AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #1 Skrevet 29. november 2012 Hei! Jeg er en jente på snart 17 år som bor for meg selv fordi jeg går på vgs et godt stykke unna. Jeg har det veldig bra og får gode resultater på skole og trives med å bo for meg selv. Men jeg er veldig mye syk (på grunn av en sykdom) og har derfor en god del fravær. Er vel 5 dager til nå. Min mor vil ikke at jeg skal bo for meg selv, og hun oppfører seg kanskje ikke helt som en vanlig mor. Læreren min snakket med meg i dag og sa at min mor hadde ringt til henne og sagt at hun var bekymret for meg osv. Dette gjorde at læreren min og ble bekymret og sa i dag at jeg bare måtte prate med henne om det var noe. Læreren min sa også at når noen har så mye fravær som jeg har, så er det ofte at man ikke har det så bra. Men jeg har det jo kjempebra og sa dette veldig mange ganger. Jeg prøver virkelig så godt jeg kan og har nå vært syk i 2,5 uker, men har vært på skolen det meste av tiden. Det er veldig slitsomt å være så mye syk, men jeg prøver så godt jeg kan. Min far har heldigvis det inntrykket av at jeg har det bra, og han besøker meg en god del. Min mor har aldri besøkt meg selv om hun har hatt flere fridager hun kunne gjort det på. Det er min far som skulle ha ansvaret for oppfølging av meg når jeg flyttet, og det har han også. Jeg fikk smertestillende av legen for 2 uker siden. De skulle jeg gå på i noen dager og det gjorde jeg. På grunn av dette sendte min mor en bekymringmelding til min far om at jeg var pillemissbruker eller noe. Faren min tror jo selvfølgelig på meg og at dette ikke er sant. Og så prøver min mor alt hun kan for å få søsknene mine på "hennes side" ved å fortelle dem helt andre ting en sannheten. De er eldre enn meg, og søsteren min forstår ihvertfall at dette ikke er sant. For meg er det veldig frustrerende å ha en mor som oppfører seg sånn, og det tar mye av energien min. Jeg vil gjerne fokusere på skolen så mye jeg kan, men det er ikke så greit når hun gjør alt for å ødelegge for meg. Så hva skal jeg gjøre for å få henne til å slutte? Anonym poster: 1951b80d37fa0965b9a39635e1195c2d
Capricorn Skrevet 29. november 2012 #2 Skrevet 29. november 2012 Syns da ikke det er rart at hun bekymrer seg. Du er datteren hennes, er mye syk, har mye fravær og bor for deg selv. Du er heller ikke myndig og fremdeles hennes ansvar. Ingen normale foreldre hadde vel latt være å bry seg da. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #3 Skrevet 29. november 2012 Syns da ikke det er rart at hun bekymrer seg. Du er datteren hennes, er mye syk, har mye fravær og bor for deg selv. Du er heller ikke myndig og fremdeles hennes ansvar. Ingen normale foreldre hadde vel latt være å bry seg da. Jeg er mye syk pga en sykdom jeg har. Har alltid vært sånn. Jeg bor på et hybelhus sammen med mange andre, og hun har kun 50% av ansvaret for meg, men sa klart i fra at hun ikke ville ha noe ansvar for meg når jeg flytta. Det å fortelle faren min at jeg er pillemissbruker vil jeg ikke se på som normalt da, men. Ikke at hun vrir og vender på alt heller. -TS Anonym poster: 1951b80d37fa0965b9a39635e1195c2d 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #4 Skrevet 29. november 2012 vis realiteten er som du beskriver. virker hun vill i hode. Anonym poster: a81d42a9b30b78fcb7c7e1d88ce6bb0a 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #6 Skrevet 29. november 2012 Ta det opp med henne. Jeg har sagt klart i fra om at jeg har det bra og at hun ikke skal drive på sånn, men det hjelper ikke. Min far har og bedt henne slutte. -TS Anonym poster: 1951b80d37fa0965b9a39635e1195c2d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #7 Skrevet 29. november 2012 vis realiteten er som du beskriver. virker hun vill i hode. Anonym poster: a81d42a9b30b78fcb7c7e1d88ce6bb0a Det er ganske mye verre ting som har skjedd før enn det jeg har skrevet her, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det eller hva jeg skal gjøre. -TS Anonym poster: 1951b80d37fa0965b9a39635e1195c2d
lillevill Skrevet 29. november 2012 #8 Skrevet 29. november 2012 Hvorfor snakker ikke din far med læreren din?
