Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Argh! Ligger på ca 14-15-1600 kcal om dagen, men heller 14-15 enn 16... Går jo pokker ikke ned i vekt! Har også dager hvor jeg ligger på 12-1300, men da tenker jeg jo ikke på annet enn mat så det er veldig slitsomt!

Er 163cm høy og veier sånn ca 60-61 kg, vil ned en ca 5-6 kg, og det burde da ikke være så vanskelig?!!

Etter en dag på besøk med pizza og kaker legger jeg på meg en kg eller mer, det er jo helt absurd!

Blir sprø av å holde på slik, noen som har noe tips eller lignende erfaringer?

Anonym poster: fe198a1260f44f464a41aeecd0bac5ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kor aktiv er du?

Ganske aktiv. Går turer med hund, trener noen ganger i uken, men har sluttet nå i en periode pga mangel på motivasjon siden jeg ikke fikk resultater.. Men nå har jeg hatt noen økter igjen. ...og så jobber jeg i helsevesenet der vi er på beina ca hele arbeidsdagen.

Skrevet

Hemmeligheten er å øke hvileforbrenningen i tillegg til å ligge litt i kaloriunderskudd.

For å øke forbrenningen er styrketrening (40 min 3 ganger uken) eller intervalltrening det som skal til.

Å være "aktiv" i løpet av en dag er bra men man får ikke særlig høy puls av det.

Med tanke på kostholdet anbefaller jeg en dag i uken der man spiser ekstra med mat. Dette for at kroppen ikke skal gå inn i "sparemodus". Da prøver kroppen å holde på fettet.

Aloeman

Anonym poster: ca339bb4c505d3354a2488c9f7748755

Skrevet

Hemmeligheten er å øke hvileforbrenningen i tillegg til å ligge litt i kaloriunderskudd.

For å øke forbrenningen er styrketrening (40 min 3 ganger uken) eller intervalltrening det som skal til.

Å være "aktiv" i løpet av en dag er bra men man får ikke særlig høy puls av det.

Med tanke på kostholdet anbefaller jeg en dag i uken der man spiser ekstra med mat. Dette for at kroppen ikke skal gå inn i "sparemodus". Da prøver kroppen å holde på fettet.

Aloeman

Anonym poster: ca339bb4c505d3354a2488c9f7748755

Hmm, jeg hadde jo en god periode med trening, både styrke og noe earobic-aktig uten at det slo ut på vekta...

Men jeg er i gang med litt jogging nå, så satser på at det vil gjøre utslaget:) får bare håpe jeg ikke pådrar meg leggbinnebetennelse igjen.

Men det der med spare-modus... Er ikke det ganske så omdiskutert og mye uenighet rundt det? Mange som sier at det bare er tull og tøys!

Skrevet

Vel, ut i frå kva du veier og kor aktiv du er så ser det ut til at du nok et for mykje. Eg er sjølv 160cm, men lettare enn deg, og eg har eit vedlikehaldsforbruk på om lag 1700kcal. På ein dag eg berre er på jobb utan å trene, så må eg ned i mest 1200kcal for å liggje 500kcal under. Når eg går til jobb, 4km brukar eg framleis godt under 200kcal ekstra på det, så ein må gjere det meste gjennom kosten. Du veit visst at 500kcal om dagen gjer eit energiunderskot på om lag ein halv kilo i veka. Det er ikkje så mykje, men det er jo for å miste feitt og ikkje musklar. Det er klart det er skilnad på deg og meg, men det er berre for å illustrere.

Det med sparemodus vil eg sjå vekk frå så sant du ikkje ligg grueleg lågt på kaloria, den nyeste forskinga tyder på at sparemodus er ganske overvurdert som ein faktor. Ein går normalt ikkje i sparemodus. Når det er sagt, så kan ein etegildedag vere lurt for psyken, berre du er klar over at du ikkje et opp alt underskotet du har lagt deg opp den siste veka!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...