AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #1 Skrevet 29. november 2012 Jeg er nyutdannet førskolelærer og trives veldig godt i jobben. Jeg synes foreldresamarbeid er utfordrende, spesielt med tanke på den daglige dialogen. Vet dette er individuelt, men hva vil du at barnehagepersonalet forteller om ditt barns dag i barnehagen? Jeg forteller alltid om hendelser som er litt utenom det vanlige, feks hyppige dobesøk, om barnet har slått seg osv, men heldigvis er det ikke hver dag slik skjer, så da stopper det litt opp.. Anonym poster: 8ff1fd51ed92a06938079e2cc51aa57d Anonym poster: fa436b8ff6113f4b9eff6e01c828fc22
chela Skrevet 29. november 2012 #2 Skrevet 29. november 2012 Jeg er ikke forelder, men jeg er førskolelærer! Det du nevner er viktige ting. I tillegg forteller jeg om hva vi har gjort den dagen, om vi har vært ute, og eventuelt noe morsomt/søtt/interessant barnet har gjort/sagt. Det er nok viktig for foreldrene å få høre at du har sett barnet, det gjør noe med tryggheten. Ellers småprater vi litt. Praten vil nok gå lettere etterhvert som du blir bedre kjent med foreldrene. Jobber du med større barn er det å fortelle om dagen i grove trekk en mulighet for foreldre og barn å fortsette å snakke om dagen som har vært. Jeg henvender meg også ofte til barnet i samtalen, så får barnet også muligheten til å fortelle og delta. Det er ikke alle foreldre som har tid til disse samtalene alltid, men det merker man ganske raskt. 3
Hedda-78 Skrevet 29. november 2012 #3 Skrevet 29. november 2012 Du må se litt an i hentesituasjonen om foreldrene er mottakelige for mye info, eller bare vil hente og komme seg ut døren. Selv setter jeg pris på å høre om situasjoner der mitt barn har blitt sett spesielt, små detaljer som viser at mitt barn har fått én til én-kontakt med de voksne, eller om samtaler de har hatt med barnet. Setter også pris på at de holder øye med klærne. Det er naturligvis foreldrenes ansvar, men det er veldig greit å få input på hva som trengs/er ødelagt/må vaskes osv. Og jeg forventer å få beskjed om det er noe med barnets helse, eks. har hostet mye, har slått seg, er litt varm, har løs avføring osv. Ellers er info om mat, soving, utetid og dobesøk ofte interessant (det kommer jo an på aldersgruppen, naturligvis). Og så vil jeg vite om det er noe spesielt de øver på i bhg med mitt barn, f.eks. om de øver på påkledning, smøre brødskiver selv, vente på tur, håndvask osv. Eksempel på ting jeg hører i hentesituasjon av mne barn: - I dag har N prøv-d å sitte på doen. - I dag har vi bygd høyt tårn med klossene, og N var SÅÅ stolt. - N fortalte at han hadde besøkt bestemor og spist pannekaker i går, han var veldig opptatt av pannekakene. - I dag har vi bakt pepperkaker, og N var ivrig på å smake. - I dag var det så dårlig vær at vi var ikke så lenge ute (Jeg er opptatt av utetid) - N har ikke sovet noe i dag - Det har blitt hull i den ene votten. - Nå kan dere ta med redningsvesten hjem for vi skal ikke på båttur mer i år. - N spiste tre porsjoner lapskaus i dag, så han er sikkert mett enda. - N var så empatisk og trøstet og gav klem til B da hun slo seg i dag - N er så glad og entusiastisk hele tiden, han synes alt er gøy, han! - Det er et stykke å gå før L klarer å kle på seg selv, så det øver vi på her. - I dag har L smurt alle brødskivene sine selv - L er litt sjenert og vil ikke at vi følger ham på do. - I dag har vi lekt butikk, og L var veldig flink til å stå i kø og vente på tur. 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #4 Skrevet 29. november 2012 Jeg er ikke forelder, men jeg er førskolelærer! Det du nevner er viktige ting. I tillegg forteller jeg om hva vi har gjort den dagen, om vi har vært ute, og eventuelt noe morsomt/søtt/interessant barnet har gjort/sagt. Det er nok viktig for foreldrene å få høre at du har sett barnet, det gjør noe med tryggheten. Ellers småprater vi litt. Praten vil nok gå lettere etterhvert som du blir bedre kjent med foreldrene. Jobber du med større barn er det å fortelle om dagen i grove trekk en mulighet for foreldre og barn å fortsette å snakke om dagen som har vært. Jeg henvender meg også ofte til barnet i samtalen, så får barnet også muligheten til å fortelle og delta. Det er ikke alle foreldre som har tid til disse samtalene alltid, men det merker man ganske raskt. Veldig utenfor tema, men unnskyld meg. "om dere har vært ute"? Er dere ikke ute hver dag? Så sant det ikke er for kaldt for barna? Anonym poster: e80d3c39b902e5737e9832a660fafd93
chela Skrevet 29. november 2012 #5 Skrevet 29. november 2012 (endret) Veldig utenfor tema, men unnskyld meg. "om dere har vært ute"? Er dere ikke ute hver dag? Så sant det ikke er for kaldt for barna? Anonym poster: e80d3c39b902e5737e9832a660fafd93 Det jeg ser som viktigst ved vår utelek er at barna leker på en annen måte ute. De tar andre roller i lek, bruker kroppen på andre måter og leker med andre barn enn inne. Strukturene og rammene legger til rette for andre typer aktivitet og lek. Vi er stort sett ute hver dag, av disse grunnene. Ser vi derimot at barna har god lek inne, at vi jobber med noe spennende som fenger barna eller liknende, så ser jeg det ikke som et problem at vi ikke er ute en dag. Jeg vet at barna har fått et godt tilbud inne, der de har fått være sammen med venner og voksne som ser deres behov og interesser. Det hersker en diskurs om at det å være ute er bedre enn å være inne i dette landet, men jeg mener at det hele tiden bør gjøres en vurdering ut fra barnegruppas behov den dagen. Og ja, dette var temmelig utenfor tema Edit: skrivefeil Endret 29. november 2012 av chela 4
Aja Skrevet 29. november 2012 #6 Skrevet 29. november 2012 (endret) Også greit å være obs på at noen foreldre har tid til å stå å prate i timevis, noe som kan ta fokus vekk fra barna, andre foreldre og ansatte. Det er vanskelig for en assistent å skulle avbryte førskolelærer i samtale med en forelder, selv om denne har noe viktig å si. Så pass på å se alle, ikke bar de som tar størst plass. Om det er noe som trengs å snakkes mye om kan det avtales eget møte. Endret 29. november 2012 av Aja
Redbull Skrevet 29. november 2012 #7 Skrevet 29. november 2012 Jeg vil kun vite ting som er "viktig", om hun har slått seg, ikke spist eller gått på do. Hva hun har gjort på sånn ellers er ikke så viktig for meg, jeg vet hun har det fint i bhg og at hun får dekket alle behova sine
Sulosi Skrevet 29. november 2012 #8 Skrevet 29. november 2012 Viser til KGs regler som sier at: Du kan ikke poste innlegg som inneholder: * Datainnsamling i jobb- eller studiesammenheng Tråden stenges. Mvh Sulosi, mod.
Anbefalte innlegg