Strixvaria Skrevet 29. november 2012 #9 Skrevet 29. november 2012 Jeg har sagt klart i fra om at jeg har det bra og at hun ikke skal drive på sånn, men det hjelper ikke. Min far har og bedt henne slutte. -TS Anonym poster: 1951b80d37fa0965b9a39635e1195c2d Har du tatt det opp i klartekst - typ "Jeg blir ordentlig skuffet og lei meg over at min egen mor sprer usanne rykter om meg (hvilken god mor gjør noe sånt?), at du dikter opp ting om min helsetilstand og synser om hvordan jeg har det, når jeg har sagt til deg flere ganger at jeg klarer meg aldeles utmerket, og at du ringer rundt til lærerne mine på den måten. At du går bak ryggen min og forsøker å lage drama med din egen datter i sentrum er både patetisk og motbydelig, og det eneste du oppnår er å stille deg selv i et dårlig lys. Det er ikke noe ålreit for meg å ha en mor som oppfører seg sånn, og dersom du ikke skjerper deg vet jeg ikke om jeg vil ha noe mer med deg å gjøre i det hele tatt." ?? 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #10 Skrevet 29. november 2012 Fem dager er ikke MYE fravær. Anonym poster: 6e09cb83183645f085bb355e165c2fc8 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #11 Skrevet 29. november 2012 Hvorfor snakker ikke din far med læreren din? Han har jo hatt en del kontakt med læreren min, og jeg har fortalt læreren min at hun bare kan ta kontakt med faren min om hun lurer på noe, men så sier hun at hun vil prate med meg. Det er jo ikke så mye annet jeg kan si da enn at jeg har det bra, og det inntrykket har min lærer fått også. -TS Anonym poster: 1951b80d37fa0965b9a39635e1195c2d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #12 Skrevet 29. november 2012 Fem dager er ikke MYE fravær. Anonym poster: 6e09cb83183645f085bb355e165c2fc8 Min lærer sa det.-TS Anonym poster: 1951b80d37fa0965b9a39635e1195c2d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #13 Skrevet 29. november 2012 Har du tatt det opp i klartekst - typ "Jeg blir ordentlig skuffet og lei meg over at min egen mor sprer usanne rykter om meg (hvilken god mor gjør noe sånt?), at du dikter opp ting om min helsetilstand og synser om hvordan jeg har det, når jeg har sagt til deg flere ganger at jeg klarer meg aldeles utmerket, og at du ringer rundt til lærerne mine på den måten. At du går bak ryggen min og forsøker å lage drama med din egen datter i sentrum er både patetisk og motbydelig, og det eneste du oppnår er å stille deg selv i et dårlig lys. Det er ikke noe ålreit for meg å ha en mor som oppfører seg sånn, og dersom du ikke skjerper deg vet jeg ikke om jeg vil ha noe mer med deg å gjøre i det hele tatt." ?? Jeg sa noe lignende til henne i dag på telefonen, og da legger hun skylda på meg og sier at jeg må tenke over hvordan jeg oppfører meg ovenfor henne og familien min. Jeg skjønner ikke helt hvor det kom fra da, da jeg oppfører meg fint ovenfor familien min, men må jo si fra til henne at dette ikke er greit. Men hun skjønner altså ikke at det er hun som er problemet. -TS Anonym poster: 1951b80d37fa0965b9a39635e1195c2d
Løvetanten Skrevet 29. november 2012 #14 Skrevet 29. november 2012 (endret) Moren din virker ikke som om hun er helt i vater. Ikke alle mødre klarer å gjøre det beste for sine barn (ikke fedre heller for den saks skyld, men det er ikke topic her). Jeg vil anbefale deg å støtte deg til din far og fortelle læreren at det er pappa som er din primære kontaktperson og at om noe kommer fra andre kilder enn han (les:mamma) skal og bør sjekkes med deg og pappa før de tar det for god fisk. Moren din virker som om har problemer med grenser, for hun invaderer ditt privatliv mer enn hva som er greit. Det hun driver på med er ikke "vanlig" bekymring. Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke brukt mer energi på å prate med henne, for hun virker ikke som om hun lytter. Hun er mer opptatt av seg selv. Prat med faren din og med læreren din du. Endret 29. november 2012 av Løvetanten 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #15 Skrevet 29. november 2012 5 dager er ikke mye fravær fra august til november! I arbeidslivet kan man jo ha 10(?) sykedager i året, og det blir regnet som normalt:) Anonym poster: cd8b546eceffc6df5e3cefd49a14d687
