke på en som svarte lenger oppe her, at hun er støttekontakt for et barn som aldri kommer seg ut.

Skrevet

Jeg har vært støttekontakt i tre år nå, og hatt "barn" med forskjellige utfordringer, alt fra asbergers til tung psykisk utviklingshemming og funksjonshemming.

For min del så elsker jeg denne jobben. Men jeg legger merke til at god kommunikasjon med foreldre er nøkkelen. Hvis foreldre kan hjelpe meg med å lære "barnets" små luner, så hjelper det alle parter.

Det er viktig at man ikke bare sender barnet og støttekontaten avgårde, uten at støttekontakten helt vet hvordan den skal forholde seg. Selvfølgelig kan det noen ganger være fint at støttekontakten lærer seg dette på egenhånd, men erfaringsmessig tar dette tid, og jeg ser på en del andre ungdommer som har tatt på seg en slik jobb synes det er vanskelig å vite hvordan man skal tilnærme seg barnet. Ofte så er dette ungdommer uten særlig erfaring fra noe før.

Samtidig er det en fordel hvis du kan få støttekontakten til å være med på utfordringen og læringen.

Ikke la støttekontakten bli bare en koseperson, men en person som kanskje enda "strengere" enn deg klarer å utfordre barnet ditt på de tingene det sliter med i hverdagen? Stimuli er viktig, uansett hva slags utfordringer barnet ditt har re ihvertfall min mening :)

Skrevet

ts her, tusen takk for veldig fine og gode svar!

Skrevet

Jeg har en sønn som er psykisk utviklingshemmet, har ADHD og epilepsi. Han fikk støttekontakt da han var 6 år. Han har vært veldig heldig med støttekontakten sin som da var en gutt på 19 år, i dag 6 år senere er han fortsatt støttekontakt for han. De er sammen 3 timer pr uke. De gjør forskjellige aktiviteter sammen som feks: kino, lekeland, svømmehall, tivoli, bowling, turer, fotball, spill osv..

Jeg vil råde deg til å søke om ledsagerbevis til ungen din for da går ledsager gratis på en rekke aktiviteter.

Skrevet

Jeg har søttekontakt, på grunn av sosial angst :goodbye:

Det hjelper meg veldig mye for å tørre og gjøre mer utendørs blant folk. Har blitt veldig glad i støttekontakten min. Men vit hva du går til. Jeg vil si det er en krevende jobb, ikke bare en kosejobb. Du må gi mye av deg selv, og gjøre slik at den du er støttekontakt for syns det er givende å være sammen med deg. Du må også være kreativ med tanke på aktiviteter. Det beste er om dere finner ut av det sammen, ikke at du overkjører den du er støttekontakt for med at du bestemmer hele tiden.

Støttekontakten min og jeg finner på mye forskjellig; kino, teater, museum, shopping, kafébesøk, lage mat sammen og så videre.

Jeg vil si at det er en fordel å være fleksibel. Jeg hadde en støttekontakt som aldri kunne treffe meg i helgene, og da kuttet jeg henne ut med en gang. Det er nesten bare i helgene jeg har tid. Det må være på mine premisser. Du må med andre ord finne en du kan godta timeplanen til. Sånn sett passer jeg og støttekontakten min perfekt sammen. Det er irriterende med en som aldri kan, eller har mange andre planer. En av mine støttekontakter hadde en annen jobb ved siden av som tok mye tid, og det passet ikke meg. Det er selvfølgelig lov å ha et liv ved siden av, det er ikke det jeg sier.

Det er mulig jeg høres kravstor ut, men vit hva du går til. Det er tross alt et menneske i en vanskelig situasjon du skal omgås. Du må behandle vedkommende som en venn, slik støttekontakten min gjør med meg. Da er det lettere å slappe av for den du er støttekontakt for. :heiajente:

Terskelen for å få sparken fra kommunen er lav. Jeg hadde en som var likegyldig og ignorerte meg, og da jeg fortalte det til kommunen, fikk hun sparken på flekken.

Anonym poster: c3c51ba4846bb3e1fd71185d541d1031

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...