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #16 Skrevet 29. november 2012 Moren din virker ikke som om hun er helt i vater. Ikke alle mødre klarer å gjøre det beste for sine barn (ikke fedre heller for den saks skyld, men det er ikke topic her). Jeg vil anbefale deg å støtte deg til din far og fortelle læreren at det er pappa som er din primære kontaktperson og at om noe kommer fra andre kilder enn han (les:mamma) skal og bør sjekkes med deg og pappa før de tar det for god fisk. Moren din virker som om har problemer med grenser, for hun invaderer ditt privatliv mer enn hva som er greit. Det hun driver på med er ikke "vanlig" bekymring. Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke brukt mer energi på å prate med henne, for hun virker ikke som om hun lytter. Hun er mer opptatt av seg selv. Prat med faren din og med læreren din du. Takk! -TS Anonym poster: 1951b80d37fa0965b9a39635e1195c2d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #17 Skrevet 29. november 2012 5 dager er ikke mye fravær fra august til november! I arbeidslivet kan man jo ha 10(?) sykedager i året, og det blir regnet som normalt:) Anonym poster: cd8b546eceffc6df5e3cefd49a14d687 Takk! -TS Anonym poster: 1951b80d37fa0965b9a39635e1195c2d
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2012 #18 Skrevet 29. november 2012 Uffda, høres ut som mamma, og da jeg var på din alder var det også flere som kom med: "hun er moren din og vet best, du er liten og uforstandig", men så var det jo hele tiden omvendt, at hun var den som ble passet på og det av meg (helt siden jeg var seks år). Nå er jeg voksen og har ikke hatt kontakt med henne på årevis, og det tror jeg er godt for oss begge, men til din sak: gjør som sagt her i tråden; fortell læreren din at det er pappaen din som er den de skal forhøre seg med. Si at moren din ikke står deg så nære og heller ikke vet så mye om deg. Det hadde også vært fint om din far kunne ringt læreren din og bekreftet at det er han som er kontaktperson. Lykke til, og husk: hun tar ikke vare på deg, og da må du gjøre det selv. Du skylder ikke henne noe om hun ikke er en mor for deg. Er det usunt å ha kontakt med mor, så trenger man det ikke.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #19 Skrevet 29. november 2012 Uffda, høres ut som mamma, og da jeg var på din alder var det også flere som kom med: "hun er moren din og vet best, du er liten og uforstandig", men så var det jo hele tiden omvendt, at hun var den som ble passet på og det av meg (helt siden jeg var seks år). Nå er jeg voksen og har ikke hatt kontakt med henne på årevis, og det tror jeg er godt for oss begge, men til din sak: gjør som sagt her i tråden; fortell læreren din at det er pappaen din som er den de skal forhøre seg med. Si at moren din ikke står deg så nære og heller ikke vet så mye om deg. Det hadde også vært fint om din far kunne ringt læreren din og bekreftet at det er han som er kontaktperson. Lykke til, og husk: hun tar ikke vare på deg, og da må du gjøre det selv. Du skylder ikke henne noe om hun ikke er en mor for deg. Er det usunt å ha kontakt med mor, så trenger man det ikke. Tusen takk. Du skriver at man ikke trenger å ha kontakt med mor om det er usunt, men det er jo liksom mamma.. Høres kanskje litt rart ut, men ja. -TS Anonym poster: 1951b80d37fa0965b9a39635e1195c2d
Mb26 Skrevet 29. november 2012 #20 Skrevet 29. november 2012 5 dagers fravær på snart et halvt skoleår er da ikke så mye, vil si at det er helt vanlig, bare du ikke får så mye mer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå